Gjest Mammantil2prinser Skrevet 13. august 2012 #1 Skrevet 13. august 2012 Min samboer har sittet og lest litt på NAV, og kommet frem til at han ikke har rett på de 12 ukene som han skal ha bare fordi jeg er student!! :@ Dette er så utrolig teit! Hva forventer de egentlig av en? Jeg vil jo ta en utdanning og kan ikke stå på stedet hvil for alltid Jeg har et barn fra før og har derfor konsentrert meg om skole og ikke prioritert jobb i tillegg! Så da skal ikke han få permisjon, det er helt utrolig! Han jobber jo 100% fast stilling han, har det ingenting å si? Jeg snakket med en utlending på NAV idag, og han sa at alle HADDE rett på de 12 ukene bortsett fra den norske kongen. Og etter å ha lest kan jo ikke dette stemme Noen som har litt erfaring ang dette?
Nyttårs barn Skrevet 13. august 2012 #2 Skrevet 13. august 2012 Han har rett på permisjon, men ikke på fedrekvoten. Far har selvstendig opptjeningsrett og kan ta permisjonen om du ikke har opptjent rett til den. Det vil si at det stilles spesielle krav til hva DU GJØR mens han tar permisjon, du kan være i jobb eller studere. Dere kan ikke gå hjemme samtidig, slik man kan med fedrekvoten. Samtidig går jeg ut ifra at du får foreldrestipend fra lånekassen og da kan ikke partner samtidig motta foreldrepenger fra NAV i mer enn 49,9% stilling. Så her må dere finne en lØsning. Ring NAV igjen og snakk med noen som har peiling, og snakk med lånekassen også.
Nyttårs barn Skrevet 13. august 2012 #3 Skrevet 13. august 2012 Gå inn på nav sine sider og se på "foreldrepenger til far ved fødsel og adopsjon". Nav har og en facebook side der man kan stille spørsmål:-)