Gå til innhold

Tips til studentlivet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Eldstedattera skal bli student(hjelp, mor begynner å bli gammel!!), og i den forbindelse lurer jeg på om dere har gode studenttips. Begynner å bli noen år siden jeg var student, og da hadde jeg mann, barn og hus, og var godt etablert. Det er heldigvis ikke hun, enda. Hun lurer på om det er ting hun bør tenke på, og trenger lure tips. Hun skal bo på studenthybel, og dele kjøkken med tre andre.

Noen som har gode tips til livet som student? Det kan være om hva som helst, alt i fra enkle matretter til lure 'triks'.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Planlegge middager for hele uka! Mitt beste (og egentlig eneste) tips. Er student selv, med samboer som jobber. Vi planlegger middager for ei heil uke hver lørdag, og handler inn til dette. Må ofte innom butikken en gang eller to til i løpet av uka for å fylle på frukt, grønnsaker og eventuelt brød, men da er det kun ferskvarer som handles inn. På den måten klarer vi å bruke opp alt vi kjøper uten at noe blir dårlig og må kastes :) Dersom hun har tilgang til fryseboks er det også veldig greit å lage en relativt stor middagsporsjon, slik at deler kan fryses ned og tas fram seinere. Studentlivet krever litt tid til både skole og sosiale saker. Lykke til til jenta di :)

Skrevet

Jeg er akkurat ferdig som student for ett år siden. Jeg har egentlig ikke så masse råd å komme med, meg og mine venninner levde ganske forskjellig i grunn, alt etter hva man prioriterer.

Et tips for å spare litt penger er å prøve noen av billigproduktene. Det varierer MYE, så ikke dropp alt som heter first price fordi et av produktene var dårlige. Noe som er godt er blant annet:

frst price baguetter, rema 1000 taco saus, first price løk, first price frosne hamburgere og sikkert flere som jeg ikke kommer på i farten.

Jeg likte ikke first price ost, first price skinke, eller first price håndsåpe feks.

Så man må bare teste alt en gang og prøve å huske hva som man likte.

Skrevet

Takk for tips! Handle for hele uken er nok lurt ja, det skal hun prøve på. Hun flytter ikke inn før på torsdag, men er veldig spent på hvor mye plass det er i fryseren! ;-) Håper det er plass til en del, da hun er veldig glad i supper, og det er jo genialt å fryse.

Det med first price-produkter har jeg sagt til henne, men som sin mor er hun nok litt "allergisk" mot det. Men som student kan man jo ikke være fin på det, så hun kommer nok til å teste ut en del av det! :-)

Skrevet

Huske at grønnsaker er billig mat! Man MÅ ikke ha kjøtt hver dag. Som student levde jeg i praksis som vegetarianer, og hadde et mye lavere matbudsjett enn hun jeg delte hybel med som spiste mye frossenpizza og pølser. Gi henne en god vegetarkokebok i gave! Hvis hun vil ha kjøtt, er det greit Å vite at svinekoteletter er bÅde billig og magert.

Kjøp møbler pÅ finn.no, eller fÅ det gratis pÅ gi bort-torget.

Kjøp brukte pensumbøker!

Skrevet (endret)

Jeg var ferdig som student for et år siden, så jeg har en del friskt i minne.

- Skriv navn på melk/juice etc som du har i kjøleskapet

- Hvis alle som deler kjøkken/bad er nyinnflyttet, lag ansvarsliste/vaskeliste med en gang, og sørg for at du gjør din del til rett tid.

- Kjøp mat på tilbud, men ikke for mye. Det er alltid dårlig med frysemuligheter på studenthybler

- Lag middag for to dager i slengen og spis restemat dagen etter

- Kjøp billigprodukter/brukt, det sparer hun mye på

- Bruk biblioteket aktivt, både til pensumbøker, musikk, film o.l., mye billigere enn å leie film på "videosjappa"

- Hvis det er fellesvaskeri, overhold vasketiden din, hent vasken når den er ferdig (det er alltid kø), og for egen del må hun huske å vaske vaskepulverkammeret før hver gang. Det bor mange griser på studenthybel....

- Bruk lesesalen, delta i kollokvier og studieringer, hjelp hverandre til å bli gode studenter og til å forstå pensum.

Men det aller viktigste er: VÆR SOSIAL! Delta på det som skjer, snakk med folk, smil og vÆr glad! Da får du mange nye venner, ofte for livet!

Lykke til som student! Det er en fantastisk og slitsom tid :)

Endret av *Kengumamma*
Skrevet

Mine tips:

-Om hun skal bo i kollektiv så må hun ikke ha dyre kasseroller, vannkoker, bestikk og lignende i skapet på kjøkkenet. Folk "låner" hele tiden og det blir borte.

-Kjøp en sprittusj som hun kan ha nær kjøleskapet, så hun kan merke maten sin.

-Når man bor i kollektiv med flere kan man ofte lage middag sammen. Eks. lage pizza - alle kjøper en eller to ingredienser hver - og vips en veldig billig middag som metter alle.

- Når hun lager middag så lag to porsjoner, spis halvparten og varm opp resten dagen etterpå i mikro. Veldig enkelt og billig:)

- Sett litt av storstipendet på en "buffer-konto" (evt. i mors oppbevaring), så har hun litt penger når pcen ryker, tv-lisens mannen kommer på døra eller fått hull i tanna.

- Det er nødvendig og viktig å trives som student for å holde ut de fattige kårene i årevis. Derfor kan mamma gi litt lommepenger til fest og morro i begynnelsen av skoleåret (for å bli kjent med andre studenter - veldig viktig og få et nettverk rundt seg og bruke tid på å etablere vennskap) og penger til en eller to fritidsinteresser som studentpengboken bare kan drømme om, eks. treningsstudio, fotball, ridning osv.

Dette blir en god investering for studiene, da min erfaring er at trivsel er nøkkelen til studenssuksess:)

• 2 måneder senere...
Skrevet

Ha alltid first price kyllingfilet i fryseren og store mengder pasta i skapet. Da har du god middag selv på slutten av måneden :-)

Skrevet

om det er dårlige frysermuligheter i kolletivet så hadde jeg investert i et sånnt lite fryseskap som datra di kan ha på rommet sitt, da slipper ho å dele med resten og merke all mat osv + at ho kan få spart ved å lage mer om gangen uten å tenke på plassmangel i frysen.

De er ikke så dyre på finn.no ol.

evt et lite kjøl/frys skap det funker det og :)

Skrevet

Det er lurt å tenke på å studere som yrket sitt. Vær på skolen fra 8-16, les, gå på forelesninger og kollokvier. Det fører til at en får mange venner og gode karakterer :)

Det kommer jo litt ann på hva hun studerer, men jeg ville ikke pådratt meg en stor deltidsjobb. Det blir utrolig slitsomt og det går som regel utover studiene. Det er nok lurt og kun ha noen par helger i måneden.

I starten er det utrolig viktig å være sosial med andre medstudenter så en får venner, vær sosial med de i klassen og bygg et sosialt nettverk...

Ikke sitt på hybelenrommet i starten, det blir bare ensomt!

Skrevet

Det jeg lærte mest av som student var at man ikke måtte vri på krona for å klare seg :P Ble overrasket over at jeg ikke måtte leve på tørt brød og nudler, for det hadde jeg sett for meg. Jeg kjøpte den maten jeg ville hver dag - sparte penger i tillegg. Fikk ca 7000 kr i mnd i stipend og betalte 3000-4000 (husker ikke helt??) kr i husleie på en liten studenthybel. Fikk etterhvert en kjæreste og vi flyttet sammen til en leilighet, der kostet det bare 1000 kr i mnd (dette var i 2008)! Var skikkelig heldige der. Det var en gammel enke som leide ut for hun følte det trygt og godt å ha noen under seg. Mitt beste tips er å lete etter billig boplass ;) Da føles stipendet som en enorm sum!

Da vi valgte å få barn flyttet vi til en større og dyrere leilighet som lå barnevennlig til. Vi sparte nok til egenkapital mens vi var studenter - kjøpte bolig i trondheim (her er det dyrt!) mens jeg enda studerte. Har fått tre barn under studietiden og har klart oss helt fint økonomisk (da begge var studenter med barn fikk vi ca 20 000 kr i mnd, da gjelder det å prioritere riktig).

Ellers er det viktig å prøve å bli kjent med de andre studentene - da har man noen å sammarbeide med og prate sammen med. Det gjør hverdagen som student mye lettere. Anbefaler også å delta på seminarer som holdes i forbindelse med fagene hun tar. Dann også gjerne lesegrupper.

Møt opp på forelesning! Om du skal gjøre det bra på eksamen må du ha vært på forelesningene. Hjemmestudier bør ikke bli en vanesak. Selv om det ikke alltid føres fravær går du glipp av mye ved å være hjemme. Husker en foreleser sa en gang at de som droppet EN forelesning måtte lese 6 timer hjemme for å ta igjen det de har gått glipp av.

Følg forelesningsplanen!! Les det man skal lese til rett tid. Jeg gikk fra et snitt på C til B etter at jeg sluttet med skippertakene ;) Les i god tid før eksamen, ta ALLTID notater. Personlig syns jeg det er bedre å skrive med penn og papir fremfor pc - da blir man heller ikke ukonsentrert av facebook osv.

Legg av litt penger hver mnd. selv om du bare har deg selv å tenke på (du skrev hun ikke hadde barn). Plutselig er det julegavekjøp, eller et eller annet man bare måå ha penger til.

Linker til "studentmat":

http://www.matprat.n...iser-pa-retter/

http://www.dinmat.no...nyer/Studentmat

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...