Gå til innhold

han eier ikke sangstemme...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min eldste gutt på 10 år elsker å synge. Synger hele dagen om han får lov.

Problemet er at han eier ikke sangstemme, det skjærer i hele kroppen min å høre på han. Helt grusomt faktisk!

Prøver jo å la han synge når han vil, men i lengden klarer jeg faktisk ikke høre på han :(

Søsteren liker også å synge, men hun synger pent så det er bare kos å høre på.

Jeg vet ikke helt hva jeg skal gjøre..

Klarer ikke høre på han, men kan jo ikke nekte han å synge mens søsteren får lov :/

Har ikke lyst å fortelle at han synger grusomt, det ble fortalt til meg og jeg har brukt 25 år på å tørre å synge igjen. Tatt sangtimer o.l men sliter fortsatt med å synge blandt andre folk..

HJELP

Hva gjør jeg???

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan du ikke gi begge to sangtimer hvis de er så glad i å synge, kanskje han kan lære å bruke stemmen ordentlig

Gjest lillemor og lillefrøken
Skrevet (endret)

Skulle til å si det samme som Audix når jeg leste det du skrev. Kanskje timer hos en sangpedagog kan være tingen? Hvis han er gammel nok. Selv de som ikke har naturlig pen stemme kan lære seg å synge finere.

Ellers synes jeg du enten må velge å be begge om å være stille (a la: nå må vi ha litt ro og fred, og kan synge/rope/prate senere eller inne på rommet) eller bare bite i deg at det høres grusomt ut.

Ikke alle synger like pent, men som du sier selv, får man det kommentert så kan det være at han ikke tør å synge i det hele tatt på lang tid, og det er heller ikke noe særlig.

PS: hvis du velger å kommentere sangstemmen til han, så ville jeg tenkt ut hvordan jeg ville formulert meg. Feks: noen trenger mer hjelp for å få til å bruke stemmen sin riktig (evt trenger å øve mer) når man synger. Man kan feks ta sangtimer for å lære seg hvordan man kan få ut de fine lydene på riktig plass i sangen (e.l.).

Dvs fokusere på at det er noe man må trene på, akkurat som man må trene på å lese og knyte skolisser. Og at det kan være lurt å ha en lærer (feks sangpedagog eller musikalsk familiemedlem). Og at det ikke er noe galt ved stemmen hans, og heller ikke noe galt i å prøve ut stemmen.

Endret av lillemor og lillefrøken
Skrevet

har foreslått sangtimer, men han vil ikke det.

Søsteren skal begynne i kor nå, prøvde å få han med der også, men var ikke snakk om.

Lar selvfølgelig ikke søsteren synge mens jeg ber han være stille.

Biter i meg ganske mye ja ;)

Gjest lillemor og lillefrøken
Skrevet
har foreslått sangtimer, men han vil ikke det. Søsteren skal begynne i kor nå, prøvde å få han med der også, men var ikke snakk om. Lar selvfølgelig ikke søsteren synge mens jeg ber han være stille. Biter i meg ganske mye ja ;)

Du er flink som biter det i deg :) Synd han ikke vil starte på sangtimer eller i kor da. Men det kan jo være det endrer seg etter hvert også.

Skrevet

Hvis ikke du vil si noe, må du jo bare la være... Jeg kjenner meg igjen i det med at kritikk av sangstemmen kan få følger. Jeg synger heller aldri så folk hører meg (kun til barna).

Kanskje du kan sende barna på sangtimer? Må jo være begge to da, ellers gjennomskuer han deg vel... Kanskje det går an å kontrollere stemmen på den måten?

Skrevet

Beklager, så ikke svaret ditt før jeg svarte.

Skrevet

Dersom han ikke vil ha sangtimer, synes jeg bare du skal la ham være og la ham synge av hjertens lyst. Det viktigste er at han har glede av å synge, ikke hvordan det høres ut for andre. Broren min kan ikke holde på en tone, men han elsker og synge og kan en million sanger, så derfor synger han hele tiden. Det har han gjort fra han var barn, nå er han en voksen mann. Han vet godt at han synger stygt, men det plager ham ikke. Ikke oss andre heller, egentlig, synes egentlig det er veldig koselig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...