Gå til innhold

Vedr bijobb og pensonspenger

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er så mange kloke hoder her inne som kan svare på det utroligeste, så da prøver jeg her før jeg tar turen til NAV.

Jeg har en 100 % stilling som jeg har vært sykemeldt fra i hele svangerskapet pga hypermesis og risikosvangerskap.

Mannen har et firma (AS) i tillegg til sin ordinære jobb, og i dette firmaet har jeg lønns og regnskapsansvar. Vi har ikke gjort noe formelt vedr lønn og arb.kontrakt, men jeg har utført disse oppgavene i hele sm.perioden da det er oppgaver jeg kan utføre på kvelds- og nattestid når jeg er mindre kvalm.

For dette arbeidet har vi tenkt at jeg skal ta ut ca 15 000 kr i mnd i lønn, med utbetaling 1-2 ganger i året (altså ikke lønn hver mnd, men samlet utbetaling f.eks august og januar.

Er det noen som vet om jeg har krav på svangerskapspenger av denne lønnen og hva jeg ev må gjøre nå for å få det i orden til jeg går ut i permisjon i slutten på september?

Er det for sent å gjøre noe, eller er det håp?

Jeg vet at dette burde vært ordnet før, men pga omstendigheter rundt oss har slike "unødvenigheter" blitt bortprioritert.

Noen fra NAV eller som har erfaring som arb.giver som har peiling?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis du har vært 100% sykmeldt har du ikke lov til å jobbe. Lønnen du får fra din manns firma skal gå direkte til avkortning fra sykepengene dine og din vanlige jobb har sansynlig vis lov til å gi deg sparken for å ta arbeid hos andre i sykmeldingsperioden uten å avklare det med dem. Sansynligheten for at du kan argumentere deg til at du skal ha høyere foreldrepenger pga at du har fått deg en annen jobb samtidig som du har fått 100% foreldrepenger er nok ganske liten. Jeg regner med at du mente foreldrepenger, ikke svangerskapspenger.

Skrevet

Du har ikke lov å jobbe hos en biarbeidsgiver om du er 100% sykemeldt, det er trygdemisbruk og om nav får vite om det kan de faktisk kreve at du tilbakebetaler sykepenger eller i verste fall politianmelde deg!

Om du googler litt finner du en del info som forteller deg det. For at det ikke skal anses som trygdemisbruk må begge arbeidsforholdene ha vært tilstede FØR du fikk fØrste sykemelding og det må ha blitt krysset av på sykemeldingen at du har flere arbeidsgivere og bare har blitt sykemeldt fra den ene. Så det er ikke mulig for mannen din å skrive en arbeidskontrakt med deg i ettertid, det anses som svindel.

http://e24.no/jobb/j...t-sted/20154037

http://www.nav.no/re...nger.147871.cms

Skrevet

Men det dere sier, stemmer jo ikke! Man kan godt ha to arbeidsgivere og bare være sykemeldt fra den ene! Det kommer helt an på arbeidets art. Brekker man begge beina, kan man ikke jobbe som snekker, men kan godt utføre en bijobb som revisor.

Jeg har hypermesis og kan ikke være på jobb på dagtid - noe min arbeidsplass er avhengig av, men jeg kan utføre enkle oppgaver på kvelds og nattestid.

Lege og arb.giver er klar over min bijobb, så her er det ikke snakk om noen form for trygdesvindel!

Så svarene deres stemmer rett og slett ikke...

Er det noen som vet hva de snakker om som kan svare meg?

HI

Skrevet

Er jo det som står i forrige svar, det er fullt mulig å være sykemeldt fra bare en arbeidsgiver om du har to stykker, men da skal du være ansatt i begge jobbene før du blir syk og det skal være krysset av på sykemeldingen at du har to jobber men bare er sykemeldt fra den ene.

Som jeg forsto deg var ikke hverken ansettelsesforholdet, lønnsutbetalinger, arbeidsgiveravgift betalt eller noe annet i orden i jobben hos mannen din og da er det for sent å gjøre noe med nå. Alt dette skulle vært på plass før du ble sykemeldt.

Skrevet
Men det dere sier, stemmer jo ikke! Man kan godt ha to arbeidsgivere og bare være sykemeldt fra den ene! Det kommer helt an på arbeidets art. Brekker man begge beina, kan man ikke jobbe som snekker, men kan godt utføre en bijobb som revisor. Jeg har hypermesis og kan ikke være på jobb på dagtid - noe min arbeidsplass er avhengig av, men jeg kan utføre enkle oppgaver på kvelds og nattestid. Lege og arb.giver er klar over min bijobb, så her er det ikke snakk om noen form for trygdesvindel! Så svarene deres stemmer rett og slett ikke... Er det noen som vet hva de snakker om som kan svare meg? HI

Beklager, jeg leste ikke #2 ordentlig, du svarte meg jo ordentlig! Beklager for mitt krasse svar!

Da har jeg fått svar på det jeg lurer på, og må se de pengene tapt. Jaja, da får vi ordne oss bedre neste gang.

HI

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...