Gå til innhold

Jernmangel

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som har hatt det, som vil fortelle hvordan dere opplevde det?

Jeg har jernlager på 13 og sliter med kvalme, hodepine, tretthet også noen rare synsforstyrrelser... små "stjerneskudd" som spretter rundt..

Tar 100 mg jern daglig, men synes ikke jeg er noe særlig bedre. Hvor lang tid tar det å bygge opp jernlager? Jeg fullammer, så det går vel en del jern i melka?

Takker for svar:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Noen som har hatt det, som vil fortelle hvordan dere opplevde det? Jeg har jernlager på 13 og sliter med kvalme, hodepine, tretthet også noen rare synsforstyrrelser... små "stjerneskudd" som spretter rundt.. Tar 100 mg jern daglig, men synes ikke jeg er noe særlig bedre. Hvor lang tid tar det å bygge opp jernlager? Jeg fullammer, så det går vel en del jern i melka? Takker for svar:)

Har også hatt jernmangel, og hadde noen av de samme symptomene som deg. Verst var trettheten og at jeg var så veldig svimmel, så svimmel at jeg til tider bare svimte av. Fikk forbud mot å gå ut av senga til slutt.

Her hadde tablettene dårlig effekt, prøvde hemofer, den virket ikke i det hele tatt, så etter noen mndr på den, så startet jeg på noen som het ferror retard, videre ble det ferror max. Den som tilslutt, faktisk virket, var den drikken som heter floradix.

Men den var ikke særlig grei mot magen, men hjelpes, så effektiv den var:-) Den kan virkelig anbefales

Her tok det bortimot 1 år før jeg var oppe i normalen..

Skrevet
Noen som har hatt det, som vil fortelle hvordan dere opplevde det? Jeg har jernlager på 13 og sliter med kvalme, hodepine, tretthet også noen rare synsforstyrrelser... små "stjerneskudd" som spretter rundt.. Tar 100 mg jern daglig, men synes ikke jeg er noe særlig bedre. Hvor lang tid tar det å bygge opp jernlager? Jeg fullammer, så det går vel en del jern i melka? Takker for svar:)

Har også hatt jernmangel, og hadde noen av de samme symptomene som deg. Verst var trettheten og at jeg var så veldig svimmel, så svimmel at jeg til tider bare svimte av. Fikk forbud mot å gå ut av senga til slutt.

Her hadde tablettene dårlig effekt, prøvde hemofer, den virket ikke i det hele tatt, så etter noen mndr på den, så startet jeg på noen som het ferror retard, videre ble det ferror max. Den som tilslutt, faktisk virket, var den drikken som heter floradix.

Men den var ikke særlig grei mot magen, men hjelpes, så effektiv den var:-) Den kan virkelig anbefales

Her tok det bortimot 1 år før jeg var oppe i normalen..

Oi! Et helt år:o hva er normalen da? Og hvor lavt var den nede i? Jeg hadde veldig mye jern før svangerskap, 170 faktisk:P så forstår jo at jeg merker det godt når den bare er 13. Jeg tar ferro retard nå. Kanskje jeg må prøve floradix, men smaker ikke det grusomt?:P

Forstår jeg må smøre meg med tålmodighet da.. men, det er ikke noe særlig å gå rundt slik! Var kvalm hele svangerskapet og er det fortsatt. Er forresten svimmel jeg også. Føles som om noen drar meg i nakken.. men, merket du noe på synet? Synes det er så utrolig irriterende !

Takk for svar:) HI

Skrevet (endret)

Jeg var nede på 9 etter første fødsel. Menket det på det samme som deg og så var jeg så utrolig sliten hele tiden.

Jeg hadde god effekt av ferro retard. Etter ca 5 mnd var jernlagrene oppe på 33.

Endret av mphs
Skrevet

Jeg var nede i 7 rett etter en operasjon i sommer. Var helt grusomt. Sliten bare jeg gikk rolig. Tok maks dose med jern, og var mye etter 2-3 uker.

Skrevet

Tusen takk for svar!

Det er helt grusomt ja. Trøtt og sliten hele tiden. Klarer ikke konsentrere meg ordentlig heller. Håper jeg snart er tilbake til normal.

Jeg var veldig dårlig når jeg var gravid, levde på to skiver om dagen omtrent hele veien. Så var ganske sliten på slutten. Begynte å merke synsforstyrrelsene de siste ukene av svangerskapet, så tror jernlageret begynte å bli tomt allerede da. Ble i tillegg operert etter fødselen, så mista en god del blod. Føler meg rett og slett utslitt! Har en 3 åring i tillegg til baby, så det er ikke så lett å slappe av heller!

HI

Skrevet

Be dem også sjekke nivået av kobber neste gang du tar prøver. Har du for lite kobber kan du få anemi pga det, og da vil det ikke hjelpe å pøse på med jern. Ikke så mange som har kobbermangel, men hvis du først tar prøver likevel, så få dem til å teste det også. B12 sjekker de nesten automatisk, men kobber blir ofte glemt.

Skrevet

Be dem også sjekke nivået av kobber neste gang du tar prøver. Har du for lite kobber kan du få anemi pga det, og da vil det ikke hjelpe å pøse på med jern. Ikke så mange som har kobbermangel, men hvis du først tar prøver likevel, så få dem til å teste det også. B12 sjekker de nesten automatisk, men kobber blir ofte glemt.

Takk for tipset! Jeg sjekka B12 og de var normale:) kan man merke det hvis man mangler kobber? Skal ta nye prøver i oktober.

HI

Skrevet

Kobbermangel kan gi en del av samme symptomer som du har, og kan fort forveksles med "bare" jernmangel.

"Kobber er viktig for antioksidantene og for energiomsetting. Den bidrar i tillegg til et sterkt skjelett. Det er uvanlig mer kobbermangel, men symptomene inkluderer blodmangel, hårtap, nerveforstyrrelser, pustevansker og bensykdommer.

Kobber finnes i kjøtt, vann, nøtter, eggplommer, aprikoser, nyper, og rosiner.

Det er ingen anbefalt dagsinntak for kobber. Kobber anbefales til personer med mye hodepine, og kan i tillegg hjelpe mot leddgikt, stress og kroniske sykdommer."

http://www.nrk.no/he...sstil/1.1314214

http://www.nettdokto...kler/kobber.php

Man kan få hårtap, for tidlig grått hår og hvite områder i huden hvor man ikke blir brun, Man kan i følge min lege også få problemer med å være trøtt og sliten også hvis man har kobbermangel.

Jeg har tidlig fått noe grått hår (tidligere enn mine foreldre), har i perioder mistet veldig (!) mye hår, har i det siste fått lave nivåer med jern (da med alle symptomer det innebærer: trøtthet, svimmelhet, kvalme osv. osv.), hodepine, leddsmerter, hjertebank og en del nevrologiske "forstyrrelser" ift muskulaturen. Men jeg har da også en veldig stor kobbermangel som jeg driver og endrer på, så det er nok ikke så mange som har så mye symptomer.

Ellers har jeg det fint ;)

Har man tatt store mengder C-vitaminer eller sink over lengre tid så kan man tappes for kobber.

Som sagt, det er ikke det vanligste å ha kobbermangel, men greit å sjekke det.

Skrevet

Kobbermangel kan gi en del av samme symptomer som du har, og kan fort forveksles med "bare" jernmangel.

"Kobber er viktig for antioksidantene og for energiomsetting. Den bidrar i tillegg til et sterkt skjelett. Det er uvanlig mer kobbermangel, men symptomene inkluderer blodmangel, hårtap, nerveforstyrrelser, pustevansker og bensykdommer.

Kobber finnes i kjøtt, vann, nøtter, eggplommer, aprikoser, nyper, og rosiner.

Det er ingen anbefalt dagsinntak for kobber. Kobber anbefales til personer med mye hodepine, og kan i tillegg hjelpe mot leddgikt, stress og kroniske sykdommer."

http://www.nrk.no/he...sstil/1.1314214

http://www.nettdokto...kler/kobber.php

Man kan få hårtap, for tidlig grått hår og hvite områder i huden hvor man ikke blir brun, Man kan i følge min lege også få problemer med å være trøtt og sliten også hvis man har kobbermangel.

Jeg har tidlig fått noe grått hår (tidligere enn mine foreldre), har i perioder mistet veldig (!) mye hår, har i det siste fått lave nivåer med jern (da med alle symptomer det innebærer: trøtthet, svimmelhet, kvalme osv. osv.), hodepine, leddsmerter, hjertebank og en del nevrologiske "forstyrrelser" ift muskulaturen. Men jeg har da også en veldig stor kobbermangel som jeg driver og endrer på, så det er nok ikke så mange som har så mye symptomer.

Ellers har jeg det fint ;)

Har man tatt store mengder C-vitaminer eller sink over lengre tid så kan man tappes for kobber.

Som sagt, det er ikke det vanligste å ha kobbermangel, men greit å sjekke det.

Tusen takk for mye god info!:)

kanskje jeg kan få sjekket litt generelt vitaminer og mineraler? Jeg skal definitivt ta det opp med legen min!

Det føles nesten som om jeg er alvorlig syk, er såå lei nå!

HI

Skrevet

Har lager nede i 4, og blodprosenten er nå oppe på 9,2 etter å ha vært nede i 8. Tar noe som heter aminojern, som fungerer bra.

Spiser dessuten nesten bare jernholdig mat som biff, lever, grovbrød, havre og brokkoli, sammen med c-vitaminer og/eller juice.

Jeg er veldig sliten, bleik, har synsforstyrrelser (som stjerneskudd), er godt trent men svært tungpustet (får følelsen av å kveles), hodepine, kvalme, skjelver litt innimellom og dårlig konsentrasjon/hukommelse.

Skrevet

Har lager nede i 4, og blodprosenten er nå oppe på 9,2 etter å ha vært nede i 8. Tar noe som heter aminojern, som fungerer bra.

Spiser dessuten nesten bare jernholdig mat som biff, lever, grovbrød, havre og brokkoli, sammen med c-vitaminer og/eller juice.

Jeg er veldig sliten, bleik, har synsforstyrrelser (som stjerneskudd), er godt trent men svært tungpustet (får følelsen av å kveles), hodepine, kvalme, skjelver litt innimellom og dårlig konsentrasjon/hukommelse.

Akkurat som jeg skulle skrevet det selv! Jeg er vanligvis i god form og har alltid energi til både barn og alt som skal gjøres. Er vant til å bevege meg hver dag, da vi har hund som krever mye mosjon. Jeg HATER denne følelsen av å ikke orke. Vil bare være meg selv igjen. Får vel bare ta tiden til hjelp...

Det med konsentrasjonen er også ekkelt. Får en følelse av å være litt berusa egentlig. Litt godt å lese at det ikke bare er meg:) trodde nesten jeg hadde en alvorlig øyesykdom når jeg oppdaget at det glitret og spratt rundt blanke "ildfluer", første gang:P har faktisk sjekket øynene mine, for jeg forstod ingenting. Fint å ikke være alene, i det minste. Så håper jeg vi snart blir bra:)

Tar forresten c vitaminer jeg også. Mat synes jeg er vanskelig, siden jeg er så kvalm...

HI

Skrevet
Har lager nede i 4, og blodprosenten er nå oppe på 9,2 etter å ha vært nede i 8. Tar noe som heter aminojern, som fungerer bra. Spiser dessuten nesten bare jernholdig mat som biff, lever, grovbrød, havre og brokkoli, sammen med c-vitaminer og/eller juice. Jeg er veldig sliten, bleik, har synsforstyrrelser (som stjerneskudd), er godt trent men svært tungpustet (får følelsen av å kveles), hodepine, kvalme, skjelver litt innimellom og dårlig konsentrasjon/hukommelse.
Akkurat som jeg skulle skrevet det selv! Jeg er vanligvis i god form og har alltid energi til både barn og alt som skal gjøres. Er vant til å bevege meg hver dag, da vi har hund som krever mye mosjon. Jeg HATER denne følelsen av å ikke orke. Vil bare være meg selv igjen. Får vel bare ta tiden til hjelp... Det med konsentrasjonen er også ekkelt. Får en følelse av å være litt berusa egentlig. Litt godt å lese at det ikke bare er meg:) trodde nesten jeg hadde en alvorlig øyesykdom når jeg oppdaget at det glitret og spratt rundt blanke "ildfluer", første gang:P har faktisk sjekket øynene mine, for jeg forstod ingenting. Fint å ikke være alene, i det minste. Så håper jeg vi snart blir bra:) Tar forresten c vitaminer jeg også. Mat synes jeg er vanskelig, siden jeg er så kvalm... HI

Jeg strever veldig med maten jeg også, men tvinger i meg maten.....har også en samboer som er flink til å passe på at jeg får i meg det jeg skal ;)

Skrevet

Jeg har i perioder hatt lave jernlager og har da fått intramuskulære injensjoner m jern og det har hjulpet fort og godt. Vet at disse er tatt av markedet, men det går fortsatt an å få jern intravenøst hvis ikke peroral behandling virker.

Skrevet

Har hørt man kan få det intravenøst ja. Blir spennende å se på kontroll måling om det stiger!

• 5 uker senere...
Skrevet

Dytter på denne jeg:) jernlager på 27 sist måling. Ser fortsatt mye "stjerner". Legen min sier 27 er bra jernlager.. det er likevel langt fra det jeg hadde før. Hva er egentlig optimalt å ha? Fullammer fortsatt, men tar nå bare vanlig kostilskudd og ikke 100 mg tabletter lenger.

Skrevet

Kan forresten være lurt å kutte ut melkeprodukter til jernlageret normaliserer seg. Lettere å få opp jernnivået uten melk.

Skrevet

Kan forresten være lurt å kutte ut melkeprodukter til jernlageret normaliserer seg. Lettere å få opp jernnivået uten melk.

Takk for tipset!:) har vært mye kvalm jeg også!

Vet du hva som er optimalt å ligge på? Hadde 170 før og det er kø veldig høyt da... Jeg ble operert etter fødsel og samme dag og dagen etter operasjon var synet mitt helt merkelig. Alt lys ble "bølgete". Tenkte det var pga blodtap eller stress/sliten... Er så utrolig slitsomt og ha det sånn!

• 3 år senere...
Skrevet

Gammel tråd, men svarer for det. Jeg har også "lysende" små prikker i perioder i synsfelt, varer noen sekunder før det blir borte igjen. Sjekket synet hos optiker, men var ikke noe de fant som var "farlig". Skulle ta kontakt hvis det var mer som et "blitz", da kan det være netthinnen som er i ferd med å løsne og da må man straks ta kontakt med lege.

Så håper og tror at dette er pga jernmangel.

Har gått årevis med symptomer; trett og utmattet, vondt i muskler og ledd, svimmel, hjertebank og generell uvelhet (kvalme). Fastlegen min har til og med trodd dette kunne være ME... Tatt masse prøver underveis - eneste jeg har fått beskjed om er fibromyalgi, men har likevel følt at det er noe "mer".

Tok til slutt kontakt med privat lege på Balderklinikken - og der fikk jeg beskjed om at jeg hadde flere mangler, blant annet jernmangel (Ferritin 17 - Hb 11,7 - som er forenelig med mangel), jodmangel, lav sink blant annet. Tar nå masse kosttilskudd og håper at dette hjelper. Ganske håpløst at fastlege ikke kan finne ut av dette. Men jeg har vel vært innenfor referanseområdet og da går vel ikke fastlegen inn og sjekker hver enkelt, jeg vet ikke. dette må jeg sjekke opp, for det BØR ikke være slik...

Vet at de som drar til Balderklinikken stort sett får beskjed om å ta kosttilskudd uansett, men håper virkelig dette hjelper altså. Er så lei av å gå slik.

Anonymous poster hash: efd99...a7f
Skrevet

Og dere som skriver om kobbermangel; hva er referanseområdet for dette; hvordan vises dette på lab.prøver innenfor normalen?

Skrevet

Interessant lesning. Jeg fikk vite at jeg har lave verdier på jern (4,4) og folat i går (6), ferritin er på 18. Skjønner endelig hvorfor jeg har følt meg så møkk elendig de siste mnd! Trener mye utholdenhet, så det er vel hovedårsaken bak det. Men altså, jeg gikk til legen i juli i fjor og tok samme tester. Beskjed om at alt var bra.

Forlangte utskrift i dag, og ser nå at jeg hadde helt i nedre grense på jernverdier da også (14), ikke rart de var lave nå da tenker jeg...

Hadde jeg fått beskjed om å ta tilskudd av jern for over ett år siden, så kunne jeg ha spart meg mange tunge løpeturer ass..

Noen av dere som har erfaring med lave verdier av folat i tillegg?

Skrevet

Ja, man skal jo liksom kunne stole på at man får riktig beskjed og veiledning i forhold til hva man trenger å ta av tilskudd hos fastlegen. Bare viser at de har altfor dårlig tid til å følge opp. Jeg hadde greie verdier av folat (16,6) men av en eller annen grunn skulle jeg ta tilskudd for dette også. Tar nå tilskudd: kalsium, jod, magnesium, selen, sink, jernmikstur, d-vit, folat, B6 i tillegg til multivitamin og beetflow mot gallekvalme (fordi jeg blir så fort kvalm). Sistnevnte har jeg ikke fått begynt på enda, måtte bestilles fra nett.

Nå skal det sies at jeg er så dårlig at jeg ikke klarer å jobbe engang altså... Og jeg ser også nå som jeg har fått utskrift fra tidligere prøver tatt to år tilbake at jeg ikke akkurat har ligget kjempehøyt på jern (topp 33 på ferritin), og det er nok andre ting jeg sliter også med som smerter i muskler og er veeeeldig utmattet. Håper bare at dette kosttilskuddsprogrammet hjelper!

Skrevet

Jeg har hatt tomme jernlagre flere ganger. Jeg er kanskje begynt å vende meg til det. Var veldig dårlig når lagrene var på 3, og var nesten i bedre form når lagrene var tomme (mindre enn 3/ ikke målbart). Nå ligger lagrene mine på 9,3 (under 10 er mangel mener jeg å huske). Men formen min er strålende! Trener nesten hver dag og kroppen er tipp topp

Anonymous poster hash: 3964e...3c8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...