Gå til innhold

Samboerkontrakt, hjelp!!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg og min samboer eier et hus sammen. Jeg eier 25% og han eier 75%. Jeg kjøpte meg inn i et hus han hadde fra tidligere, en advokat har hjulpet oss å finne riktig eierandel av huset.

I samboerkontrakten vår står det at ved deling skal jeg ha ut 25% av markesdverdien på huset om det blir brudd. Om huset er verd 4 mill f.eks må han betale meg ut med en million.

Vi har pusset opp ganske mye etter at jeg flyttet inn, og huset har nok steget en god del i verdi.

Det som jeg lurer på er om det er vanlig at verdistigningen på boligen skal deles likt mellom partene i et samboerforhold?

Vi er jo to om å bo og ordne i boligen, vi er to som står for at verdien stiger. Er det rett at han skal få mer av verdistigningen enn meg selv om han eier mer?

Dere som har samboerkontrakt, har dere noe med i kontrakten deres om fordeling av verdistigning?

Jeg tenker det kanskje hadde vært mer rettferdig at om det skjer et brudd, så tar vi utgangspunkt i deling på 75-25 av det verdien på boligen var når vi flyttet sammen, og så dele 50-50 på toppen igjen av det boligen har steget i verdi i tiden vi har bodd sammen..

Noen som kan noe om dette?

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Jeg og min samboer eier et hus sammen. Jeg eier 25% og han eier 75%. Jeg kjøpte meg inn i et hus han hadde fra tidligere, en advokat har hjulpet oss å finne riktig eierandel av huset. I samboerkontrakten vår står det at ved deling skal jeg ha ut 25% av markesdverdien på huset om det blir brudd. Om huset er verd 4 mill f.eks må han betale meg ut med en million. Vi har pusset opp ganske mye etter at jeg flyttet inn, og huset har nok steget en god del i verdi. Det som jeg lurer på er om det er vanlig at verdistigningen på boligen skal deles likt mellom partene i et samboerforhold? Vi er jo to om å bo og ordne i boligen, vi er to som står for at verdien stiger. Er det rett at han skal få mer av verdistigningen enn meg selv om han eier mer? Dere som har samboerkontrakt, har dere noe med i kontrakten deres om fordeling av verdistigning? Jeg tenker det kanskje hadde vært mer rettferdig at om det skjer et brudd, så tar vi utgangspunkt i deling på 75-25 av det verdien på boligen var når vi flyttet sammen, og så dele 50-50 på toppen igjen av det boligen har steget i verdi i tiden vi har bodd sammen.. Noen som kan noe om dette?
Du får verdistigning for den delen du eier (25 %). Han tjener vel mer enn deg og betaler mer på oppussingen også.
Skrevet

nei vi betalte oppussing for pengene jeg kjøpte meg inn med. Jeg tjener forrtesten mer enn han. :) men vi betaler likt på fellesutgifter i mnd.

hi

Skrevet

Det er vanlig å gjøre det slik som dere har gjort det.

Skrevet

Dette temaet har vi også vært inne på for en liten stund siden, og vi fant it av at riktig fremgangsmåte er noe slikt som dette.

Dersom du eier 25% av boligen skal du kun betale 25% av all oppussing/vedlikehold/påkostninger som er med på å øke verdien på boligen. Kommunale utgifter skal deles på to (eller etter inntekt) da man må gå ut ifra at dere bruker like mye vann, kaster like mye søppel osv. Renter og avdrag på lån skal også deles etter eierbrøk, altså skal du bare betale 25% av dette. Dette er standard prosedyre for samboerkontrakter.

Jeg ser at dette er for sent for deres del da dine 25% ble brukt på oppgradering av huset, derfor synes jeg det høres riktig ut at dere skal dele evt verdistigning likt.

Skrevet

jeg overtok halve lånet i tillegg til de penge jeg hadde med som vi brukte til oppussing. Derfor betaler vi likt på lån og kommunale avgifter og sånn.. Huset var verdt 5,2 mill når jeg flyttet inn, etter oppussing er det sikkert verdt minst 6,5 mill tipper jeg. Så er jo ikke mye jeg får med ut i forhold til han. Han har tjent mer på oppussingen enn meg... er det rett??

Skrevet
nei vi betalte oppussing for pengene jeg kjøpte meg inn med. Jeg tjener forrtesten mer enn han. :) men vi betaler likt på fellesutgifter i mnd. hi
Så da var det kun han som betalte for oppussingen. Hvorfor mener du da at du skal ha enda mere?

Blir det slutt kan han trekke fra at det kun er han som har betalt for oppusinnen før dere skal dele resten.

Skrevet

Hvis dere pusset opp for penger du kjøpte deg inn i huset med, vil jo det si at det var hans penger dere pusset opp for, de er jo ikke dine lenger hvis du har kjøpt noe for dem, så da kan telle som noe argument for at du skal ha mer, tvert i mot. Men i innlegg #7 sier du "penger jeg hadde med". Det er stor forskjell på om de pengene ble brukt til å først kjøpe deg inn i hans del, og så brukte han dem til å pusse opp, eller om du bare brukte penger du hadde til å pusse opp.

Du sier også i hovedinnlegget at dere er "to om å ordne og bo i boligen, vi er to som står for at verdien stiger". Det at dere bor og ordner der har ingenting med verdistigningen å gjøre, du ville jo ikke kreditert leieboere for verdistigning i en leiebolig fordi de "bor og ordner" der. Det er oppussing og generell stigning i boligmarkedet som gir verdistigning.

Det er helt selvfølgelig at gevinst av verdistigning beregnes ut i fra eierandel. Hvis du føler du har lagt mer i huset (i rene kontanter) enn eierbrøken din tilsier, bør du få det endret, og da får du mer av verdistigningen.

At du utgjør 50% av beboerne gir deg ikke 50% av verdistigningen.

Skrevet

Det står spesifisert i avtalen vår at jeg kjøper meg inn med 1.000.000 som vi skulle bruke til oppussing, + at jeg overtok halve lånet. Sånn ble de 25% regnet ut også...

Skrevet (endret)

Det står spesifisert i avtalen vår at jeg kjøper meg inn med 1.000.000 som vi skulle bruke til oppussing, + at jeg overtok halve lånet. Sånn ble de 25% regnet ut også...

Da høres det riktig ut at du også bare skal ha 25% av verdistigningen.

Endret av perlefisken

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...