Gå til innhold

Bytte barnehage etter kun 14 dager?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er i et lite dilemma. Er ikke fornøyd med barnehage til minstemann så langt. Han har kun gått der i 14 dager, men de ansatte kan ikke svare på spm om dagen hans. Jeg mener at de ansatte burde overlappe, slik at foreldrene blir trygge på at barna har det bra og får fyllt de behovene de har. Har heller ikke vært fornøyd med innkjøringe.I løpet av disse 14 dagene har de også kun vært ute 3 ganger. Barnet mitt har ikke falt til ro på disse dagene, og slik jeg har forstått det, er det kun en ansatt som er godkjent av han. Ville dere byttet barnehage?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tror jeg ville ventet litt. Noen trenger lang innkjøringtid. Men forlang en samtale time med ped lederen på avd. Snakk med henne. De skal være der for deg å gjøre deg som mor trygg på å avlevere sønnen dn der.

Fortell de hvordan du ønsket det,å snakk med de om problemene.

De skal kunne yte mer enn som så!

Jobber selv i bhg og er mor selv. Så har vært på begge sidene om du forstår :-)

Håpet det ordner seg!

Skrevet

Nei, jeg ville gitt dem litt tid. Snakk med ped.leder om hva du er misfornøyd med og se om det bedrer seg. Ta det gjerne opp på foreldremøte. Å kun være ute tre ganger og at ikke alle vet hva ungene har gjort i løpet av dagen er for dårlig og er de en profesjonell barnehage så burde de ta til seg denne kritikken. Lykke til :)

Skrevet

Det som gjør meg veldig usikker, er at hvis jeg først skal bytte så burde jeg gjøre det nå før han begynner å finne seg til rette. Barnehage har også et dårlig rykte på seg for netteopp dette. Det er en stor basebarnehage, og det virker som de ansatte glemmer å kommunisere da de har datasystem ting blir registrert. Har allerede gitt uttrykk for at jeg ønsker at de skal være mere ute, men som de selv sa neste dag så hadde de valgt å være inne på ettermiddagen da det hadde vært litt duskregn, og de minste barna er ikke så glad i regntøy (da hadde de skryti av at de skulle være ute hele dagen når jeg leverte minsten). Men kan jo selvfølgelig ta en prat med den pedagogiske lederen (som jeg forøvrig kun har sett 2 ganger siden han begynte og er primærkontakten hans).

På innkjøringa satt hun som tok oss i mot kun i et hjørne og så på at minsten lekte, og hun stilte kun et spørsmål om han i hele innkjøringsperioden. Den andre dagen fikk jeg beskjed om å skifte bleie på han selv og legge han,(hun hadde da ingen andre barn å ta seg av, og min ga absolutt uttrykk for at han koste seg der)

Jeg spurte en dag jeg henta om det tok lang tid før han roa seg etter at jeg dro, det kunne de ikke svare på fordi de hadde seinvakt.

Jeg leverte han en morgen, hvor jeg sa i fra at han hadde våkan tidlig og spiste tidlig frokost, så hvis han var trøtt og måtte ha to dupper så var det nok lurt å gi han litt mat først så han ikke gikk veldig lenge uten mat. Den dagen var det ikke registrert at han hadde spist før 6,5 t etter frokosten (som jeg hadde informert om når var) Ba samboer spørre om han hadde spist noe i mellom som ikke var registrert når han henta. Det han fikk til svar var at det trodde de, det måtte han vel ja, men de var ikke sikre. Merker jeg blir irritert!!!!!

Han har forøvrig heller ikke fått opp bilde på plassen sin i gangen, de har ikke registrert inn kontaktinformasjon på datasystemet (som de skryter så mye av). Det eneste som er registrert i tillegg til mitt navn og telefonnr er fastlegen, men der har de ført inn feil lege og legekontor.

HI

Skrevet

Skjønner at du blir oppgitt,frustrert og irritert. Det ville jeg også ha blitt!

Du får følge mammahjerte og hva mammafølelsen sier deg. Bytter du nå er jo det bedre enn å vente 1 år feks.

Skrevet

Okei, da føler jeg for å endre svaret mitt. Den behandlingen sønnen din har fått er altfor dårlig. Hvis ikke barnehagen har vært lydhør for hva du har sagt til nå, så kommer de neppe til å være det i fremtiden heller. Hadde det vært en forelder som hadde behandlet barnet sitt slikt så hadde det faktisk vært snakk om omsorgssvikt, så bare bytt barnehage du. Og forklar gjerne barnehagen hvorfor du sier opp plassen akkurat som du gjør her :) Håper det kan være en oppveier for dem!

Skrevet

Oppveier = oppvekker! Autocorrect :P

Skrevet

ville bare si når de kun har vært ute 3 ganger på 14 dager ville jeg helt klart sagt ifra.

har heldigvis jobbet i barnehage, da var vi ute hele året, mye, uansett vær.

når jeg jobba på småbarn var vi også ute HVER dag,men kortere perioder om det var kaldt ute.

Har også hørt om b.hager som nesten aldri er ute, sitter inne å ser på film om det regner....dette kjønner jeg ikke.

i å med at det er sommer, vil jeg forlangt at de er UTE :-)

Gjest peacock
Skrevet (endret)

En stor basebarnehage som ikke klarer å tilrettelegge for de minste, ikke har en dialog med bekymrede foreldre og som ikke tar barna med ut fordi de ikke liker regntøy (????) hadde jeg fortet meg unna hurtigst mulig. Om du kan få plass et annet sted da?

Hun der kontaktpersonen virker forøvrig veldig sløv - kanskje det hjelper å bytte kontaktperson i første omgang? Du skal vel ikke selv trenge å bytte bleie i barnehagen? Og bare et spørsmål om ungen?? Tror jeg hadde klaget på dette til ped.leder...

Og så er det jo et klassisk problem med datasystemer - det er tidkrevende å få loggført alt, så ikke sikkert at de får skrevet inn om noen får en ekstra skive å tygge på om det er tre andre unger som hyler samtidig...

Endret av peacock
Skrevet

Slike historier som dette er ene og alene grunnen til at jeg aldri ville søkt barna mine inn i en basebarnehage.

Jeg vet det finnes veldrevne basebarnehager, men det krever veldig dyktig personale, en god ledelse, gode rutiner og stor innsats og engasjement av de ansatte. Det du beskriver kan vel ikke kalles noen av delene...

Men får du byttet barnehage nå da, er det ledig kapasitet noen andre steder?

Skrevet

Det medat de ikke er ute ille jeg sett på som alvorlig. De andre tingene virker mer normale.

Skrevet

Det medat de ikke er ute ille jeg sett på som alvorlig. De andre tingene virker mer normale.

Er det at ungen ikke har fått mat på 6.5 time mindre alvorlig? Er det at personalet ikke klarer å overbringe viktige beskjeder mindre alvorlig? Ærlig talt...

Skrevet
Er det at ungen ikke har fått mat på 6.5 time mindre alvorlig? Er det at personalet ikke klarer å overbringe viktige beskjeder mindre alvorlig? Ærlig talt...

At ungen ikke har fått mat er foreldrenes skyld når de vet når spisetidene i barnehagen er. Hvis du leverer en unge i barnehagen som ikke har spist på 4 timer kan du ikke klage på at den går lenge uten mat. Foreldrene må tilpasse barnas spisetider etter barnehagens måltidsrytme. Det er helt normalt.

Gjest peacock
Skrevet
At ungen ikke har fått mat er foreldrenes skyld når de vet når spisetidene i barnehagen er. Hvis du leverer en unge i barnehagen som ikke har spist på 4 timer kan du ikke klage på at den går lenge uten mat. Foreldrene må tilpasse barnas spisetider etter barnehagens måltidsrytme. Det er helt normalt.

Ja, men når ungen spiste når h'n stod opp og møter tidlig i barnehagen, må det også vÆre lov å sende med en ekstra frokost som man ber personalet om å gi til barnet når h*n blir sulten. At personalet ignorerer det synes jeg er hårreisende, det sier litt om hvordan de passer på barna.

Skrevet

Du har virkelig ikke peiling på barnehage du. Det er barnehagens plikt å legge til rette for barna, ikke omvendt. Les rammeplenen og oppdater deg selv.

Skrevet

Vel nå er egentlig lunsj tid i barnehage kl 10.30 for de minste, og han hadde ikke blitt registert lunsj før kl 13.00. Og de kunne ikke gi noe klart svar på om han hadde spist i mellom ennet enn det ville de jo tro, og det måtte han vel ha. hvis han hadde spist lunsj til vanelig tid så hadde det vÆrt 4 t mellom måltidene. Derfor jeg ga beskjed at han måtte få mat før duppen hvis han skulle sove to dupper (da blir den ene i lunsjtiden)

HI

Skrevet

Har du mulighet til å få byttet bhg. så hadde jeg gjort det uten å nøle.

Men jeg hadde uansett prøvd å få byttet bhg. før barnet mitt hadde begynt når jeg hadde sett at det hadde fått plass i en basebhg.

Skrevet

Jeg tok ungen min ut av en elendig barnehage og var heller hjemme med henne selv. Følg magefølelsen din, det er ditt barn og til syvende og sist ditt (og pappans) ansvar. Føler du at barnet ditt ikke blir tatt godt nok vare på så tar du ungen ut. Enkelt og greit. :)

Skrevet
En stor basebarnehage som ikke klarer å tilrettelegge for de minste, ikke har en dialog med bekymrede foreldre og som ikke tar barna med ut fordi de ikke liker regntøy (????) hadde jeg fortet meg unna hurtigst mulig. Om du kan få plass et annet sted da? Hun der kontaktpersonen virker forøvrig veldig sløv - kanskje det hjelper å bytte kontaktperson i første omgang? Du skal vel ikke selv trenge å bytte bleie i barnehagen? Og bare et spørsmål om ungen?? Tror jeg hadde klaget på dette til ped.leder... Og så er det jo et klassisk problem med datasystemer - det er tidkrevende å få loggført alt, så ikke sikkert at de får skrevet inn om noen får en ekstra skive å tygge på om det er tre andre unger som hyler samtidig...

Det gjør meg i grunn ingen ting å skulle skifte bleie på minsten hvis det trengs når jeg leverer eller henter, men i innkjøringsperioden hvor hun ansatte skulle bli kjent med barnet mitt syntes jeg hun burde gjøre det. Jeg sa i fra, og sa at jeg syntes hun skulle skifte så han bli kjent med henne og barnehagen (han er på innkjøring av en grunn). Og når hun kom tilbake, så ba hun meg gå å legge han. Da ble hun sittende igjen på kjøknet, mens jeg gikk å la han. Og det eneste spørsmålet hun spurte hvar om han var allergisk mot noe. Men siden hun ikke viste noe særlig interesse så plapra jo jeg i vei:P

Skal ta en ringe runde og høre om det er noen ledige plasser i andre barnehage i morgen. Har alltid vært skeptisk til basebarnehage, og har i grunn fått bekrefta det jeg har vært skeptisk til nå.

Takk for svar, setet stor pris på det. Greit å høre andres synspunkter.

HI

Skrevet
Det som gjør meg veldig usikker, er at hvis jeg først skal bytte så burde jeg gjøre det nå før han begynner å finne seg til rette. Barnehage har også et dårlig rykte på seg for netteopp dette. Det er en stor basebarnehage, og det virker som de ansatte glemmer å kommunisere da de har datasystem ting blir registrert. Har allerede gitt uttrykk for at jeg ønsker at de skal være mere ute, men som de selv sa neste dag så hadde de valgt å være inne på ettermiddagen da det hadde vært litt duskregn, og de minste barna er ikke så glad i regntøy (da hadde de skryti av at de skulle være ute hele dagen når jeg leverte minsten). Men kan jo selvfølgelig ta en prat med den pedagogiske lederen (som jeg forøvrig kun har sett 2 ganger siden han begynte og er primærkontakten hans). På innkjøringa satt hun som tok oss i mot kun i et hjørne og så på at minsten lekte, og hun stilte kun et spørsmål om han i hele innkjøringsperioden. Den andre dagen fikk jeg beskjed om å skifte bleie på han selv og legge han,(hun hadde da ingen andre barn å ta seg av, og min ga absolutt uttrykk for at han koste seg der) Jeg spurte en dag jeg henta om det tok lang tid før han roa seg etter at jeg dro, det kunne de ikke svare på fordi de hadde seinvakt. Jeg leverte han en morgen, hvor jeg sa i fra at han hadde våkan tidlig og spiste tidlig frokost, så hvis han var trøtt og måtte ha to dupper så var det nok lurt å gi han litt mat først så han ikke gikk veldig lenge uten mat. Den dagen var det ikke registrert at han hadde spist før 6,5 t etter frokosten (som jeg hadde informert om når var) Ba samboer spørre om han hadde spist noe i mellom som ikke var registrert når han henta. Det han fikk til svar var at det trodde de, det måtte han vel ja, men de var ikke sikre. Merker jeg blir irritert!!!!! Han har forøvrig heller ikke fått opp bilde på plassen sin i gangen, de har ikke registrert inn kontaktinformasjon på datasystemet (som de skryter så mye av). Det eneste som er registrert i tillegg til mitt navn og telefonnr er fastlegen, men der har de ført inn feil lege og legekontor. HI

Jeg skjønner godt at du ikke er helt fornøyd med dette. ta en samtale med ped-leder og si hva du mener!

Når det er sagt;

1. De er sikkert i innkjøringsfasen av flere barn, og jeg synes ikke du kan forvente deltasinformasjon om ditt barn av ansatte som ikke har vært på vakt. Seinvakta kan ikke vit alt om hva som har skjedd med alle barn til enhver tid på en tid hun/han faktisk ikke har vært tilstede. Det foregår sannsynligvis utveksling av informasjon mellom vaktene, men som regel utveksles det "relevant" informasjon - ikke informasjon om alle ting som hvert enkelt barn har gjort.

2. At han ikke har fått bilde på plassen sin ennå, synes jeg faktisk er mindre viktig. Det er verre at de har registrert feil lege. Men når du vet dette, så regner jeg med du gir beskjed?

3. Måltider skjer som regel til faste tider i barnehagen. I innkjøringsfasen kan det være litt slingringsmonn, men de ansatte kan selvfølgelig ikke gi mat til hvert enkelt barn for forskjellige tidspunkter. Dersom barnet ditt har stått opp veldig tidlig og dermed også spist tidlig, bør du sørge for at barnet får noe lett å spise rett før dere drar til barnehagen eller gi han f.eks en banan på veien:) Hvis du leverte i frokost-tid, kunne han vel spist en frokost nr 2 i barnehagen?

Nå kan de jo faktisk være slik at han har fått mat mellom de oppsatte måltidene, selv om seinvakta ikke kunne svare på dette. Du bør nok vente med å trekke konklusjoner til du får spurt den som faktisk var på vakt.

Ja, 6 timer uten mat er litt lenge for en 1-åring. men ikke uforsvarlig lenge dersom han faktisk sov flere av disse timene!

3. Ja, de burde selvfølelig vært mer ute. Men det er innkjøring, og dersom de har mange små som ennå ikke er vant til regntøy og støvler, så ser jeg faktisk poenget med at de ikke er ute hele dagen! Og spesielt hvis de har barn som fortsatt bare krabber!

Kanskje det burde være et "spark bak" til foreldre å faktisk lære barna sine å være ute også i regntøy mens de fortsatt er i permisjon?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...