Gå til innhold

Hvordan arbeidsgiver regner en ferieuke..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg jobber mandag til fredag, men ser at arbeidsgiver trekker meg 6 dager i en ferieuke. Er dette korrekt??

Videoannonse
Annonse
Gjest splætt
Skrevet

ikke det jeg kan se - jeg jobber også man-fre og har fem dager både i arbeids- og ferieukene.

Ring arbeidsgiver, du.

Skrevet

Her blir vi også trukket 6 dager for en ukes ferie. Jobber i butikk da, den er jo åpen 6 dager i uka - kanskje derfor...?

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Vi har 30 dager ferie og en uke er 6 dager. Har man 25 er det 5. Jobber

Skrevet

En ferieuke er 6 dager. Det er derfor 5 uker ferie står som 30 dager i ferieregnskapet.

Skrevet
En ferieuke er 6 dager. Det er derfor 5 uker ferie står som 30 dager i ferieregnskapet.

Hos oss er en uke 5 dager, og vi har 25 dager ferie..

Skrevet

Vi har 25 dager ferie og det = 5 uker.

Gjest peacock
Skrevet (endret)

Hva står det i kontrakten din? I ferieloven er en uke på 6 dager, slik at man har rett på 4 uker og 1 dag ferie pr år.

Fra ferieloven:

§ 5. Feriefritidens lengde (Den alminnelige feriefritid)

Arbeidsgiver plikter å sørge for at arbeidstaker gis feriefritid på 25 virkedager hvert ferieår. Arbeidstaker plikter å avvikle feriefritiden hvert år, jf. likevel denne paragraf nr. 5, § 7 nr. 3 første ledd og § 9 nr. 1 og 2. Som virkedager regnes alle dager som ikke er søndager eller lovbestemte helge- eller høytidsdager. Virkedager i ferien som etter arbeidstidsordningen likevel ville vært fridager for vedkommende arbeidstaker, regnes som feriefritid og går til fradrag i dagtallet etter første punktum, samt nr. 2 og 3.

Den siste setningen kan du diskutere med arbeidgiveren din; har du fast lørdagsfri skal ikke lørdager regnes som ferie. :-)

Endret av peacock

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...