Gå til innhold

Bør jeg ta dette opp med mine naboer?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi bor i en tomannsbolig, og har fått ganske nye naboer. De er hyggelige og

ikke noe problem i utgangspunktet men familien deres begynner å gå meg på nervene.

I vår hadde de besøk av en søster tror jeg. Og hun hadde snublet på våre sko tydligvis og kastet ut alle våre sko i en haug i gangen. Helt vanvittig gjort. Ikke er hun særlig hyggelig når hun beveger seg rundt i vår hage heller.

Men nå topper det seg litt. Når vi kom hjem fra ferien har de besøk av foreldre i bobil. Greit nok, tenkte jeg....men de er her for tredje uken!

De er parkert så de har innsyn rett inn i våres hus, der vi beveger oss mye. Og moren følger godt med for å si det sånn;-)

De lager små oaser i hele hagen med hagemøbler, solstoler etc og går rundt som om de bodde her. Når vi har besøk står gjerne moren og lytter til ting vi sier. Hun vil veldig gjerne snakke hele tiden men jeg orker ikke lenger. Idag satt jeg på verandaen i telefon og hun ville snakke litt med meg. "Beklager men jeg er i tlf" sa jeg, men hun kom opp på verandaen og snakket alikevel. Hun skulle bare spørre om det var samboern min som var ute ved bilen igår kveld.

Jeg har 100 eksempler på denne dama på disse ukene.

I tillegg har de koblet seg på vår strøm, uten å spørre. Det er sikkert ikke mye men jeg syns det er frekt.

Naboene våre, som faktisk bor her, er som sagt trivelige mennesker, selv om de også iblant ikke skjønner grenser. Jeg er så redd for å skape nabokrangel hvis jeg sier ifra, men jeg orker snart ikke lenger...

I mitt hjem vil jeg kunne være ifred, og jeg har valgt å dele hage med en familie men ikke flere. Barna våre vil nesten ikke være i hagen lenger engang...

Hva ville dere gjort?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

De reiser vel snart... men du kan si litt syrlig;"Har du ikke råd til hotell?" "Dette er ikke regulert til å være campingplass", eller lignende.

Rent juridisk er det nok ikke lov å overnatte på parkeringsplassen (i vårt regelstyrte Norge).

Andre muligheter: Heng opp lakener foran vinduene. Trekk ut strømkontakten deres ved "et feilgrep".

Frekt av henne å komme opp på din veranda. Du er da ikke hennes svigerdatter!

Skrevet

Det det med laken vurderer jeg. Første uken så hadde vi rullgardinene nede hele tiden, men den er ødelagt så jeg ønsket ikke å ha den lenger. Og hadde kjøpte en ny vanlig gardin.

Jeg har jo ikke lyst å være uhøflig siden jeg tross alt skal dele hage med datteren hennes kanskje i mange år fremover.

Heromdagen var de borte under dagen og gutta passet på å spille fotball på plenen.

I det hun kom tilbake snakket hun til dem og forteller hvor de kan spille og ga dem maks 4 meter i bredde. For hun skulle klippe gresset. Så klippet hun to rader og gikk inn.

Utrolig spesielt...

HI

Skrevet
Det det med laken vurderer jeg. Første uken så hadde vi rullgardinene nede hele tiden, men den er ødelagt så jeg ønsket ikke å ha den lenger. Og hadde kjøpte en ny vanlig gardin. Jeg har jo ikke lyst å være uhøflig siden jeg tross alt skal dele hage med datteren hennes kanskje i mange år fremover. Heromdagen var de borte under dagen og gutta passet på å spille fotball på plenen. I det hun kom tilbake snakket hun til dem og forteller hvor de kan spille og ga dem maks 4 meter i bredde. For hun skulle klippe gresset. Så klippet hun to rader og gikk inn. Utrolig spesielt... HI

Hadde ikke funnet meg i dette, jeg hadde tatt ett oppgjør med naboene.

Hvis ikke dere gir beskjed , så kan det straks bli mye verre.

Like greit å ordne opp i det nå, enn om 1 års tid, når de har "terget" dere enda mer.

Naboene gjør bare det dere "tillater" de å gjøre, hvis dere ikke sier ifra, så tror de at det er greit. Sånn er det bare.

Skrevet

Har dere felles hage? Kan ikke du feks invitere noen venner over til helgen, og bruke det som unnskyldning, at dere nå må få bruke hagen litt dere også. I en hyggelig tone. Og si at du ville gi beskjed i god tid slik at de får tid til å flytte seg og at det beste er at dere avtaler når noen skal bruke uteplassen til noe ekstra?

Skjønner du er lei og at du heller ikke vil lage bråk, jeg er helt lik :P Derfor hadde jeg nok funnet på noe sånt som en fest, eller at du skal ha halve nabolagets unger på fotball ;)

Skrevet

HI sa nei til damen da hun spurte om å få komme opp på verandaen. Det tok hun ikke hensyn til.

Om dere deler hele hagen med naboene, må dere nok påregne at de får feriebesøk som bruker hagen. Men når det dreier seg om over en måned, bør det være et minstekrav med nabovarsel eller en liten samtale i forkant.

Hva sier naboen hvis dere får langvarig besøk som bruker hagen mye?

å plassere en bobil like inntil vinduene hos noen, og holde øye med hva de gjør, er i beste fall uhøflig. I verste fall kikking eller spionasje...

Skrevet

Ja vi har felles hage, men vi har en veldig stor veranda til den store gressplenen. Vi holder oss litt innelåst der, men de setter gjerne sine hagemøbler rett ved verandaen vår selv om hagen er stor.

Jeg tror ikke helt nabodama heller har helt grenser, selv om hun er grei. For idag tuslet datteren dems opp på vår veranda og stoppet i døra inn til stuen. Der lå vi å så på OL, helt slakke i sofaen. Og hun lot datteren gå inn og begynne å ta på tingene våre.

Vi hevet ikke et øyebryn og lå i samme sofastilling og stirret inn i teven. Vi føler oss litt innvaderte kan man si;-)

Ja, jeg håper de foreldrene drar snart så skal jeg ta en samtale.

Det som er så kjipt er at vi har bodd her i 10, men de overtok etter en mann som vi ikke merket engang. Overgangen er litt overveldende kan man si;-)

HI.

Skrevet

Huff, dere må sette grenser. Var jeg som skrev over her med forslag om å invitere noen. Men her må dere faktsk si ifra. Kanskje det er lurt å vente til forldrene har reist, men da kan dere si at det er fint om dere avtaler dere imellom først. Og at barna deres gjerne må leke i hagen, men om de vil inn, så må de bli invitert først. Blir de sure, så får de bli sure. Dere må få velge hvem som kommer inn til dere og ikke.

Skrevet

Sett grenser før de sluker dere helt.

Føler med dere.

Skrevet

Høres ut som en god ide å dele hagen i to, kanskje med en hekk mellom eller et gjerde. Det var ikke nødvendig med den forrige naboen, men med disse er det høyst nødvendig.

En annen ting er at frekke barn gjerne løper i andres hager. Men da kan du i det minste si at de må holde seg i sin egen hage.

Gjest marie-s
Skrevet

Kan dere ikke først ta ut sikringen på strømmen de 'låner' av dere da? Om de kommer og spør kan du jo si et og annet om å spørre først og spørre om hvordan de ble forklart om oppdeling av hage og sånn. Ellers så synes jeg det med å invitere noen venner på grillfest i hagen var en god ide.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...