Anonym bruker Skrevet 14. august 2012 #1 Skrevet 14. august 2012 Endeliiig skal jeg på intervju! Har søkt på mange jobber og håpet på svar snart. MEN.. Jeg har en skrekk.. Og det er nettopp intervju. Jeg får gåsehud av tanken. Når jeg har vært på intervju før har jeg fått helt hjerneteppe og jeg blir varm og skikkelig utilpass.. skjelver og det som er.. Nesten så jeg blir på gråten av tanken på og sitte og bli spurt om masse forskjellig. Hva ville dere gjort? Ville dere sagt ifra på intervjuet at dere blir veldig nervøse, eller ville dere ikke sagt noe som helst og bare tatt alt som det kom? Forrige intervjuet jeg var på sa jeg nettopp det at jeg var sååå nervøs, da smilte de bare og sa at de skjønte det.. Og jeg fikk jo jobben. Men vet liksom ikke hvordan andre arbeidsgivere vil reagere om jeg sier det.. Er så redd de bare vil fortsette og være alvorlige og ikke si noen ting.. Da kommer jeg til og døø... Jeg er helt på tuppa akkurat nå.. Liker ikke og sitte sånn å prate om meg selv! :/ Noen som har noen råd??? Hjertet mitt banker skikkelig allerede nå..
Anonym bruker Skrevet 14. august 2012 #2 Skrevet 14. august 2012 Uff, for en kjip følelse. Hva slags jobb er det du skal til intervju for da? Er du nervøs hele tiden eller bare i starten til dere har brutt isen? Tror jeg ville nevnt det selv ja, men de er nok også vant til intervjunerver.
Anonym bruker Skrevet 14. august 2012 #3 Skrevet 14. august 2012 de aller fleste er nervøse på intervju. det forstår de fleste som holder intervju. du kan jo legge inn en liten komentar at du er litt nervøs/spent, men trenger ikke si så mye om det. jeg har hvert på flere intervjuer siste året, og flere av intervjuene så er det den som holder intervju som er mer nervøs enn det jeg var. lykke til.
Anonym bruker Skrevet 14. august 2012 #4 Skrevet 14. august 2012 Jobb i barnehage Til vanlig er jeg veldig utadvent og imøtekommende, men når det kommer til intervju blir jeg veldig kort i svarene, meeega nervøs og litt sånn småstille... :/ Det er helt forferdelig! Man må jo svare hvilke gode egenskaper man har og fortelle hvorfor akkurat du passer til jobben.. Der stopper det bare helt opp. Og jeg kommer sikkert til og svare noe som: "Jeg er veldig glad i barn, og det gir meg veldig mye og jobbe i barnehage... " HERREGUUUD.. Det er sånn typisk ting jeg kunne sagt når jeg var nervøs... Det bare stopper helt opp. Det som er tingen er at jeg til vanlig kunne sagt så mye bra om det og jobbe i barnehage, for jeg elsker og være rundt barn! Men jeg blir helt tom i huet når jeg blir nervøs..... Det er så forferdelig :,(
SiriViri Skrevet 14. august 2012 #5 Skrevet 14. august 2012 Jeg har sosialangst og det er akkurat som du beskriver. Jeg har klart å normalisere dagligdagse ting, men får fortsatt angst ved presentasjoner, møteledelse og, den store stygge ulven, JOBBINTERVJU..... Du har nok et snev av angst for intervjusituasjoner, men det at det synes at du er litt nervøs trenger ikke bety at du ikke får jobb. Som noen nevner her over så er ofte den som intervjuer like nervøs, og det har jeg selv både erfart og merket hos kollegaer som skal intervjue. Jeg vet akkurat hvordan du føler deg, og det er helt forferdelig mine tips er først: føle at du ser bra ut. Om du rødmer mye (som jeg), bruk et lett skjerf i halsen så trenger du ikke tenke på det. Svetter du mye under armene, så ha på en svart bluse Evt en lett bluse med mønster. Spør om å få et glass vann, og ta en slurk når halsen blir tørr, Evt du føler du må gjøre noe med hendene. Pust dypt og rolig, og smile - og dersom alt stopper opp, så sier du beklager men du er litt nervøs i intervjuer. De fleste er nervøse i intervju selv så de har forståelse for det! Det er ikke en jobb hvor du skal benytte din "evne til å se rolig ut under press" ... De skal vurdere cv, tidligere erfaring og utdannelse, hvordan du er (ærlighet er en bra egenskap!) opp mot hva de trenger av folk. LYKKE TIL!
SiriViri Skrevet 14. august 2012 #6 Skrevet 14. august 2012 Ps. Et tips til: vær forberedt! Bruke litt tid på å finne frem til mulige spørsmål, og gå gjennom svar. Få noen til å øve med deg, at du forklarer høyt hvorfor du feks er glad i å jobbe med barn, hvorfor de skal ansette deg, dine gode og dårlige egenskaper, hva du vilje ha gjort hvis...(situasjon fra bhg) osv. Kan høres teit ut, men dette hjelper virkelig når du sitter der, for du husker bittelitt av hva du har øvd på. Du får itillegg vite hva du ikke bør si fordi det høres dumt ut/er vanskelig å formulere.
Følelsesvims Skrevet 14. august 2012 #7 Skrevet 14. august 2012 Skriv ned det du ville sagt nå! Så kan du heller si ifra på intervjuet at du blir nervøs og får helt jernteppe, MEN at du kjenner deg selv såpass godt (si det på en humoristisk måte), at du skrev det ned på forhånd Hvis jeg hadde vært intervjuer hadde jeg tenkt at her er det noen som kjenner seg selv godt, som har selvinnsikt, og som finner løsninger på problemet, ikke bare skylder på det - hadde bare sett på det som positivt Og hvis du i tillegg har gode referanser fra før, går dette fint. Og enda et tips om klær, ser du har fått mange bra over her - ikke ha på noe som strammer! Da ender du opp med å plukke på det, sitte rastløst fordi det er ubehagelig, etc. Skal ikke være lett med angst, men stå på! (Og hvis intervjuerne sitter der og er skikkelig alvorlige hele tiden, ville jeg tenkt at de gjorde en dårlig jobb! De skal jo benytte anledningen til å finne ut hvilken person du er, og en del av det er jo å skape en lett og fin stemning, selv om man er nervøs )
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå