Gå til innhold

Trenger hjelp ang fedrekvote og foreldrestipend

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi venter tvillinger i oktober, jeg skal ta ut foreldrepenger og foreldrestipend fra lånekassen.

Far skal også være student, men kan han ta ut fedrekvote når jeg tar ut foreldrestipend? Synes det sto så utydelig på lånekassen sine sider.

Vet at dette ikke har noen si for NAV sin side.

Noen som har vært i lik situasjon, eller kan noe om dette?

Han har ikke obligatorisk oppmøte, og heller ikke skole hver dag/noen timer i uka, og er derfor en del hjemme uansett.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Situasjonen min er ikke helt lik, men jeg er student og faren i jobb. Har snakket en del frem og tilbake,med både nav og lånekassen. Jeg hadde ikke rett til foreldrepenger hos nav, så far søkte foreldrepenger på eget grunnlag. Så lenge jeg som mor ikke hadde krav på foreldrepenger mistet han rett til fedrekvote.

Sånn jeg leser det har du da jobbet slik at du kan ta ut foreldrepenger? Foreldrestipendet fra lånekassen får du uansett så lenge du har hatt rett til støtte hos lånekassen de siste 6 mnd. Dette tror jeg ikke skal ha noe å si for uttak til far.

En ting du derimot bør være obs på er om dere bor sammen og faren skal være mye hjemme. Da kan du miste foreldrepenger siden det i utgangspunktet er kun en av dere som kan være hjemme med bare utenom ferie.

Skrevet

Far kan ikke ta ut sin fedrekvote mens du mottar foreldrestipend fra lånekassen, da må han i såfall ligge under 50% uttak for at dine penger ikke skal avkortes.

Jeg tror imidlertid at han kan være hjemme i en lavere prosentsats, f.eks to dager i uken(40%). Eller så kan han jo vente med fedrekvoten til du er ferdig med pengene fra Nav og lånekassen, men det er vel ikke det du spør om?

Jeg er i samme situasjon som deg, men har startet permisjonen. Her tar mannen fedrekvoten etter at jeg er ferdig med alt mitt tror jeg.

Skrevet

Takk for svar :)

Var det jeg lurte på, da blir det nok til at far tar ut fedrekvote etter jeg er ferdig med foreldrestipendet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...