Gå til innhold

drømmen var å bli pilot...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Men i min glade ungdom hoppet jeg av skolen. Hatet alt og ga faen.. motor osv er det beste jeg vet. Jeg har tatt tak i sakene mine for å bli ferdig med studiekompetanse. Drømmen min er der enda. Men jeg vet jeg aldri kan få oppfylt drømmen. Foreldre og mann /familie sier at jeg aldri kan klare noe slikt... aldri vært flink på skolen i matte. Snakket til og med med en pilot skole. Men jeg vet jeg må gi opp drømmen. Jeg har barn nå

Det passer seg ikke. Er bare 26 og føler livet... er nokså meningsløst

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vil du det nok så greier du det!!! :)

Den matten du evt trenger ift pilotskole blir på en måte mer praktisk rettet ift de fagene du skal ha og de oppgavene du skal ha, så det er ikke sikkert du ville slitt like mye med den matten som du har gjort før.

En venninne av meg lå på strykgrensen i matte i alle år - helt til hun kom inn på et praktisk studie og fikk toppkarakter i... matte!! Fordi det var noe hun brant for og noe som interesserte henne veldig.

Hvis mann, foreldre og familie ellers er så lite støttende så er de ikke mye å samle på, er nå min mening!

Jeg ble fortalt av "alle" at jeg ikke ville klare det målet jeg satte meg ift utdanning - var 29 da jeg begynte!

Men jeg kom meg gjennom det, og kan i dag si at jeg faktisk er veldig dyktig i det jeg gjør. De som før sa at jeg ikke kunne klare det er fremdeles nedlatende, men det er kanskje mer misunnelse siden jeg har dobbelt så mye utdannelse som noen av de har ;)

Av og til gir de nærmeste oss noen elendige råd og tar fra oss troen på oss selv. Ikke alltid av ond vilje, men ofte pga frykt for endringene det kan gjøre med livene deres. For tenk deg selv... du tar utdanningen og blir pilot, trolig blir du "over" dem i utdanning, du vil trolig ha en annen "turnus", noe som vil kreve at de også gjør endringer, spesielt mannen. Mannen din må jo stille opp mye mer hvis du skal være student - er han villig til det?

Det er ingen billig utdannelse, men samtidig så er det absolutt verdt det, for lønnen er jo god når man først er ferdig. Hvis dette er noe du virkelig, virkelig vil, så gjør det!! Om nødvendig er det alltids en mattelærer/-student som vil tjene ekstra penger på å gi deg ekstraundervisning slik at du består matten.

Tenk deg selv om 10-25-40 år.... Du har i utgangspunktet 41 år igjen av arbeidslivet. Kan du leve med det at du aldri prøvde å bli pilot? Kan du leve med at du lot andre stoppe deg fra å gjøre det du ønsker?

Jeg er inderlig glad for at jeg ikke hørte på alle de som fortalte med hva jeg ikke kunne gjøre.... for jeg greide det! Ja, masse tøffe tak og frustrasjoner underveis - men vel verdt det. I dag gleder jeg meg til å gå på jobb hver dag! :)

Er du sikker på at det er dette du vil, så go for it!!!!!!!!! :)

Lykke til! :)

Skrevet

Takk for veldig godt svar. Ja, jeg vil. Men ja, den skolen skal hs over 800 000 i betaling. Man får vel aldri noe slikt i studielån.... bare det minker mine sjanser. Ja, jeg sa til alle at kanskje jeg klarer denne matten, fordi den er rettet mot den jobben. Men alle mer. Jeg er bar 160. Høy. Da var jeg teit som tenkt tanken. Men en slik jobb går ikke med små barn... jeg må nok omstille meg og.. finne noe annet jeg ønsker. Jeg har iallfall tatt mot til meg og blir ferdig med generell studiekompetanse. På pilot skolen trengs ikke det engang, Pga man blir kraftig lært opp i det man skal. Det dom teller noe. Beklager skrivefeil. Telefon.

Skrevet

Hva med pilotutdannelse i forsvaret?

http://forsvaret.no/utdanning-karriere/studiestedene/befalsskoler/flygeskolen/Sider/flygeskolen.aspx

Forsvaret oppfordrer jo jenter til å joine, og det beste av alt er kanskje at det ikke koster deg ett øre, tvert imot, tror jeg du har lønn fra dag 1! (mot at du får en del pliktår før du evt kan ta sivile sertifikater og fly feks SAS...)

Min samboer har gjort dette, ser du, og er meget fornøyd med det!

Krevende ja, men hvis du virkelig vil, så klarer du det!! You can do it! Lykke til!

Skrevet (endret)

Men må du bli kommersiell pilot da (altså i flyselskap etc)?

Hva med å ta flytimer på mindre fly privat, så du kan fly småfly som hobby istedet? Det er vel mer gjennomførbart både mht opplæring, økonomi og familieliv?

Endret av Lilleva ❤ lillejenta si ❤
Skrevet

Store fly var drømmen. Men det er ikke realistisk tror jeg. Nettopp med tanke på barna. Og ang Forsvaret osv så er det absolutt noe jeg burde gjort.... før jeg fikk barn. Jeg har ikke mulighet til å være borte mange dager i strekk osv.

Skrevet

Mulig at jeg tar feil, men jeg synes å lese mellom linjene dine at det ikke er særlig vilje til at mannen din skal omstille seg etter det at du skal ta utdanning?

Hvis så er tilfelle tror jeg du må ta et oppgjør med ham og evt familie. Du er bare 26 år og har sååå mange år igjen av yrkeslivet. Er de glade i deg så støtter de deg i å ta utdanning - om det blir pilot eller noe annet du kan trives med.

Hva med flyveleder? Da er du jo veldig i miljøet og har mye ansvar, men slipper all reisen. Og så kan du fly på fritiden utenom :)

Skrevet

Jeg setter og har alltid satt mine ønsker på hylla for mannen. Familien min ønsker jeg skal ha en utdannelse, men heller noe realistisk, i dems øyne. Mannen eier bedrift , men skal selge pga alt for mye jobb. Jeg ser han grunn aldri. Og uten hans bidrag så går det ikke uansett. Ja, jeg har mange år foran meg, men hjernen min tenker at.. jaja. Jeg får ta det jeg får.

Skrevet

Hvis du har lagt dine ønsker på hylla for at mannen din skal få gjøre det han vil, så synes jeg oppriktig at han må stille opp for deg når han selger bedriften!

Hvorfor skal du gi opp dine ønsker og drømmer for han hvis han ikke er villig til å stille opp for deg mens du tar din utdanning?

Det dummeste du gjør er å ta en utdannelse som du egentlig ikke liker. Så gå noen runder med deg selv og sett opp f.eks. 3-5 yrker du kan tenke deg å jobbe i. Det finnes også noen tester man kan ta som av og til kan gi en pekepinn på hvilke type yrker man vil passe best til. Bruk tiden aktivt nå fremover og finn ut hva du vil og kan gjøre. Og så synes jeg faktisk du skal ta det for gitt at mannen din er villig til å støtte deg i utdanningsprosessen, uansett hva det er du ender med å utdanne deg til.

Skrevet

Er det virkelig drømmen din? Er det det eller er det en drøm du bare liker å ha som du uansett aldri tenker å gjennomføre?

Jeg mistenker det er det siste for damene her kommer med mange gode forslag som du lett avfeier med negativitet og du skylder på familien din. Du vet at du kan om du vil, men vil du virkelig?

Skrevet

Jeg vil virkelig, men jeg har alltid (desverre) sett det negative. Altså, pengene tiden mtp barna, og ja... så jo, jeg vil, men jeg gir opp forsiktig jeg ser desverre aldri løsninger!

Skrevet
Jeg vil virkelig, men jeg har alltid (desverre) sett det negative. Altså, pengene tiden mtp barna, og ja... så jo, jeg vil, men jeg gir opp forsiktig jeg ser desverre aldri løsninger!

Men da tar du jo også et valg...

Hvorfor er dine ønsker mindre verdt enn f.eks. mannens?

Hvis du gir opp på dette med utdanning (om det blir pilot eller noe annet) så tar du også et valg for resten av livet, hvor du synes det er bedre å gi opp nå og leve 40-50 år til og jobbe med noe du ikke trives med. Det er det valget du tar nå, om du ikke endrer den innstillingen din...

Vær litt "vill og gal" og bestem deg for å gjøre noe for at du skal bli fornøyd. Kontakt nav eller andre for å få en veiledning ift yrkesvalg - det finnes også private aktører som driver slik rådgivning. Men kanskje mest av alt - oppsøk en god coach som kan være med på å sparke deg litt bak ift de valgene du nå tar...

Du har absolutt ikke noe å tap på å prøve! Kanskje du til og med finner ut at det er noe du vil mer enn det å være pilot, pga helhetssituasjonen med barn og familie og alt. Men i så fall tar du et aktivt valg som du blir fornøyd med, og det blir ikke å "gi opp drømmen om å bli pilot", men det blir evt å finne noe som vil fungere enda bedre for deg.

Finn deg en coach, en sparringpartner - for jeg tror du trenger noen som kan hjelpe deg å sortere tankene dine og komme ut av all den negative tenkingen.

Så sett deg første mål nå - finn en som kan hjelpe deg!

Skrevet

Takk for veldig godt svar. Ja, jeg vil. Men ja, den skolen skal hs over 800 000 i betaling. Man får vel aldri noe slikt i studielån.... bare det minker mine sjanser. Ja, jeg sa til alle at kanskje jeg klarer denne matten, fordi den er rettet mot den jobben. Men alle mer. Jeg er bar 160. Høy. Da var jeg teit som tenkt tanken. Men en slik jobb går ikke med små barn... jeg må nok omstille meg og.. finne noe annet jeg ønsker. Jeg har iallfall tatt mot til meg og blir ferdig med generell studiekompetanse. På pilot skolen trengs ikke det engang, Pga man blir kraftig lært opp i det man skal. Det dom teller noe. Beklager skrivefeil. Telefon.

Når det gjelder skolepenger så dekker lånekassa iallefall halvparten ved hjelp av stipend.

Når det gjelder familie og barn så har du kanskje vært ute ogr reist med fly selv noen ganger til jeg tro. På disse turene så bør det ha vært både cabin personell og piloter. Blandt disse personene finner du både kvinner og menn, i tillegg er en stor del av dem foreldre. Så jeg mener at er det forenlig med denne type jobb og familieliv for disse menneskene så bør det og være det for andre. Det handler ene og alene om prioriteringer.

Så her får jeg heller en følelse av at du leter etter unnskyldninger heller en muligheter. Dermed er nok dette mer en romantisk tanke en et virkelig ønske.

Men, du skrev noe om at du var interesert i motor. Hvorfor ikke velge å prøve deg som flymekaniker i stede? Dette er en utdannelse som du får gjennom den videregående skolen og er dermed gratis. Denne linjen finner du i lillestrøm, stavanger, bodø og bardufoss. Men, du må ha vg1 elektro for å komme inn.

Bare et lite tips og et ønske om lykke til.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...