Gå til innhold

Til dere som fikk høyt blodtrykk i 3 trimester;

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fikk dere svangerskapsforgiftning og i så fall når fødte dere?

Jeg er i uke 30 og blitt 100% sykemeldt fram til permisjon (6 uker).

Blodtrykket var 140/90, men urinen er helt fin. Jeg skal tilbake til jordmor på onsdag, men kjenner jeg er blitt redd.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg hadde høyt blodtrykk allerede før svangerskapet, men bare lett forhøyet. I uke 28 ble det plutselig kjempehøyt, og jeg ble sendt direkte fra rutinekontroll til innleggelse, og ble da sykmeldt resten av svangerskapet (hadde jobbet100 % fram til da ). Det likevel flere uker med tett oppføging og innleggelse mesteparten av tidn, før det ble konstatert svangerskapsforgiftning, men med lite protein. Men pga høyt blodtrykk, begynnende svangerskapsforgiftning, lite fostervann og dårlig tilvekst hos babyen, ble det tatt keisersnitt i uke 34. Mitt blodtrykk var mye høyere enn ditt, overtrykk på nærmere 200 og undertrykk lå jevnt over på mer enn 110 (ved innleggelse altså).

Dette går nok bra! Bare sørg for mye hvile.

Skrevet

Jeg hadde 130/90 de siste ukene, men ingen andre tegn. Litt hoven i beina, men det blir vel de fleste...

Fikk ikke sv.skapsforgiftning og fødte 2 uker over termin.

Mye salt og sukker kan påvirke blodtrykket i følge legen min, så du bør nok være forsiktig med det. Og nikotin selvsagt, og koffein. Og SLAPP AV! Stress er din verste fiende :-)

Skrevet

Jeg husker ikke hvor høyt det var, men jeg fikk streng beskjed om å ligge på mørkt rom og ikke se på tv eller lese. Men da julestria var over så gikk også blodtrykket ned :P

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...