Anonym bruker Skrevet 12. august 2012 #1 Skrevet 12. august 2012 Trenger litt tips og råd fra dere: Jeg og min samboer har bestemt oss for å flytte fra hverandre. Veldig trist, men også nødvendig. Hva er det første vi må gjøre nå? Jeg blir student denne uken og skal studere i tre år, hva kan jeg "forvente" av støtte i de årene? Er det kansje noen i samme situasjon som vet noe om hva jeg kommer til å ha av inntekt? Kunne veldig gjerne tenkt meg en liten pekepinn i forhold til hvor høye leieutgifter jeg kommer til å klare. Vi har forresten to barn sammen. Tar imot det meste av erfaringer dere kan dele:)
Anonym bruker Skrevet 12. august 2012 #2 Skrevet 12. august 2012 Glemte å skrive at jeg skal ha hovedomsorgen for barna, han skal ha vanlig samvær. HI
nerdybirdy Skrevet 12. august 2012 #3 Skrevet 12. august 2012 Så trist at du og din samboer går fra hverandre.... Jeg ville søkt om studentleilighet, i allefall om dette ikke medfører skolebytte for barna. Som alenemor vil du være prioritert, og mest sannsynlig få plass ganske snart. en studentleilighet må du nok regne med å betale mellom 6-10000 for en treroms leilighet, men det kommer an på studiested/by ect. Du kan gå inn på studentsamskipnaded i de ulike byene Oslo/Bergen/trondheim/Tromsø å se på priser samt søke om dette nå. Er ikke helt sikker på hva du vil få av stønader, du vil få en ekstra barnetrygd dvs 3 barnetrygder i ditt tilfelle, samt overgangsstønad? også bidrag fra far da. Lykke, Lykke til med studier!!! Dette greier du!
lykkeligmams<3 Skrevet 12. august 2012 #4 Skrevet 12. august 2012 hvor gamle er barna dine? det har mye og si <3 veldig synd at det måttwe bli sånn rett før studiene dine
Anonym bruker Skrevet 12. august 2012 #5 Skrevet 12. august 2012 Så trist at du og din samboer går fra hverandre.... Jeg ville søkt om studentleilighet, i allefall om dette ikke medfører skolebytte for barna. Som alenemor vil du være prioritert, og mest sannsynlig få plass ganske snart. en studentleilighet må du nok regne med å betale mellom 6-10000 for en treroms leilighet, men det kommer an på studiested/by ect. Du kan gå inn på studentsamskipnaded i de ulike byene Oslo/Bergen/trondheim/Tromsø å se på priser samt søke om dette nå. Er ikke helt sikker på hva du vil få av stønader, du vil få en ekstra barnetrygd dvs 3 barnetrygder i ditt tilfelle, samt overgangsstønad? også bidrag fra far da. Lykke, Lykke til med studier!!! Dette greier du! Takker for svar:) Og lykkeønskninger:) Studentleilighet var et godt tips, men er dessverre ikke aktuelt for meg da vi bor et godt stykke unna studiestedet og hoved fokuset vårt er å ikke flytte barna langt vekk fra hjemmet. Det var akkurat det med overgangstønad jeg lurte på, jeg vil jo ha fullt studielån, det har jeg allerede søkt og fått godkjent, men jeg må jo inn å endre det nå ettersom det ikke lenger skal tas hensyn til samboers inntekt. Hvor mye kan man få da av overgangstønad om man har fullt studielån? Jeg bør vel strengt tatt bare ringe NAV å få satt opp et møte, hvis ikke det går ann å ta slikt over disk. Uff ja, det er veldig trist alt sammen, jeg kjenner jeg har et stort behov for å kun fokusere på det praktiske nå så jeg ikke graver meg ned i sorg...
marsve Skrevet 12. august 2012 #6 Skrevet 12. august 2012 Du får overgangsstønad, men du får ikke stipend. Med andre ord så får du penger av lånekassen, men alt blir lån fordi inntekten din (altså pengene fra nav) utgjør mer enn grensa for å få stipend.
Anonym bruker Skrevet 12. august 2012 #7 Skrevet 12. august 2012 hvor gamle er barna dine? det har mye og si <3 veldig synd at det måttwe bli sånn rett før studiene dine ( Ja veldig synd, var ikke akkurat slik jeg hadde tenkt at det skulle bli... Barna er 2 og 8 år. Vet du hvorfor eller hvor det har noe og si? Er det i forhold til Nav eller var det noe annet du tenkte på? Takk for svar:)
Anonym bruker Skrevet 12. august 2012 #8 Skrevet 12. august 2012 Du får overgangsstønad, men du får ikke stipend. Med andre ord så får du penger av lånekassen, men alt blir lån fordi inntekten din (altså pengene fra nav) utgjør mer enn grensa for å få stipend. Ok, takk for oppklaring:) Vet du hvor mye det er snakk om? Overgangstønaden altså? Den blir vel ettersom jeg har forstått redusert i forhold til inntekt?
Anonym bruker Skrevet 12. august 2012 #9 Skrevet 12. august 2012 Du vil få full overgangsstønad, stønad til barnepass, en ekstra barnetrygd i forhold til antall barn, og bidrag fra barnefar. Her kan du regne ut hva han skal betale: .http://tjenester.nav...er/steg1.action Du regner ut for ett barn om gangen, og dersom hans bidragsevne dekker det, så får du hva kalkulatoren der regner ut for hvert barn tilsammen. Mulig du bør søke kommunen om bostøtte i tillegg. Inntektsgrensen(skattbar inntekt) går ved ca 225 000 når man er alene med 2 barn, og bor du i en av våre større byer, så er grensen 25 000 over dette igjen. Og studielånet blir regulert etter overgangsstønaden, og ikke omvendt Du vil få noe i stipend, men lite.
Anonym bruker Skrevet 12. august 2012 #10 Skrevet 12. august 2012 Tidspunktet var da beleilig. Så får du dekket utdanningen din fra Staten og slipper lån.
Anonym bruker Skrevet 12. august 2012 #11 Skrevet 12. august 2012 Søk om overgangsstønad, ekstra barnetrygd, barnebidrag, stønad til barnetilsyn fra NAV. Du kan også søke om utdanningsstønad (typisk til skoleutstyr osv), denne er på litt over 20.000, søkes hos NAV. Fra Lånekassa kan du få stipend på 1500 kr mnd ca, tror det er for de som er alene med barn. Jeg fikk det i to år selv om jeg fikk overgangsstønad. Det er jo helt topp at du slipper å ta opp studielån nå Søk om bostøtte fra Husbanken. Lykke til! Hadde fått til et møte hos NAV for som fy
Anonym bruker Skrevet 12. august 2012 #12 Skrevet 12. august 2012 Tidspunktet var da beleilig. Så får du dekket utdanningen din fra Staten og slipper lån. Fy faen, det måtte bare komme. Fra en sur, bitter gammel kjerring... Gå å legg deg! Som du ser over, får man omså MER i lån fordi det ikke er så mye som blir omgjort til stipend. Du vil merke HI,at det er mange kjerringer her inne som har mye fordommer mot alenemødre. Lykke til med studier!
Anonym bruker Skrevet 12. august 2012 #13 Skrevet 12. august 2012 Tidspunktet var da beleilig. Så får du dekket utdanningen din fra Staten og slipper lån. Fy faen, det måtte bare komme. Fra en sur, bitter gammel kjerring... Gå å legg deg! Som du ser over, får man omså MER i lån fordi det ikke er så mye som blir omgjort til stipend. Du vil merke HI,at det er mange kjerringer her inne som har mye fordommer mot alenemødre. Lykke til med studier! Det var vell egentlig som forventet at det måtte komme et slikt svar:) Da velger jeg å heller fokusere på alle de andre GODE svarene jeg har fått:) Tusen takk for det:) Jeg håper da at jeg skal klare studiene like godt som jeg ville klart ellers:)
Anonym bruker Skrevet 12. august 2012 #14 Skrevet 12. august 2012 Søk om overgangsstønad, ekstra barnetrygd, barnebidrag, stønad til barnetilsyn fra NAV. Du kan også søke om utdanningsstønad (typisk til skoleutstyr osv), denne er på litt over 20.000, søkes hos NAV. Fra Lånekassa kan du få stipend på 1500 kr mnd ca, tror det er for de som er alene med barn. Jeg fikk det i to år selv om jeg fikk overgangsstønad. Det er jo helt topp at du slipper å ta opp studielån nå Søk om bostøtte fra Husbanken. Lykke til! Hadde fått til et møte hos NAV for som fy Jeg skal ta å reise på Nav så fort de åpner i morgen, så har vi alt litt klart foran oss før vi begynner å planlegge alt. En veldig skummel tid jeg har foran meg synes jeg så jeg er helt nødt å fokusere på det praktiske. Tusen takk for at du deler dine erfaringer:)
Jaffs Skrevet 12. august 2012 #15 Skrevet 12. august 2012 Tidspunktet var da beleilig. Så får du dekket utdanningen din fra Staten og slipper lån. Du mener vel at det er mye bedre at alenemødre går på nav resten av livet ? HI er jo villig til og ta utdanning sånn at hun kan ta vare på barna sine selv. Det er bare noe får år det er snakk om og jeg syns at det er vel brukte skatte penger. Det ingen dans på roser og være alenemor og fulltids student, det er tøfft og krever masse disiplin for og få kunne lese og samtidig kunne ta seg skikklig av barna. Lykke til hi
Anonym bruker Skrevet 12. august 2012 #16 Skrevet 12. august 2012 Tidspunktet var da beleilig. Så får du dekket utdanningen din fra Staten og slipper lån. Du mener vel at det er mye bedre at alenemødre går på nav resten av livet ? HI er jo villig til og ta utdanning sånn at hun kan ta vare på barna sine selv. Det er bare noe får år det er snakk om og jeg syns at det er vel brukte skatte penger. Det ingen dans på roser og være alenemor og fulltids student, det er tøfft og krever masse disiplin for og få kunne lese og samtidig kunne ta seg skikklig av barna. Lykke til hi Syns vel man burde være istand til å ta seg av barna sine før man setter dem til verden..
Anonym bruker Skrevet 12. august 2012 #17 Skrevet 12. august 2012 Syns vel man burde være istand til å ta seg av barna sine før man setter dem til verden.. Men atter igjen så er det ikke alltid livet går som man hadde tenkt. Oftest går alt veldig bra likevel, man må bare lete seg litt frem på den nye stien før man finner en annen retning å gå. Slike små avstikkere finner de aller fleste gjennom hele livet - da må de bare skape seg en ny vei. Som ofte viser seg å være fullt brukbar den også. Det finnes da ufattelig mye verre saker her i Norge enn at det tilfeldigvis blir slutt mellom et par der den ene skal begynne å studere og kommer til å få os.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå