Gå til innhold

Babyshower, hvor vanlig er det?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det florerer med fødeklare damer på facebooken min om dagen. Nå de siste 2 ukene, har 4 vordende mødre lagt ut bilder og takket for babyshoweren som deres familie og venner har arrangert.

Er dette vanlig nå om dagen? Virker som om denne amerikanske tradisjonen blir mer og mer populær, eller?

Har du hatt eller arrangert babyshower?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ikke vanlig i min vennekrets.

Gjest Juliea - kukløsklan
Skrevet

Mine venner arrangerte for meg :) Jeg skla lett rrangere når mine venner blir preggers

Skrevet

Har - dessverre - hatt "gleden" av å være på en og det er bare helt utrolig kjedelig. Cupcakes med babymotiv, lyseblått/-rosa over alt, teite leker og jentepludring. Spar meg..

Skrevet

Nei, har ikke hørt om et eneste tilfelle på flere mils omkrets, eller på facebook.

Skrevet

Jeg har også lurt litt på dette. På min jobb, er to stk gravide. Begge to har hatt babyshower. Samtidig har jeg flere på facebook jeg også som har lagt ut bilder fra sin shower. Min venninne fødte for 1 mnd siden, har hatt litt små dårlig samvittighet for at jeg ikke fikk med litt venninner å fikset noe for henne. I min krets har ikke dette vært vanlig:)

Skrevet

jeg fikk ikke noe babyshower, eneste som gjør at jeg kunne tenkt meg det er den derre bleiekaka. Neste gang jeg skal ha barn SKAL jeg ha bleiekake, om jeg så må lage den selv:)

Skrevet

Jeg satt igang babyshower for ei vennine. Jeg gjorde det for å gjøre litt stas for ho før babyen kommer å snur opp ned på hverdagen. Det ble selvfølgelig mye babysnakk, muffins, ballonger, oppdelt frukt og bær med vaniljesaus, laget en plakat hvor allegjettet dato for når barne ville bli født, lengde, vekt og hodeomkrets. De som var i familien hennes tok med litt div fra hennes barndom for å få frem litt minner. Dette var en super kveld og vil komme til å ordbe i stand til neste som skal ha barn. Men mens jeg snakker om det så, er ho faktisk på føden nå. Så gleder meg til å høre om det kommer en baby i dag <3

Skrevet

I min venninnegjeng har vi gjort det for alle som har blitt gravide. Trur det er vanligere blant oss litt "unge" mødre (20 - 25 år).

Vi har ikke overdrevet, da. Vi inviterer den nærmeste gjengen, spiser middag eller kaffe/kaker, den gravide åpner gaver og så skravler vi om unger, graviditet og andre ting. Egentlig mest en unnskyldning til å få samlet venninnegjengen og kose oss ;)

Skrevet

Ikke vanlig i min vennekrets, og synes det er (i likhet med mange andre amerikanske tradisjoner) en teit tradisjon. Jeg syns denne amerikaniseringen av norge er på vei til å ta litt av. Vi bor i norge ikke i Amerika. Hvorfor skal vi adoptere alle mulieg idioteiske "merkedager" og "tradisjoner" fra Amerika? Skjønner ikke vitsen jeg.

Skrevet

Dette har blitt mer og mer vanlig i min krets også. Vi er i en alder fra 24-30 år:) Syntes det har blitt en koselig tradisjon jeg:)

Skrevet

Tror nesten alle jeg kjenner som har fått barn de to siste årene har hatt. Før det var det ingen som snakket om det. Tror opplevelsen kommer litt av på hvem som organiserer det. Jeg var i ett der overhyperbarnegale venninnen hadde bestilt pynt og stæsj fra Usa, det var leker, konkurranser og masse opplegg man måtte være med på. Utrolig slitsomt. Andre har vært mer kaffe og kaker med gode venner.Mye hyggeligere!

Skrevet

Har ikke hørt om noen som har hatt det, av folk jeg kjenner. Eller kanskje jeg bare ikke har vært invitert, fordi de visste jeg ville drite på gleden deres. Syns det er en utrolig teit greie å adoptere her til lands. Vi er ikke amerikanere. Ser for meg det er de samme som elsker babyshowers som bruker en formue på å pynte til Halloween, eller sitter og er furt fordi kjæresten ikke har kjøpt blomster og sjokolade i hjerteformede konfektesker på valentines day.

Skrevet
Har ikke hørt om noen som har hatt det, av folk jeg kjenner. Eller kanskje jeg bare ikke har vært invitert, fordi de visste jeg ville drite på gleden deres. Syns det er en utrolig teit greie å adoptere her til lands. Vi er ikke amerikanere. Ser for meg det er de samme som elsker babyshowers som bruker en formue på å pynte til Halloween, eller sitter og er furt fordi kjæresten ikke har kjøpt blomster og sjokolade i hjerteformede konfektesker på valentines day.

Jøss. Sku nesten tru at jeg hadde skrevet dette innlegget. Er så enig med deg som jeg kan få blitt.

Nei til amerikanisering av norge. Lurer på om jeg skal starte en kampanje eller noe mot amerikanisering av norge.

Skrevet

Eg er sikkert for gamal, for i min krets har det ikkje vore vanleg. Eg er nok i "Nei til amerikaniserings-klubben" med Scania og Magia.

Skrevet

Skjønner ikke hva som er galt i at man ønsker å vise litt oppmerksomhet til den vordene mor om man ønsker det.

Gjest Kira bjeffer!
Skrevet

De siste to årene har det blitt veldig vanlig i min vennegjeng.

Må innrømme at jeg var fryktelig negativt innstilt til det når første invitasjonen kom. Men det var faktisk kjempe hyggelig :)

Nå har ikke vi noen super overdrevne greier, men gode venninner som samles for å spise litt mat, skravle og ha noen leker som er hyggelige for den vordende mammaen.

Skrevet

Jeg er verken veldig amerikanisert og feirer verken Halloween eller Valentines. Men jeg synes Babyshower er en fin måte å samle venner og familie før fødselen. Ikke alle som orker å ha alle rennende ned døra med gaver rett etter nurket er født, og da er det greit å få samlet alle og gitt oppmerksomhet til den gravide. De babyshowerene jeg har vært på har heller ikke vært så "amerikanske", og det er derfor flott at man kan lage en norsk variant. Egentlig burde vi også hatt et norsk ord for Babyshower (kanskje ikke babydusj...)

Skrevet
Jeg er verken veldig amerikanisert og feirer verken Halloween eller Valentines. Men jeg synes Babyshower er en fin måte å samle venner og familie før fødselen. Ikke alle som orker å ha alle rennende ned døra med gaver rett etter nurket er født, og da er det greit å få samlet alle og gitt oppmerksomhet til den gravide. De babyshowerene jeg har vært på har heller ikke vært så "amerikanske", og det er derfor flott at man kan lage en norsk variant. Egentlig burde vi også hatt et norsk ord for Babyshower (kanskje ikke babydusj...)

Men så kall det for noe annet da..... Finn et norsk ord på det. Hvis det ikke er ordentlg babyshower så hvorfor kalle det for det? Idiotisk. Ja koselig med besøk og med gaver, det hadde jeg syntes også, men da hadde jeg kalt det for det det var, en førfødselvisitt.

Skrevet

Gavedryss eller noe er det fornoskede navnet tror jeg

Skrevet
Eg er sikkert for gamal, for i min krets har det ikkje vore vanleg. Eg er nok i "Nei til amerikaniserings-klubben" med Scania og Magia.

Wohoo! Endelig fikk jeg være med i en klubb jeg også :D

Gjest Heartbroken
Skrevet

Jeg har alltid hatt litt motstridende følelser vedr å feire en baby før den er født og man ser at alt går bra. Jeg er nok litt gammeldags sånn.

Dette har selvsagt bare blitt forsterket etter at vi opplevde å ikke få med oss babyen hjem fra sykehuset, så dette er en skikk jeg ikke kommer til å ønske slår rot i Norge.

Vi har tradisjon for å feire den nyfødte ved barselbesøk og gaver og det syns jeg vi skal holde på.

Skrevet

Ikke vanlig blant de jeg kjenner og aldri vært med på noe sånt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...