Anonym bruker Skrevet 14. august 2012 #1 Skrevet 14. august 2012 Hei! Jeg skal gifte meg om 1,5 år, og har nå blitt enig md sambo når vi skal gifte oss. Nå er det sånn at jeg er ekstremt uorganisert, tror jeg nesten har vært det hele livet mitt og begynner å få smått angst her nå. Det kreves god planlegging når man skal gifte seg, jeg er så dårlig på å skrive ned ting, huske osv at jeg lurer på avogtil om jeg har hukommelsesvikt eller adhd! Finnes det håp for meg? Kanskje det finnes noen gode bøker eller måter på for meg å bli litt bedre på å organisere ting i livet.
Anonym bruker Skrevet 14. august 2012 #2 Skrevet 14. august 2012 Kjøp bryllupsblader, de inneholder ofte en liste over hva som bør gjøres når. Så kan du krysse av etter hvert. Få på plass de store tingene tidlig, som vielsessted og festlokalet, så vil resten falle på plass etter hvert. Lykke til og kos deg med planleggingen!
Anonym bruker Skrevet 14. august 2012 #3 Skrevet 14. august 2012 Takk, tenkte mer også på generelle ting i livet også, kunne trengt å blitt litt mer organisert!
Anonym bruker Skrevet 14. august 2012 #4 Skrevet 14. august 2012 Oki, det kan jeg ikke hjelpe deg med. Google?
Gjest lillemor og lillefrøken Skrevet 14. august 2012 #5 Skrevet 14. august 2012 (endret) Det er nok bare trening som gjelder... du kan lære deg å bli mer organisert. Finn gode og enkle løsninger du klarer å bruke, og lag rutiner på ting. Vil du bli mer organisert må du tvinge deg selv til å bruke litt energi på å få på plass rutiner og praktiske løsninger for å gjøre det enkelt F.eks.: kjøp en arkivmappe eller perm med skilleark til regninger og brev. Merk mappene/skillearkene i slik du vil sortere det: ubetalte regninger, betalte regninger, barnehageinformasjon, jobb mm. Sett den en lett tilgjengelig plass og legg alltid ting rett oppi her. Så slipper du å lure på hvor det er. Husk å se igjennom ubetalte regninger f.eks. en fast dag i uka. Kjøp en tavle eller whiteboardtavle på ikea, og monter på kjøkkenveggen, og legg kritt eller tusjer i en kopp ved siden av. Skriv der opp hva som skal skje hver dag. Mandag: husk trening for "Lotta" kl 18, tirsdag: betale regninger, onsdag: legetime "Petter" kl 12 osv osv. Gjør det til en rutine å oppdatere denne feks søndager. Før gjerne på middag for dagen (så mye lettere å skrive handleliste!), hvem som kjører/henter i bhg/skole osv også hvis du vil avansere Ha alltid en lapp på kjøkkenet i skuffa der du skriver opp det du kommer på som du må handle inn. Så slipper du å finne ut av alt akkurat da du bestemmer deg for å handle, så slipper du å glemme så masse. Få alle i familien til å føre på ting de vil ha kjøpt inn på denne lista. Så blir ikke alt bare ditt ansvar. Når du har noe som må planlegges, enten det er bryllup, bursdag, ferietur eller hva det nå er, så google lister på å få hjelp til dette. Eks på søkeord: "huskeliste bryllup". Også går du igjennom disse, print den ut eller skriv en ny ut fra den du finner her, og som nevnes her, og krysser av for det du har unnagjort. Når du kommer på noe annet du må huske å gjøre som ikke står på lista, eller en mer detaljert beskrivelse av noe, så starter du å lage en helt egen liste eller fører på den andre lista. Jeg bruker som regel notis på telefonen, så glemmer jeg det ikke, og vet hvor jeg har det. Du kan jo evt skrive det på en notislapp og legge det oppi mappa eller permen som du bruker til regninger og info Det samme med handleliste også hvis du virkelig vil ha system... Husk å gå igjennom listene jevnlig, så alt blir gjort, og ikke helt i siste liten. PS: Jeg er distre og et skikkelig surrehode til tider. Men jeg har lært meg å være veldig organisert, så det spiller ingen rolle, siden jeg har det meste i system og nedskrevet Endret 14. august 2012 av lillemor og lillefrøken
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå