studentioslo Skrevet 14. august 2012 #1 Skrevet 14. august 2012 Hei! Vi har en gutt på snart 2,5 år som inntil for en månedsiden har sovet som en drøm (dvs. fra 20 - 08 om morgenen og 1,5-2 timer på dagen. plutselig begynte han å våkne halv åtte i stedet, og deretter midt på natta flere dager på rad og mye tidligere om morgenen.Nå våkner han mellom 17 30 og 18 30 om morgenen. Vi har forsøkt å droppe dagsøvnen fordi han ikke vil sove selv og fordi dette kanskje ville hjelpe. vi prøvde noen dger å legge han til samme tid som før, men han våknet like tidlig. vi prøver nå å legge han kl. 19, har prøvd snart en uke, men det hjelper ikke å legge han tidligere 8så mulig han ikke er overtrett) Noen som har noen tips? hvor lang tid tar det å komme inn i en ny rutine? Hvor tidlig våkner deres 2, 5 års gamle barn? Bør jeg være fornøyd hvis han våkner 18 30?????? Han har opplevd en del endringer de siste 3 månedene, fått en lillesøster nesten samtidig med at mormoren hans som han så hver dag døde, nå skiftet barnehage, så det er mulig det har sammenheng med dette også... (Lillesøster på 3 mnd.sover forøvrig ikke sammen med storebror, og hun sover hele natta til kl. 8-9!!!!)
Babyønske �� Skrevet 14. august 2012 #2 Skrevet 14. august 2012 Hva mener du egentlig med 17.30/18.30 Mine har hatt relativt lite søvnbehov og har hatt 10-11 timers netter så lenge de har sovet på dagen. Eldstemann begynte å sove 12 timer pr natt når vi kuttet ut dagsovingen rett før han ble 2 år. Yngste er nå 15 mnd, sover ca 1 1/2 time på dagen og har for tiden nøyaktig 11 timers natt(med 1-5 oppvåkninger).
sillyfilly og Olivia Skrevet 14. august 2012 #3 Skrevet 14. august 2012 Jenta mi sover fra 8 til 8 ca. Eller fra 7 til 7. Som regel. Noen ganger våkner hun tidlig selvom hun legges 8. (hun legges 8 om hun har sovet på dagen, hvilket vi prøver å kutte ut, og 7 om hun ikke sover). Våkner sjeldent på natten. Og som regel er det bare for å kny litt så sovner hun igjen.
Nurse77 Skrevet 14. august 2012 #4 Skrevet 14. august 2012 Her våkner 2,5 åringen (litt over 2,5 år) kl 06 eller til nød 06.30.(I ferien våknet han gjerne 05.45) Sover en halvtime på dagen. Legger seg 19.30. Synes det høres ut som om at ungen din har sovet mye (men ikke unormalt mye da! ) frem til nå. Når du skriver 17.30-18.30, mener du halv seks-halv sju på morgenen?
MammaTilEnPrins-ØnskerNr2<3 Skrevet 15. august 2012 #5 Skrevet 15. august 2012 Det er ingenting som heter 17.30-18.30 på MORGENEN! Dette er jo om kvelden! Hvis du mener han våkner mellom halv 6 og halv 7 om morgenen, må du enten skrive "halv 6 og halv 7", eller 0530 og 0630. Skulle tro et voksent menneske kunne klokka..
studentioslo Skrevet 15. august 2012 Forfatter #6 Skrevet 15. august 2012 ja, mente selvsagt mellom 6 30 og 7 30... Går an å være litt i ammetåka....
studentioslo Skrevet 15. august 2012 Forfatter #7 Skrevet 15. august 2012 fortsatt i ammetåka...mente mellom 5 30 og 6 30 om morgenen... og ja jeg kan klokka
Gjest Kira bjeffer! Skrevet 15. august 2012 #8 Skrevet 15. august 2012 Det er ingenting som heter 17.30-18.30 på MORGENEN! Dette er jo om kvelden! Hvis du mener han våkner mellom halv 6 og halv 7 om morgenen, må du enten skrive "halv 6 og halv 7", eller 0530 og 0630. Skulle tro et voksent menneske kunne klokka.. Jøss, har du stått opp med feil bein eller? Utrolig konstruktivt svar! Det høres ut som om din lille har opplevd mange forandringer og nye inntrykk den siste tiden, så kanskje det er det som preger søvnen hans. Det er jo mye som bearbeides mens de sover. Datteren min blir snart 3 år, og hun kan våkne alt fra kl 06 til 08.
Cornelianelia Skrevet 16. august 2012 #9 Skrevet 16. august 2012 Halv seks er slitsomt tidlig. Det kan jeg være enig i. Men at unger våkner klokka seks om morgenen er helt vanlig. Selv om det er tidlig, så er det morgen da. I min verden er det mye mer uvanlig at unger sover til klokka 8.
Magia Skrevet 30. august 2012 #10 Skrevet 30. august 2012 Men virker han uthvilt når han våkner da? Jeg tenker at det er det som avgjør hva som er for tidlig. Jeg har en sovegris med enormt søvnbehov, men i perioder sover han ikke nok og våkner for tidlig i forhold til søvnbehovet. Det jeg legger i det, er ikke hvor mye klokka er, men at jeg merker med en gang at han burde ha sovet mer fordi da er han sint/sur fra første stund, gnir seg i øya, er rød og hoven i øya osv.
Magia Skrevet 30. august 2012 #11 Skrevet 30. august 2012 Og er enig i at det kan virke som at gutten din bearbeider alt det nye som har skjedd, og da er det så vidt jeg har skjønt ikke uvanlig at barn våkner tidligere enn vanlig eller ståker og styrer mye på kveld/natt.
ulydia Skrevet 31. august 2012 #12 Skrevet 31. august 2012 Mi på 2,5 år søv rundt 12-13 timar om natta (som regel 20-8) og mellom 1-2 1/2 timar om dagen. Nokre dagar søv ho ikkje på dagen. Eg vil tru at barnet ditt har eit mindre søvnbehov nå, enn tidligare, noko som gjer at han vaknar tidlegare om morgonane. Ei slik endring skjedde med eldste mi også rundt 2,5 årsalderen. Det at han vaknar ofte om natta, heng nok saman med dei store endringane han har gått gjennom den siste tida. Oppvåkningane på natta vil sikkert roe seg med tida.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå