Gå til innhold

Sen utvikling på baby (5 mnd), litt bekymret..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Yngstemann på 5 mnd er litt sen i utviklingen, jeg har 2 eldre barn som alltid var "etter boka" så jeg vet ikke helt hva jeg skal tro. Noen eksempler:

- Han griper ikke etter leker og fører leker til munnen. Han slår etter lekene på babygymmen da.

- Han ruller ikke fra mage til rygg enda

- Han smiler og ler, men kan være alvorlig ganske ofte også.

- Han har "favorittside" og kan virke litt stiv av og til, vi har vært hos fysioterapeut for å se om han har låsninger i nakken men det hadde han ikke. Fysio fant ikke noe unormalt, men sa at vi må trene på at han bruker begge sider aktivt, noe vi gjør.

Bortsett fra dette sover han bra, vokser og legger fint på seg og er en rolig baby. Ikke krevende eller sutrete på noen måte.

Det virker som om helsesøster er litt bekymret, fysioterapeuten sa hun hadde fått klar beskjed av henne om å prioritere denne babyen. Helsesøster spør meg mye om hvordan samspillet mellom meg og baby er, hvordan jeg føler meg, om jeg er mye stresset, deppa osv. Føler nærmest at hun insinuerer at det er min feil at babyen er litt treg av seg:( Jeg er hverken stressa av meg eller deppa, er en ganske rolig og avslappet person. Forstår jo at hun bare vil forsikre seg, men det er litt sårt og nærmest bli mistenkt for å understimulere babyen sin. Kanskje jeg bare er hårsår.

Noen råd?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Glemte å ta med at han ikke er interessert i leker hvis jeg legger dem foran han på leketeppet når han ligger på magen..

Skrevet

Har du prøvd å snakke med en manuellterapeut? Vår yngste var treg med å rulle, krype osv. da han var 5 mnd. Han hadde en skjevstilling i nakken viste det seg, og han begynte å rulle allerede etter første behandling. To måneder etter vi begynte med behandling reiste han seg i stående stilling og begynte å krype og krabbe. :) Vi gikk både til manuellterapeut og fysioterapi på helsestasjonen, så det kan jo være verdt et forsøk? Det kan hvertfall ikke skade. :)

Skrevet

Har ikke snakket med manuellterapeut. Fysioterapeuten mente at det ikke var noe galt med nakken hans, så ikke vet jeg. Har ikke noe kjennskap til manuellterapeuter.

Skrevet

Noen babyer er bare behagelige av natur. Jeg vet om babyer som ikke rullet før de var 8 mnd, men etter det kom utviklingen i rasende fart. Det er kanskje litt rart at han heller ikke er i terrassen i leker du legger forran han... Kan det være noe med synet hans? Jeg tror likevel at du ikke skal bekymre deg over det:) ikke for å bagatellisere, men det høres deilig ut med en sånn baby! Selv har jeg to som knabbet før de var seks mnd og gikk rundt bordene like etter fylte seks mnd. Ikke gøy!

Skrevet

Han er veldig bedagelig av seg ja, sover hele natta og har gjort det fra han var 6 uker selv om jeg fullammer og alt. Får håpe han bare er av den bedagelige typen:) Har tenkt på om det kan være noe med synet selv..

Skrevet

Jeg ville ha tatt en tur til kiropraktor/manuellterapeut, sånn for sikkerhetsskyld.

Fikk også skylden for treg utvikling på jentungen, oppsøkte kiropraktor tilslutt (fikk ikke tak i manuellterapeut der og da). Jentungen var låst i nakke og korsrygg, og etter tre behandlinger kunne hun krype, åle seg forover, rulle, sette seg opp selv og reise seg opp etter ting. Har en kontroll igjen så krysser fingrer og tær for at nå er alt i orden :)

Skrevet
Har ikke snakket med manuellterapeut. Fysioterapeuten mente at det ikke var noe galt med nakken hans, så ikke vet jeg. Har ikke noe kjennskap til manuellterapeuter.

Siden vår fysioterapeut sendte oss videre til manuellterapeut vil jeg tro de har en litt annen kompetanse på dette. Hun behandlet ham hvertfall på en helt annen måte enn fysioterapeuten. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...