Gjest Mammantil2prinser Skrevet 13. august 2012 #1 Skrevet 13. august 2012 Min samboer har sittet og lest litt på NAV, og kommet frem til at han ikke har rett på de 12 ukene som han skal ha bare fordi jeg er student!! :@ Dette er så utrolig teit! Hva forventer de egentlig av en? Jeg vil jo ta en utdanning og kan ikke stå på stedet hvil for alltid Jeg har et barn fra før og har derfor konsentrert meg om skole og ikke prioritert jobb i tillegg! Så da skal ikke han få permisjon, det er helt utrolig! Han jobber jo 100% fast stilling han, har det ingenting å si? Jeg snakket med en utlending på NAV idag, og han sa at alle HADDE rett på de 12 ukene bortsett fra den norske kongen. Og etter å ha lest kan jo ikke dette stemme Noen som har litt erfaring ang dette?
Nyttårs barn Skrevet 13. august 2012 #2 Skrevet 13. august 2012 Han har rett på permisjon, men ikke på fedrekvoten. Far har selvstendig opptjeningsrett og kan ta permisjonen om du ikke har opptjent rett til den. Det vil si at det stilles spesielle krav til hva DU GJØR mens han tar permisjon, du kan være i jobb eller studere. Dere kan ikke gå hjemme samtidig, slik man kan med fedrekvoten. Samtidig går jeg ut ifra at du får foreldrestipend fra lånekassen og da kan ikke partner samtidig motta foreldrepenger fra NAV i mer enn 49,9% stilling. Så her må dere finne en lØsning. Ring NAV igjen og snakk med noen som har peiling, og snakk med lånekassen også.
Nyttårs barn Skrevet 13. august 2012 #3 Skrevet 13. august 2012 Gå inn på nav sine sider og se på "foreldrepenger til far ved fødsel og adopsjon". Nav har og en facebook side der man kan stille spørsmål:-)
Fru Blåbær Skrevet 13. august 2012 #4 Skrevet 13. august 2012 (endret) Han har ikke rett på de 12 ukene med pappaperm. Men han har mulighet til å overta hele permisjonen bortsett fra de 9 ukene som er forbeholdt deg. (3 uker før fødsel og 6 etterpå) Siden du er student så har jo ikke du rett på foreldrepenger fra nav likevel. Du kan ikke motta fødselstipen fra lånekassen samtidig som han mottar foreldrepenger fra nav, men dere kan dele opp perioden slik at du motar stipend i noen måneder og så tar han permisjon i noen måneder. I praksis betyr dette at dere kan dele permisjonen på samme måte som de som er i jobb. Hvis du f.eks ønsker å være hjemme i ett år før han tar ut sine uker så må han søke utsettelse for sin permisjon. Da må du være oppført som 100% student eller jobbe 100% (ingen spør om du faktisk tar eksamen). For å kunne utsette permisjonen må han først ta ut 6 uker sammenhengende permisjon før han utsetter resten. Det var i hvert fall slik vi gjorde det. Men første gang vi søkte fikk vi avslag på fedrekvoten, selv om det ikke var den vi søkte på. Nav hadde altså ikke lest søknaden. Pass også på at dere ikke sender inn søknaden om utsettelse før dere har fått innvilget permisjonen, da kan nav fort bli litt forvirret. Endret 13. august 2012 av Fru Blåbær
Fru Blåbær Skrevet 13. august 2012 #5 Skrevet 13. august 2012 Du har forresten fortsatt rett til foreldrepenger hvis dere overfører all permisjonen til far. Dette er pga de 9 ukene som han ikke kan ta ut. Bare pass på at dere er nøye med å opplysningene om nav til lånekassen sånn at du ikke går på en smell der. Da regner lånekassen ut hvor mye stipen og hvor mye lån du skal ha. Nav bryr seg ikke så lenge du ikke tar permisjon fra studiene.
Gjest Mammantil2prinser Skrevet 14. august 2012 #6 Skrevet 14. august 2012 Takk for kloke ord. Tror nok vi må ringe til NAV ja å få en grundig gjennomgang
Fru Blåbær Skrevet 14. august 2012 #7 Skrevet 14. august 2012 Ser akkurat at jeg skrev feil i det siste innlegget mitt. Du har fortsatt rett til engangstønad skulle det stå.
bestemt oss:) *mamma* Skrevet 15. august 2012 #8 Skrevet 15. august 2012 Det er bare og begynne styret med nav i allefall, når jeg var student og far jobbet 100 % så brukte nav hele 9 mnd på å finne ut av hvordan fars uker skulle bli! Han viste ikke hvor lenge han hadde permisjon før han begynte i permisjon... Fars uker begynner automatisk å gå når barnet er 14 uker, Det vil si at far da må fra da ta ut 6 uker av sin permisjon før han kan søke om utsettelse av sine resterende uker. Da må mor være 100% jobb eller 100% studier. Litt av et styr.. Her kunne ikke hun bæra vi pratet med på nav reglene, så etter MYE om og men fikk vi pratet med de på nav forvaltning. De som sitter med reglene og svarer på søknader. Men de har IKKE kundekontakt. Så hvis der stokker seg til, krev å få snakket med de. Her måtte jeg faktisk ta med meg mamman min! Jeg som var 23 og han som var 24.. Vi måtte ha med mamman min på NAV for å få fortgang i sakene. Det sier litt..
Fru Blåbær Skrevet 15. august 2012 #9 Skrevet 15. august 2012 Det er bare og begynne styret med nav i allefall, når jeg var student og far jobbet 100 % så brukte nav hele 9 mnd på å finne ut av hvordan fars uker skulle bli! Han viste ikke hvor lenge han hadde permisjon før han begynte i permisjon... Fars uker begynner automatisk å gå når barnet er 14 uker, Det vil si at far da må fra da ta ut 6 uker av sin permisjon før han kan søke om utsettelse av sine resterende uker. Da må mor være 100% jobb eller 100% studier. Litt av et styr.. Her kunne ikke hun bæra vi pratet med på nav reglene, så etter MYE om og men fikk vi pratet med de på nav forvaltning. De som sitter med reglene og svarer på søknader. Men de har IKKE kundekontakt. Så hvis der stokker seg til, krev å få snakket med de. Her måtte jeg faktisk ta med meg mamman min! Jeg som var 23 og han som var 24.. Vi måtte ha med mamman min på NAV for å få fortgang i sakene. Det sier litt.. Vi slet også lenge med å få hjelp fra nav. Fikk gale opplysninger ved flere anledninger og da vi prøvde å møte opp personlig kunne de ikke hjelpe oss. Det at dere trengte å ha med mammaen din tror jeg sier mer om nav enn om dere. Før vi gjorde de erfaringene med nav så hadde jeg nok stusset på at noen måtte ha med mamma for å snakke med dem. Men nå vet jeg bedre.
Gjest Mammantil2prinser Skrevet 15. august 2012 #10 Skrevet 15. august 2012 Good lord!! Blir helt stresset jeg altså!! Får vise sambo alle gode innlegg som er skrevet her inne så finner han kanskje ut hvor vi bør starte! Takk
bestemt oss:) *mamma* Skrevet 18. august 2012 #11 Skrevet 18. august 2012 Det er bare og begynne styret med nav i allefall, når jeg var student og far jobbet 100 % så brukte nav hele 9 mnd på å finne ut av hvordan fars uker skulle bli! Han viste ikke hvor lenge han hadde permisjon før han begynte i permisjon... Fars uker begynner automatisk å gå når barnet er 14 uker, Det vil si at far da må fra da ta ut 6 uker av sin permisjon før han kan søke om utsettelse av sine resterende uker. Da må mor være 100% jobb eller 100% studier. Litt av et styr.. Her kunne ikke hun bæra vi pratet med på nav reglene, så etter MYE om og men fikk vi pratet med de på nav forvaltning. De som sitter med reglene og svarer på søknader. Men de har IKKE kundekontakt. Så hvis der stokker seg til, krev å få snakket med de. Her måtte jeg faktisk ta med meg mamman min! Jeg som var 23 og han som var 24.. Vi måtte ha med mamman min på NAV for å få fortgang i sakene. Det sier litt.. Vi slet også lenge med å få hjelp fra nav. Fikk gale opplysninger ved flere anledninger og da vi prøvde å møte opp personlig kunne de ikke hjelpe oss. Det at dere trengte å ha med mammaen din tror jeg sier mer om nav enn om dere. Før vi gjorde de erfaringene med nav så hadde jeg nok stusset på at noen måtte ha med mamma for å snakke med dem. Men nå vet jeg bedre. Ikke sant, er helt sykt system der det må gjøres noe! VI kan ikek ha et system i norge som er så bak mål! Skal jo være unødvendig at vi måtte ha med oss mamma.. Og det må være unødvendig å bruke 9 mnd av barnets første levetid til å finne ut av permisjon.
katha90 Skrevet 18. august 2012 #12 Skrevet 18. august 2012 har akkurat samma casen selv! har vært og snakket med Nav denne uken, og da fikk vi følgende beskjed; far må søke om utsettelse fra permisjon før barnet er 7uker, for den begynner og telle fra da. (slik at han ikke mister noen dager) men skal far ha permisjon så må mor være enten 100%student, eller i arbeid. Har termin i november, og skal gå i permisjon fra oktober til august, og fra jeg begynner på skolen skal far ta over styringen hjemme
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå