Anonym bruker Skrevet 14. august 2012 #1 Skrevet 14. august 2012 Ble inspirert av tulletråden om bondelandet. For jeg bor på landet, og synes ikke det er så idyllisk. Etter at jeg flyttet hit har mange av påstandene om hvor flott det er på landet blitt litt motbevist (jada, dette er satt litt på spissen, men..) "Ungene kan løpe ut overalt uten at det er farlig" : Vel, 10 meter nedenfor huset vårt er det en ganske uoversiktlig vei med 80-sone. Rett ved hagen vår er det jorder med strømgjerder de kan få støt på. På gårdsplassen kjører store landbruksmaskiner inn. Osv. "Det er bare å spenne på seg skiene rett utenfor stuedøra": Vel, her er det jorder, gjerder og åkrer i veien overalt. Skal man ha skiterreng må man kjøre minst 20 minutter i bil. "Det er så frisk luft på landet": Yeah right, velkommen hit når bøndene gjødsler med kuskit ;-) "En kan gå overalt": Definitivt ikke. En må kjøre bil overalt. Det er 8 km til butikken. 2 km til skolen, langs 80-sone. Nesten alle ungene på bygdeskolen må ha busskyss selv om de bor i samme bygd. "Utsikten er så flott": Tja. Utenfor vinduet her ser jeg bare trær, og en vei. Bor nede i en dal. Men alle som bor på landet gjør jo ikke det da. "En slipper alt stresset": Joda, jeg trenger ikke stresse for å nå bussen, stå i bilkø osv. Men det er da travelt nok. Det er ingen vaktmester som tar seg av vedlikehold av huset (eller husENE), det er metervis med plen som må klippes, huset er stort og tar tid å vaske, barna må kjøres overalt, jeg må bruke tid på å komme meg på jobb og levere i barnehage som alle andre. Klart det er positive ting ved å bo her også, og negative ting ved å bo i byen. Og det har jo litt å si hvor på landet man bor selvsagt. Men hadde jeg bare bodd litt nærmere sentrum, butikk, barnehage og jobb, lekeplasser og naboer, borte fra fluefarmen og traktorduren, så tror jeg jeg hadde trivdes bedre og livet hadde vært enklere. Andre som er skuffet over brutt idyll på landet? Eller som kan overbevise meg om at det er fantastisk likevel?
Anonym bruker Skrevet 14. august 2012 #2 Skrevet 14. august 2012 litt uheldig du da. ingen slike ting her eg bor. men er fordeler og ulemper med alt. må selv i bil unasett hvor eg skal. men det plager meg ikkje og vedlikehold av huset synnest vi er koslig samme som vi vasker og rydder inne for at det skal bli rent og fint. samme må gjøres ute. og utsikten kan du jo ikkje klage over siden du valgte og bo der du bor. eg er opvokst på landet og kunne ikkje tenke meg noe annet blir heilt stressa av og vere i byen. må passe på veska hele tiden. barna må du holde i handa hvert sekund. så for meg er det mer avslappende på landet hvertfall men hver sin smak
Anonym bruker Skrevet 14. august 2012 #3 Skrevet 14. august 2012 Da bor du på helt feil sted. Hørtes ikke ut som du bor noe fint til nei. Men slik er det nok ikke så mange som har det da. Du har liksom fått all dritten du.
Anonym bruker Skrevet 14. august 2012 #4 Skrevet 14. august 2012 ja da bor du på feil sted. jeg vart vokst opp på en gård ved en sjøbygd i møre og romsdal, rettere sagt nordmøre. her hadde vi fint dyreliv. vei rett atmed opp til setra og fjellet. 1 km ned til butikken og skole/barnehage som er i bygda. et vann rett atme vi å nabogardsbarna bada i,rodde,fiska og kosa oss ved. hundene og kattene løp fritt på gårdsplassen. og ikke minst hadde vi den utsikta over fjorden. sola kom kl 6 om mårran og varte til 11 om kvelden. hytter i skogen og ellers leikeplasser for barna. kunne ikke tenkt meg en bedre oppvekst enn der.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå