Gå til innhold

Dere med 2 åringer (eller som har hatt 2 åringer)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor mye leker dere med barna?

Sitter på gulvet å leker.

Får dårlig samvittighet for at jeg ikke leker så mye med barnet f eks når jeg vasker huset på en lørdag. Vi tar kontakt med hverandre, prater osv.

Men tenker også at jeg kanskje forstyrrer barnet da barnet leker ved å komme å blande meg inn da barnet leker.

Og hvordan er dagen til deres 2 åringer? Mat, soving, lek, osv.

Og en ting til: bader deres 2åringer alene? ikke helt alene, ser ofte etter barnet mens jeg gjør andre ting.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Hvor mye leker dere med barna? Sitter på gulvet å leker. Får dårlig samvittighet for at jeg ikke leker så mye med barnet f eks når jeg vasker huset på en lørdag. Vi tar kontakt med hverandre, prater osv. Men tenker også at jeg kanskje forstyrrer barnet da barnet leker ved å komme å blande meg inn da barnet leker. Og hvordan er dagen til deres 2 åringer? Mat, soving, lek, osv. Og en ting til: bader deres 2åringer alene? ikke helt alene, ser ofte etter barnet mens jeg gjør andre ting.

Kan ikke se for meg å la 2åringen bade alene på en stund, selv om jeg er i nærheten. Regelen i vårt hus er at en skal alltid være på badet samtidig.

Har merket i det siste at han leker mer og mer alene, uten å ta kontakt. Sitter gjerne sammen og vi kommer inn i leken av og til, han vil vise oss noe osv. men vi kan fint feks lage middag i 20 min hvor han bare er borte til oss 2-3 ganger ila den tiden.

Ute i hagen ordner han mye selv men vi har en dialog hele tiden, snakker om hva vi ser og gjør.

Er ikke redd for å "forstyrre" -har lært at det er bra å rose barnet jevnlig når de er flink til å gjøre ting alene, og at det er mer sannsynlig at de fortsetter alene sålenge de forstår at du også er "med" på avstand.

Skrevet

Lite.. Han er glad i å leke selv inne, så lar han styre mye selv. Vi leser og pussler sammen da. Tror barn har godt av å leke for seg selv mens man feks gjør husarbeid. Her er han ofte med å hjelper til, for å så gå tilbake til lekene sine.

Vi leker mye ute da.. Spiller fotball, ronser, sklir, er på strand og lekeplasser.

Han står opp mellom 6 og 7,

Morgenstell og frokost før 8, så er det bhg frem til ca. 15.00, så er det hjem å slappe av og spise middag, prøver å ut en tur på ettermiddagen, eller at han leker rolig. Er det helg så leker han og styrer på hele dagen. Spiser i 11 tiden og 1tiden, lt etter hva vi gjør den dagen. Han sover 20min, men skal snart kutte den luren.

Han bader ikke alene. Han er for vill, hopper, sklir i badekaret og vil kaste vann overalt. :P Så jeg må være der for å passe på at han ikke oversvømmer badet, eller slår seg. Men bruker tiden til å feks vaske over badet, og rydde. Så ser jo ikek på han hele tiden, men er i samme rom.

Skrevet
Hvor mye leker dere med barna? Sitter på gulvet å leker. Får dårlig samvittighet for at jeg ikke leker så mye med barnet f eks når jeg vasker huset på en lørdag. Vi tar kontakt med hverandre, prater osv. Men tenker også at jeg kanskje forstyrrer barnet da barnet leker ved å komme å blande meg inn da barnet leker. Og hvordan er dagen til deres 2 åringer? Mat, soving, lek, osv. Og en ting til: bader deres 2åringer alene? ikke helt alene, ser ofte etter barnet mens jeg gjør andre ting.

Vi snakker masse med ham, men han er flink til å leke alene og involverer oss når han selv ønsker det, og da er vi med på leken. Skal han legge puslespill vil han gjerne at vi sitter på gulvet med ham, så da gjør vi det. Også leser vi mye sammen. Ute leker vi sammen hvis ikke naboungene er ute samtidig, da leker han med dem mens vi sitter og passer på.

Han står vanligvis opp rundt 7, stelles og spiser frokost hjemme, leveres i barnehagen rundt 8.

Han har sluttet å sove på dagen, men enkelte dager er han helt zombie når han setter seg i bilen hjem fra barnehagen, og da lar vi ham sove 5 minutter.

Legger seg 19-19.30 og sover fint hele natten.

Når han bader er alltid en av oss på badet. Han vil gjerne klatre og tulle og balansere på badekarkanten, så det ville vært galskap å la ham være alene der inne.

Skrevet

Jeg har en gutt på 2,5 år og jeg leker ikke mye med han. Han leker i barnehagen hver dag så jeg bruker heller tiden min med han til å snakke med han, vise nysgjerrighet ved hans hverdag, snakke om hva han har gjort i barnehagen, hva han vil gjøre i helgen osv. Eller hvis jeg er sliten legger vi oss på sofaen og ser en film sammen, det liker han. Hender vi drar duplokassen ut i stua og jeg setter meg og bygger litt med han.

I helgene drar vi stort sett alltid og finner på noe med han, badeland lekeland, parken o.l og det er jo også lek:) da er jo vi voksne også med.

Her starter dagen kl halv 8 ca, og da er det stell og frokost med litt barnetv før vi drar i barnehagen til halv 9. Henter han stort sett mellom 3 og halv 4( går hjemme i permisjon med lillebror), og da er det middag, lek og barnetv. Bad, kveldsmat, tannpuss, og så senga kl 19.30.

Jeg lar han bade alene litt. Badet har inngang fra kombinert stue og kjøkken så med døra oppe kan jeg alltid holde et øye med han. Går innom hele tiden selvsagt da han er rimelig selskapssyk:p

Skrevet

Jenta mi vil gjerne leke alene, men kommer ofte og vil opp i fanget og lese bok, eller vise noe. Synes det er fint at ho er flink til å styre selv siden ho snart skal få to småsøstre, så prøver å ikke bryte inn for mye.

Ho er også ute i sandkasse noen minutter alene, uten at det er noe problem her hos oss. Det skal sies at vi bor i et rolig strøk, og at vi aldri har opplevd at ho går avgårde. Men jeg ser jo etter henne med jevne mellomrom så klart! :-)

Det samme gjelder egentlig når ho bader. Helst vil ho at jeg eller pappaen hennes skal bade sammen med henne, men det er ikke alltid vi gjør det. Da kan jeg for eks. brette tøy og gå litt ut og inn av badet. Men er jo aldri lenge borte av gangen. En gang var jeg borte kanskje i 2 minutter. Når jeg kom tilbake hadde hun bæsjet i vannet, og kastet bæsj over hele badet!!! Så det er virkelig ris til egen bak å ikke være der! Hehe.. Men jeg kjenner jo datteren min, og vet at hun ikke er så vilter at det er noen særlig sjans for at hun slår seg. Og om hun skulle gjøre det, så tåler de en del også, og lærer kanskje noe av det? ;-)

Jenta mi sover til mellom 07 og 08.30. Da kommer hun inn i senga til oss, så ser vi på tegnefilm sammen mens hun drikker velling. Siden jeg er sykemeldt og mannen jobber i butikk kan vi ha slike late kose-morgener hver dag. Vi spiser frokost og leverer i barnehagen i 9.30-10-tiden. Pleier å hente henne i 15-tiden, noen ganger tidligere. Hun kan bli litt sur om jeg henter henne for tidlig, for hun koser seg så ille sammen med de andre barna!

Når vi kommer hjem lager vi og spiser middag, leker litt, så er det Fantorangen og barneTV. Etter det er det bading, pysj og pussing av tenner som gjelder. Og det livsviktige "sukkertøyet" (fluor!) Legger seg rundt kl 19. Vi synger for henne. Noen ganger sovner hun med en gang. Andre ganger leker hun litt med bamsene sine eller ser i en bok på egen hånd. Og sånn går nå dagene.. :-)

Skrevet

Vår toåring er veldig lite glad i å leke alene, så det gjør han sjelden. Leker av og til med søstera, men ellers henger han mye rundt beina våre og lager bøll hvis han kjeder seg.

Jenta mi (som er 1 år) er veldig annerledes og mye mer selvstendig og leker mye alene. Jeg pleier ikke å avbryte leken hennes, men synes det er viktig å gjøre ting sammen med henne, så jeg tar initiativet til lek eller andre ting flere ganger i løpet av en dag.

Jeg kan godt gå fra gutten vår på 2 år i badekaret for å fikse ting, som feks hente håndkle eller pysj. Er bare borte en kort periode og kun til naborom eller i nærheten. Vi har heller ikke mye vann i badekaret, kun ca 10 cm og han er alltid rolig i karet, så ingen fare for fall eller liknende.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...