Gå til innhold

Har sluttet a spise

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min sonn har akkurat fylt fire ar. Han har alltid vart en drom i matveien og spist alt, mest gronsaker og fisk egentlig, men stort sett altetende. Han har vart av typen som heller spiser en hel paprika enn en sjokolade.

Men na plutselig spiser han ingenting lenger. Han hyler og skriker og nekter a sitte ved middagsbordet fordi han ikke liker noe av det som er der. Sann har det vart i snart to uker na og jeg er drittlei. Det er rett og slett utrivelig, og ikke far han i seg noe mat heller.

Er det noen som har vart borti dette? Er det en fase som gar over?

(beklager skrivefeil, engelsk tastatur)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

La ham være og ikke mas. Han spiser når han blir sulten. Plasser ham ved matbordet med en (liten) porsjon, og hvis han ikke spiser, så får han gå på rommet til dere andre er ferdige. Ikke gjør noe nummer av det, kun send ham på rommet. Han blir sulten til slutt..

Skrevet

vis han får velge maten da ?

her er det litt opp og ned med maten. av og til er alt godt og noen dager liker ho ingen ting, ho er og 4 år.

aldri hatt problem med og få i ho mat. men spiser lite nå på sommeren synnest eg.

her hjelper det og få vere med og velge middag. kan evt gi 2 valg så du slipper og dra i butikken for og handle hver dag

Skrevet

Det er greit, takk for svar. Men gar det an a plutselig slutte a like all mat? Eller er det bare noe han sier?

Skrevet

Det rare er at vi spiser det samme som foer, og da spiste han jo. Jeg har ikke lyst til a lage spesialmat til han heller, men han kan jo kanskje fa velge en dag i uken da...

Gjest <3Barn&Engler<3
Skrevet

Er nok en fase. Guttungen her var likedann, gikk fra å spise alt, til å ikke like noe. Vi overså det, og sa bare at det var greit, tilbydde han maten resten av dagen også (lot det stå fremme på bordet) Etter ca 3 uker spiste han normalt igjen, og alt var like godt som før ut.

Gjest marie-s
Skrevet

Jeg oppdaget at etter en viss alder så kom guttungen i ulike "vekstperioder" det vil si at den ene uken gikk det med 4 brødskiver til frokost, men den neste ville han knapt ha en halv. Jeg var også engstlig i starten, men har nå en høy og tynn 10-åring som spiser alt han får om ikke alltid i like store mengder.

La han sitte med middagen sammen med dere så den vanen blir borte, men ikke mas noe med maten, la han starte med en tom talerken som alle andre og la han forsiktig få begynne å forsyne seg selv.

Skrevet

Det er nok mer det at han har lært seg at noen ting smaker enda bedre enn andre og at han har en mulighet til å påvirke dere til å få akkurat det. "Liker ikke" kan ofte oversettes med "det er ikke akkurat dette som er det aller beste jeg vet i dag".

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...