Gå til innhold

Hva synes dere om dette? I lys av "Plumbo"-saken?

Anbefalte innlegg

Skrevet

http://www.dagbladet.no/2012/08/14/kultur/debatt/debattinnlegg/karpe_diem/mette_hanekamhaug/22953078/

I lys av Plumbo saken (der Plumbo-vokalisten kalte de mørkhudede rappere fra Madcon for "mokkamenn" på spøk og ble spylt med øl av vokalisten til et annet band) har det vært mye snakk om hva som er greit eller ikke greit.

Men hvem skal tale kvinnenes sak da? Er det kun rasistiske kommentarer som skal tas, men ikke kvinnefiendtlige tekster? Ta bare sang "ølbriller" der man blir fortalt at tjukke og stygge jenter også kan brukes som madrass bare man drikker nok vodka. I sangen som det refereres til i dagbladet, der en bestemt kvinnelig politiker pekes ut i forbindelse med blowjob og sex i bilen. Og til dags dato har sangen blitt spilt på radio tusenvis av ganger uten at noen har reagert? vil vi ha amerikanske tilstander der kvinner i musikkvideoer og sangtekster blir ansett som plass for tømming av sæd? Eller skal folk som skriker at det er så mye likestilling her i landet, ta tak i saken?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tydelig er det ikke så ille den veien, du husker vel hva Madcon sa etter "mokkamenn" kommentaren...

(Makan til dobbeltmoral de Madcon folka har skal du lete lenge etter. Er noen rasister er det dem)

Skrevet

Synes denne var langt verre enn mokkamann replikken, som vel var meir flau enn eigentleg rasistisk.

Gjest Juliea - kukløsklan
Skrevet

Mokkamann saken var helt idiotisk spør du meg. Plumbo mente oppriktig ikke noe vondt og bare bommet på humoren, Tshawe kalte de for fitter etterpå, noe som er særdeles umodent, stygt og politisk ukorrekt.

Jeg mistet all respekt for Madcom etter dette ikke for Plumbo.

Den sangen det snakkes om har jeg faktisk ikke hørt, men er ikke spesielt begeistret for Snoop Dog, 50Cent og den typen rap som om det nå er her også noe jeg leser det er, er det bare leit

Skrevet

Tviler på at det går under seksuell trakassering, altså. Jeg leste en gang et intervju med enten Gro Harlem Brundtland eller mannen hennes der de blant annet snakket om hvor ubehagelig Gro syntes det var da Ingvar Ambjørnsen ga ut Elling-bøkene, der der hovedpersonen har flere detaljerte sexfantasier om henne. De prøvde å få det bort fra bøkene, men måtte bare gi seg. De beskrivelsene gikk denne lille kommentaren en høy gang (selv om jeg heller ikke synes denne teksten er ok).

Når det gjelder Plumbo, så synes jeg mokkamannkommentaren ble hausset opp til vanvittige høyder, og at Madcon var mye styggere i kjeften. Derimot synes jeg Plumbo gjorde seg fortjent til hver øldråpe i lokkene med sangen "Alle damer", også kjent som "daterape er gøy"-sangen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...