Gå til innhold

Du som mente i stad at lavkarbo var direkte skadelig.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Kan du begrunne det?

Er ikke meg du sikter til, men vet det er flere "eksperter" som hevder det nå. Jeg tror heller ikke det kan være sunt over tid. Alt det fettet kan ikke være bra for blodårene...

Skrevet
Kan du begrunne det?
Er ikke meg du sikter til, men vet det er flere "eksperter" som hevder det nå. Jeg tror heller ikke det kan være sunt over tid. Alt det fettet kan ikke være bra for blodårene...

Jeg har levd lavkarbo siden barneskolen og spiser slett ikke mye fett. Spiser nesten ikke fett i det hele tatt.

Ingen som sier at man må spise mye fett på lavkarbo. Det er på ketolyse man bør det, men det er en diett (ikke en livsstil) man ikke bør gå på så lenge og helst ikke uten oppfølging av lege

Skrevet
Kan du begrunne det?
Jeg har levd lavkarbo siden barneskolen og spiser slett ikke mye fett. Spiser nesten ikke fett i det hele tatt. Ingen som sier at man må spise mye fett på lavkarbo. Det er på ketolyse man bør det, men det er en diett (ikke en livsstil) man ikke bør gå på så lenge og helst ikke uten oppfølging av lege

Hvis du ikke spiser hverken karbohydrater eller mye fett, så går det bare i proteiner da? Hva spiser man da egentlig, bare renskåret kjøtt og egg?

Skrevet
Kan du begrunne det?
Jeg har levd lavkarbo siden barneskolen og spiser slett ikke mye fett. Spiser nesten ikke fett i det hele tatt. Ingen som sier at man må spise mye fett på lavkarbo. Det er på ketolyse man bør det, men det er en diett (ikke en livsstil) man ikke bør gå på så lenge og helst ikke uten oppfølging av lege

Hvis du ikke spiser hverken karbohydrater eller mye fett, så går det bare i proteiner da? Hva spiser man da egentlig, bare renskåret kjøtt og egg?

Grønnsaker? Melkeprodukter?

Skrevet
Kan du begrunne det?

Spiser mye grønnsaker, fisk, kylling og slikt. Har et vanlig kosthold bortsett fra at jeg ikke kan spise så mye karbohydrater og at jeg ikke spiser så mye fett og rødt kjøtt.

Skrevet

For noen er lavkarbo mer en diett med mat med lav GI og et blodsukker i balanse. Og lite fett, spes amimalsk. Så da går det i grove fullkornsprodukter, lite frukt/bær, mye grønnsaker og proteinkilder som rent kjøtt, melkeprodukter, fisk osv. Litt protein til hvert måltid for å balansere blodsukkeret. Dette er en sunn diett som jordmødre ofte anbefaler, spes dersom man har høy BMI og/eller tendenser til insulinresistens.

Skrevet

Har ingen oppdaga det. Dib damen har meir peiling en kva eksperter.

Gjest Tullmusa83
Skrevet

Hoved problemet med lavkarbo er vel ikke dietten i seg selv, men enkelte personner som kun hører at det de vil høre.

Var vel en lege som sa at hadde folk virkelig levd etter teorien bak lavkarbo ville det ikke vært fritt for bacon og smør, men gått mye mer nøtter og grove kornprodukter en hva det gjør i dag.

Lavkarbo fokuserer veldig på grønnsaker og fiber, men 90% av de jeg har møtt som driver med det ser ut til å bruke det mer som en unnskyldning til å skippe brødskiva og maule feit mat.

Skrevet
Kan du begrunne det?

Fett er ikke bare fett! Det som er avgjørende er hvilke typer fett man velger - og hvor mye karbohydrater man spiser med dette fettet.

Har man begrenset mengden karbohydrater, men spiser riktige typer fett, så vil ikke dette fettet få noen negativ innvirkning på blodårene.

Den aller siste utgaven av det mest kjente hjertespesialist-magasinet i verden hadde en lang artikkel om dette temaet, hvor de nettopp sier at gode typer fett IKKE er skadelig for hjertehelsen, heller tvert i mot!

Denne linken forklarer godt sammenhengene og prosessene bak. Anbefaler på det sterkeste å lese den :)

En hjertespesialist med over 25 års erfaring og mer enn 5000 åpne hjerteoperasjoner innrømmer at de anbefalingene han og resten av legestanden har gitt i flere årtier er helt feil......

http://www.laleva.org/eng/2012/03/world_renown_heart_surgeon_speaks_out_on_what_really_causes_heart_disease.html

Skrevet
Kan du begrunne det?

Synes det virker som at hver gang en ekspert skal vise at lavkarbokosthold er skadelig, så snakker de egentlig om et kosthold med ekstremt høyt fettinntak. Det er vel ikke det som er poenget, selv om man typisk inntar noe mer fett enn normalt.

Det jeg synes er mest betenkelig, er miljøaspektet. Det er langt mer miljøvennlig og energieffektivt å produsere f.eks. korn, poteter, ris, mais og frukt enn å produsere f.eks. kjøtt og meieriprodukter.

Skrevet
Kan du begrunne det?
Synes det virker som at hver gang en ekspert skal vise at lavkarbokosthold er skadelig, så snakker de egentlig om et kosthold med ekstremt høyt fettinntak. Det er vel ikke det som er poenget, selv om man typisk inntar noe mer fett enn normalt. Det jeg synes er mest betenkelig, er miljøaspektet. Det er langt mer miljøvennlig og energieffektivt å produsere f.eks. korn, poteter, ris, mais og frukt enn å produsere f.eks. kjøtt og meieriprodukter.

Det er vel lite som er mer energieffektivt enn fett....?!

Riktig fett, altså. Man kan fint spise forholdsvis store mengder fett om man gjør det på riktig måte og ikke spiser for mye karbohydrater. Kroppen omstiller seg til å hente energi fra fett i steden for fra karbohydrater.

Og selv om man lever på lavkarbo, så trenger man ikke gomle i seg kjøtt hele dagene! Jeg spiser masse nøtter og noe bønner, egg, en god del fisk... og noe kjøtt.

Hvor er "miljøaspektet" ved å få folk til å spise enda mer korn, poteter, ris, mais og frukt når det er akkurat dette som ved for store mengder trigger alle betennelsesreaksjonene i menneskekroppen og gjør oss syke med alt fra hjerte-karsykdommer, kreft, diabetes og alzheimers?

Skrevet

Jeg er så ufattelig lei av at så mange mennesker uten grunnleggende kunnskap om lavkarbo har så masse meninger om hva man liksom spiser, og hvor mye fett man dytter i seg!

Jeg har levd ketogent i over 1 år, som beregnes som "ekstrem diett" av mange.

Og nei jeg drukner ikke maten min i fett, og jeg spiser ikke ekstreme mengder med proteiner.

Det er også over en mnd siden jeg i det heletatt spiste bacon.... ;)

Jeg spiser derimot mer grønnsaker enn noen andre jeg kjenner, jeg lager absolutt all mat fra bunnen for å unngå unødvendig sukker.

Jeg drikker kun vann, ikke sukkerfri brus osv, ikke noe sukker osv. Jeg spiser også bær istedenfor frukt, men akkurat det tror jeg ikke kommer til å tette igjen blodårene mine.

Fasit etter et år, ned 35 kg, er langt unna å være overvektig, stabilt blodsukker, ikke noe sug etter søte ting osv.

Jeg forstår rett og slett ikke hvorfor det ikke er mulig å sette seg inn i ting før man har meninger om det.....

Skrevet

Her finner dere seriøs medisinsk forskning på temaet low-carb:

http://www.pcrm.org/search/?cid=1260

Og:

http://www.pcrm.org/health/diets/vsk/vegetarian-starter-kit-protein

Er dere interessert i mer enn disse artikklene, bruk søkefunksjonen oppe venstre hjørnet og søk på low carb.

Når det gjelder miljøaspektet er det SELVFØLGELIG både mer miljøvennlig OG MYE bedre utnyttelse av jordens ressurser å ikke spise kjøtt.

Industriell produksjon av kjøtt forurenser mer enn hele verdens bilpark tilsammen og man bruker ca 7 kg korn for å produsere 1 kg kjøtt. Så bryr man seg om rettferdig utnyttelse av jordas resurser, mijløet og IKKE MINST dyrevelferd velger man et mest mulig plantebasert kosthold.

Her kan dere lese veldokumenterte fakta om fordelene ved å velge et vegetarisk kosthold for barn (men de samme fordelene vil jeg tro er relevante for voksene også):

http://www.pcrm.org/health/diets/vegdiets/vegetarian-diets-advantages-for-children

Skrevet

Kan jo ikke være skadelig, legen min har jo anbefalt meg på det sterkeste å begynne med det...! Ikke pga fedme, men pga sykdom..Og han stoler jeg på.

Skrevet
Kan jo ikke være skadelig, legen min har jo anbefalt meg på det sterkeste å begynne med det...! Ikke pga fedme, men pga sykdom..Og han stoler jeg på.

Leger har sine meininger og er eit vanligt menneske. Du får stole på han når du skal behandle td mot kreft. Da er det vel han som skal behandle deg og.

Skrevet
Her finner dere seriøs medisinsk forskning på temaet low-carb: http://www.pcrm.org/search/?cid=1260 Og: http://www.pcrm.org/...ter-kit-protein Er dere interessert i mer enn disse artikklene, bruk søkefunksjonen oppe venstre hjørnet og søk på low carb. Når det gjelder miljøaspektet er det SELVFøLGELIG både mer miljøvennlig OG MYE bedre utnyttelse av jordens ressurser å ikke spise kjøtt. Industriell produksjon av kjøtt forurenser mer enn hele verdens bilpark tilsammen og man bruker ca 7 kg korn for å produsere 1 kg kjøtt. Så bryr man seg om rettferdig utnyttelse av jordas resurser, mijløet og IKKE MINST dyrevelferd velger man et mest mulig plantebasert kosthold. Her kan dere lese veldokumenterte fakta om fordelene ved å velge et vegetarisk kosthold for barn (men de samme fordelene vil jeg tro er relevante for voksene også): http://www.pcrm.org/...es-for-children

Du kan finne undersøkelser som sier at lavkarbo er sunt, og du kan selvfølgelig finne det motsatte. Skal ikke gå inn i denne diskusjonen nå.

Men hvor kommer oppfattelsen av at man spiser så mye mer kjøtt inn?

Jeg har da ikke byttet ut poteter, pasta ris osv med mer kjøtt, men med mer sunne grønnsaker og muligens litt mer ost enn jeg spiste før....

Jeg spiser fisk flere ganger i uken, og jeg spiser mindre kjøtt enn mange andre "normale" mennesker....

Jeg klarer ikke helt å se hvor denne oppfattelsen kommer fra :(

Skrevet

Jeg er tilhenger av grovkarbo, samme som helsemyndighetene og GR anbefaler :) Da får man en sunn kombinasjon av fett, karbohydrater og proteiner :)

Jeg nekter å tro at Meierismør er sunt, noe veldig mange ser ut til å tro, dessuten, lavkarbohysteriet gjorde jo at vi ikke fikk bakt skikkelig til jul ;)

Skrevet
Her finner dere seriøs medisinsk forskning på temaet low-carb: http://www.pcrm.org/search/?cid=1260 Og: http://www.pcrm.org/...ter-kit-protein Er dere interessert i mer enn disse artikklene, bruk søkefunksjonen oppe venstre hjørnet og søk på low carb. Når det gjelder miljøaspektet er det SELVFøLGELIG både mer miljøvennlig OG MYE bedre utnyttelse av jordens ressurser å ikke spise kjøtt. Industriell produksjon av kjøtt forurenser mer enn hele verdens bilpark tilsammen og man bruker ca 7 kg korn for å produsere 1 kg kjøtt. Så bryr man seg om rettferdig utnyttelse av jordas resurser, mijløet og IKKE MINST dyrevelferd velger man et mest mulig plantebasert kosthold. Her kan dere lese veldokumenterte fakta om fordelene ved å velge et vegetarisk kosthold for barn (men de samme fordelene vil jeg tro er relevante for voksene også): http://www.pcrm.org/...es-for-children

Du kan finne undersøkelser som sier at lavkarbo er sunt, og du kan selvfølgelig finne det motsatte. Skal ikke gå inn i denne diskusjonen nå.

Men hvor kommer oppfattelsen av at man spiser så mye mer kjøtt inn?

Jeg har da ikke byttet ut poteter, pasta ris osv med mer kjøtt, men med mer sunne grønnsaker og muligens litt mer ost enn jeg spiste før....

Jeg spiser fisk flere ganger i uken, og jeg spiser mindre kjøtt enn mange andre "normale" mennesker....

Jeg klarer ikke helt å se hvor denne oppfattelsen kommer fra :(

Det er jo en del lavkarbofrelste som promoterer høyt inntak av kjøtt, fett, og fete meieriprodukter. Hun Saxegård dama (eller hva hun nå heter) er et eksempel på det. Dermed sitter mange med nettopp den oppfattelsen du refererer til.

Skrevet

Kan de som ikke aner hva lavkarbo er bare la vær å uttale seg? Det er hårreisende mye myter ute og går.

Her er noen av premissene bak lavkarbo, disse bygger på studier gjort av seriøse forskere;

a) Karbohydrater bidrar til betennelser i blodårer. Betennelse i blodårer fører til at LDL kolestrolpartikler får feste seg i veggene i blodårene. Dersom det blir et tykt nok lag med den type plakk, så kan plakket løsne og det kan føre til blodpropp og hjerteinfarkt

B) Dersom man kutter ut karbohydratene vil man dempe betennelse i kroppen, ergo får ikke LDLpartiklene fotfeste i åreveggene - man reduserer risikoen for hjerteproblematikk

c) Høyt inntak av fett, med unntak av transfett, vil ikke øke faren for hjerteproblematikk dersom inntaket av raske karbohydrater er lavt nok. Kolestrol er ikke farlig så lenge det ikke får klumpe seg sammen noe sted det ikke bør være.

d) Omega 6 bidrar også til betennelsesreaksjoner i kroppen, ergo er ikke plantemargarin din beste venn

e) Ketose er faktisk den prosessen som er ment til å trå til for å bruke opp lagret fett. Ved høyt inntak av karbohydrat vil kroppen sjelden går tom for energi og lagre alt overskudd. Dersom insulinproduksjonen blir ustabil som følge av for høyt inntak av karbohydrat vil kroppen lagre ALT av glukose i blodet, noe som medfører konstant sult fordi cellene ikke får den energien de trenger. Insulinen vil lagre all tilført energi og man får det man nå kaller insulinresistens.

f) Ketose er slanking og mennesker med normal kroppsvekt trenger ikke telle karbohydrater, de bør likevel se nøye på inntaket av transfett, sukker og hvitt mel.

g) Lavkarbo består av store mengder grønnsaker, normal mengde kjøtt og en del fett. I et lavkarboliv tåler man fett godt, man kan ved ketogen kost spise 200g fett i døgnet problemfritt.

h) Grovkarbo er finfint for normalvektige

iAlle er forskjellige selv om grunnprinsippene er like. Noen mennesker tåler ikke fett, noen tåler ikke karbohydrat, noen er allergiske mot spesifikke matvarer, noen kan røyke 40 sigaretter om dagen uten å bli syke. Selv om ditt kosthold passer for deg, passer det nødvendigvis ikke naboen. Selv om du kan spise pasta og ris hver dag betyr ikke det at jeg kan.

Skrevet

Lavkarbo har da mange definisjoner! Det som anonym skriver over her er ikke noen fasit på tolkning av ordet lavkarbo, men heller en ketogen diett. For meg er lavkarbo det å redusere og regulere inntaket av karbohydrater til karbohydrater med lav GI. For andre er det å redusere inntaket samt spise mer proteiner. For noen er det å redusere inntaket i slik grad at ketolyse inntrer, og da oftest samtidig med økt inntak av fett.

Vil bare tilføye (til tross for at dette ikke er gravid forumet) at studier har vist at for mye inntak av spes animalsk fett under svangerskapet har gitt fedmeproblemer hos barnet seinere i livet....

Skrevet

Ketose ble omtalt som noe eget, ikke som definisjonen på lavkarbo. Innlegget over ditt definerte ikke lavkarbo, men skisserte grovt opp tenkningen som ligger bak lavkarbodiett og inntaket av fett og dermed også ketogene dietter.

Skrevet
Det jeg synes er mest betenkelig, er miljøaspektet. Det er langt mer miljøvennlig og energieffektivt å produsere f.eks. korn, poteter, ris, mais og frukt enn å produsere f.eks. kjøtt og meieriprodukter.

Det er vel lite som er mer energieffektivt enn fett....?!

Riktig fett, altså. Man kan fint spise forholdsvis store mengder fett om man gjør det på riktig måte og ikke spiser for mye karbohydrater. Kroppen omstiller seg til å hente energi fra fett i steden for fra karbohydrater.

Jeg mener at det ikke er energieffektivt å produsere kjøtt og meieriprodukter, sammenlignet med å produsere spiselige planter.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...