Anonym bruker Skrevet 16. august 2012 #1 Skrevet 16. august 2012 Min er 3 år og 3 mndr, og snakker ikke rent ihvertfall ;-) Han begynte å snakke skikkelig først for ca. 10 måneder siden, og han snakker nå i lange kompliserte setninger. Men, lydene er det så som så med. Ikke noe å bekymre seg for det, er det vel?
LuksusLiv Skrevet 16. august 2012 #2 Skrevet 16. august 2012 Mine har snakket rent når de var 3 år, og en god stund før det også, men unger er forskjellige. Tror ikke du skal bekymre deg nei.
Anonym bruker Skrevet 16. august 2012 #3 Skrevet 16. august 2012 Hva mener dere egentlig med å snakke rent?
Anonym bruker Skrevet 16. august 2012 #4 Skrevet 16. august 2012 Min 3-åring har vørt klokkeren med alle lydene på plass siden hun var 2.. Men hun har vært veldig tidlig ute med pratingen. Hun snakker mye bedre enn 4 stk i barnehagen som er både et og to år eldre. Min eldste hadde ikke r når hun var 3 år. Det er i hvert fall ikke uvanlig at det streves med en lyd eller 2. Tantebarnet mitt hadde ikke forståelig språk i det hele tatt når hun var 3. Hun hadde tonefall, men ingen forståelige ord. Snakket helt rent når hun begynte på skolen, dog med logoped-hjelp
Anonym bruker Skrevet 16. august 2012 #5 Skrevet 16. august 2012 At alle lydene er riktige. Enkelte barn sier T istedetfor S f.eks. Skarp S er vanskelig for de flest små barn. Mange andre eksempler, men jeg kommer ikke på noen ;-)
Anonym bruker Skrevet 16. august 2012 #6 Skrevet 16. august 2012 Ja, 3-åringen min snakker helt rent. Det har hun egentlig gjort hele tiden. Hun snakket tidlig og snakket i setninger allerede da hun fylte 2 år. Hun skarrer på r'en da, akkurat som pappaen sin, men hun kan lage trille-r også.
Gulosten™ Skrevet 16. august 2012 #7 Skrevet 16. august 2012 Ja det gjør han. Snakket nesten ikke i fjor sommer, og har tydeligvis brukt en del tid på å lære ordene inni hodet sitt og sier tydelig rulle-R, K, L, S, M, N og T er helt riktig uttalt og på riktig sted. Hvis han sier noe "feil", sånn som "jeg vil ha flaksa mi" så sier jeg "kan du si flaska?" og så sier han det riktig fra da av. Han fyller 3 om to uker. Jenta mi begynte å bable da hun var ett år, altså ett år yngre enn lillebror, og de ordene hun sa var ofte feil uttalt. Hun har fremdeles en del små bokstavfeil i uttalen, oppfatter ikke lyder helt (det gjorde/gjør ikke faren hennes heller). Hun er 7 nå og begynner i 2. klasse. Det er jammen forskjell på folk
2 hjertegull :) Skrevet 16. august 2012 #8 Skrevet 16. august 2012 Min jente på 4 snakker ikke rent. Hun snakker myyye, men de som ikke kjenner henne, skjønner ikke alt. Det kommer av at hun har hatt væske i øret, som hun har fått operert bort. Likevel er feil lyd automatisert, så det er en jobb å snu dette, ja!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå