Anonym bruker Skrevet 14. august 2012 #1 Skrevet 14. august 2012 Jeg holder på å bli en smule gal. Hvis jeg sier "nei, ikke gjør det", "ikke skru på vaskemaskinen" eller noe lignende så er det som en ekstra trigger for å få han til å gjøre akkurat det! Det ville være mer effektfullt dersom jeg sa "ja, gjør det mer" tror jeg ;-) Jeg prøver så godt jeg kan å være kreativ og fantsifull, avlede, finne på andre morsomme ting vi kan gjøre osv, når han herjer og gjør ting han ikke skal, men han må vel lære seg å høre også!!? Det ender nesten alltid med at jeg må fjerne han fysisk og forklare i det kjedsommelige HVORFOR han ikke kan gjøre den aktuelle tingen. Dersom vi har snakket om det ca. femti ganger, med samme forklaring hver gang, kan han KANSKJE la det være neste gang.. helt til han bare Må bølle litt da ;-) Uff, er det vanlig?
2_små_og_flere_grå Skrevet 14. august 2012 #2 Skrevet 14. august 2012 Nope (hører ikke) og jepp (vanlig)!
2008 og 2012 Skrevet 14. august 2012 #3 Skrevet 14. august 2012 Tror det er veldig vanlig, i hvert fall hos oss. Det er som å snakke til en vegg...
Anonym bruker Skrevet 14. august 2012 #4 Skrevet 14. august 2012 Det kommer litt an på hva jeg sier nei til, og hvilket humør hun er i Men stort sett så hører hun ofte etter, det er sjelden jeg må gjenta ting. Bortsett fra når det kommer til å være hardhendt med lillebror. Det må jeg si fra om flere ganger hver dag....
Eeniemeenie Skrevet 14. august 2012 #5 Skrevet 14. august 2012 Min jente må jeg kun bruke omvendt psykologi på "Ikke spis opp maten din", "Nei, du får ikke lov til å legge deg du" osv osv. For da gjør hun det på ren trass, hehe.. Tror det er vanlig jeg?
Anonym bruker Skrevet 14. august 2012 #6 Skrevet 14. august 2012 Jeg holder på å bli en smule gal. Hvis jeg sier "nei, ikke gjør det", "ikke skru på vaskemaskinen" eller noe lignende så er det som en ekstra trigger for å få han til å gjøre akkurat det! Det ville være mer effektfullt dersom jeg sa "ja, gjør det mer" tror jeg ;-) Jeg prøver så godt jeg kan å være kreativ og fantsifull, avlede, finne på andre morsomme ting vi kan gjøre osv, når han herjer og gjør ting han ikke skal, men han må vel lære seg å høre også!!? Det ender nesten alltid med at jeg må fjerne han fysisk og forklare i det kjedsommelige HVORFOR han ikke kan gjøre den aktuelle tingen. Dersom vi har snakket om det ca. femti ganger, med samme forklaring hver gang, kan han KANSKJE la det være neste gang.. helt til han bare Må bølle litt da ;-) Uff, er det vanlig? Det er veldig vanlig, men kanskje du burde kommunisere på en annen måte. Vi sier heller: !Jeg liker ikke at du skrur på vaskemaskinen" eller "Jeg vil ikke at du skal.." Det funker fint!
Miss Dynamite Skrevet 14. august 2012 #7 Skrevet 14. august 2012 Ja hun hører hver gang jeg sier nei. Tim og med 16mnd gamle gutten slutter noe jeg sier nei hihi
Plutselig_gravid Skrevet 14. august 2012 #8 Skrevet 14. august 2012 Jepp, 3-åringen hører når jeg sier nei Ingen beskjeder trenger å gjentas. Sånn har det alltid vært med henne. Når det er sagt så hørte ikke gutten min etter 1 sekund da han var på samme alder. Enda så pedagogisk og konsekvent jeg var. Unger er forskjellig
Kliko Skrevet 14. august 2012 #9 Skrevet 14. august 2012 Tror de i den alderen tester ut alt av grenser for å se om de får noen reaksjon / konsekvens. Min gjør i hvertfall det stikk motsatte av hva jeg sier, spesielt om han er i skikkelig bøllehumør. Er fryktelig slitsomt mange ganger ja! Håper og krysser alt av fingre og tær for at det går over en vakker dag hehe..
Anonym bruker Skrevet 14. august 2012 #10 Skrevet 14. august 2012 Det varierer litt, syns som regel hun hører etter og blir litt skremt og forfjamset, enda jeg ikke hever stemmen og bare sier NEI på en streng måte. Men jenta vår er litt forsiktig og var, har aldri vært den personen som durer på, selv om hun har bestemte meninger når det kommer til klær og hvordan ting skal være forøvrig. Broren derimot, han hører ikke etter og prøver seg uansett.
Anonym bruker Skrevet 14. august 2012 #11 Skrevet 14. august 2012 På slike ting som du beskriver hører hun, så om jeg sier Nei, ikke trykk på vaskemaskinen, så slutter hun med det. Verre med litt mer diffuse ting, sier jeg Slutt å tulle og ta av deg klærne for det er leggetid, så slutter hun ikke å tulle Er vel ganske normal prøving av grenser dette tror jeg...
**lykke!!** Skrevet 14. august 2012 #12 Skrevet 14. august 2012 Jepp ellers vet hun at det blir konsekvenser hun absolutt ikke er fornøyd med.
Anonym bruker Skrevet 14. august 2012 #13 Skrevet 14. august 2012 Hva slags konsekvenser gir det å ikke høre på "nei" på småting da?
Anonym bruker Skrevet 14. august 2012 #14 Skrevet 14. august 2012 Sønnen min er veldig flink til å høre.Han har veldig respekt for meg da jeg har vært litt streng og konsekvent.Sjelden jeg trenger å være streng nå og han får alltid en advarsel først.Det kan være fint å forklare barnet hvorfor det er nei,ikke bare skrike neeeiii.Når de ikke gidder å høre må de få en konsekvens.Hvorfor skal de ellers gjøre som du sier?
Anonym bruker Skrevet 14. august 2012 #15 Skrevet 14. august 2012 Men konsekvens er jo så mangt. Man kan jo kalle det konsekvens at mor blir sur og streng, lemper han ut av rommet, sånne ting.. . HI
Anonym bruker Skrevet 14. august 2012 #16 Skrevet 14. august 2012 Har vært grei helt til for to måneder siden. Nå er hun, mildt sagt, helt pyton. Heldigvis har seksåringen blitt et lite gull på samme tiden og godt er det. Ett trassbarn om gangen holder i massevis
Anonym bruker Skrevet 14. august 2012 #17 Skrevet 14. august 2012 Tja, han hører vel i 70% av tilfellene og det regner jeg som ganske bra! Budskapet er personlig ("jeg...") og kort. Forklaringer pleier jeg ikke gi. Jeg gjør det akkurat som hun over her og sier enten: "jeg vil ikke at du..." eller "jeg liker ikke at du..." Men når jeg sier nei, så mener jeg det. Sier det ikke i tide og utide. Dersom det blir mye "nei" betyr det som regel at han kjeder seg og trenger å komme seg ut og lufte seg litt eller finne på noe annet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå