Gå til innhold

Inspirert -katastrofeberedskap

Anbefalte innlegg

Skrevet

Leste denne tråden om hva du ville gjort om vår sivilisasjon gikk tapt, og der stod det om denne listen med 38 matvarer man må ha for å overleve hvis katastrofen inntreffer. Jeg googlet emnet og kom inn på helt ufattlig mange sider om katastrofeberedskap, og forum med folk som lagrer opp vann, mat, førstehjelpsutstyr, våpen, tau, gaffateip, ved, sysaker, agregat, osv osv i tilfelle det skjer en katastrofe. Gjør dere det? Eller vet dere om noen som gjør det?

Sannsynligheten for at en katastrofe inntreffer er jo faktisk til stede, det er jo ikke helt umulig at det kan bli krig, jordskjelv, flom, solstormer som tar strømmen, eller økonomien kan kollapse osv. Jeg vet jo veldig godt at for at jeg skal leve så er jeg avhengig av å kunne kjøpe mat og ved, og at det er rent vann i springen. Jeg syns jo det virker helt dust å ha et lager fullt av saker i tilfelle katastrofe, men OM en katastrofe inntreffer så er det jo en utrolig liten investering å ha lagret mat, ustyr til å fange/samle og tilberede mat, vann og utstyr til å destillere vann, samt utstyr til å holde varmen, og ja, rett og slett overleve. Koster en sikkert 5000kr for å hamstre ting som kan sikre din og din families overlevelse i lange tider, og uten det vil man dø i løpet av de første ti dagene pga mangel på mat, vann, varme, eller våpen til å beskytte seg. Tenker dere på sånt?

Si det skulle bli inflasjon, eller strømnettet skulle kollapse, har dere kontanter eller sølv/gull barrer liggendes så dere kan få handla? Ble veldig tankefull av denna googlinga kjenner jeg.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Men hva er egentlig sjansen for at vår sivilisasjon "går under" i vår levetid?

Jeg synes det er trist å fokusere på noe som hvisomatte dersomatte kanskje kan skje, istedetfor å konsentrere seg om å leve her og nå og nyte livet slik det er. Vi kan alle bli påkjørt av bussen imorgen uansett.

Skrevet

Jeg har vedovn som jeg kan fyre med og koke mat på

Jeg har hund og gæver så jeg kan jakte både etter rype, hare, rein og elg

Jeg har fiskestang og kort vei til både sjø og elv

Jeg kan hente vann i elva og i bekken

Osv.

Jeg er ikke tapt bak en låvedør og vet å klare meg

Skrevet

Nei, sier ikke nødvendigvis at sivilisasjonen trenger gå under, men om det kommer en solstorm og du mister strømmen i to uker- hvordan har du tenkt å overleve? Visakortet ditt funker ikke så du får ikke handla mat, du har ikke lys eller varme, du får ikke vann i springen fordi pumpa til vannforsyningen er elektronisk. Ute er det 30 minus og bekmørkt. Hadde du brukt 1000kr på å "hamstre" noen forsyninger kunne du lekt hyttetur i 2 uker, men siden du ikke har det må du bruke dag ut og dag inn på å finne ut hvordan du skal få ordna med mat, vann, varme, kriminelle etc.

Dette er bare et eksempel altså, misforstå meg rett, men jeg syns jo problemstillinga er intressant.

Sant nok, anonym #1, men du må jo faktisk ha FYRSTIKKER for å få fyr i den ovnen som skal sikre din overlevelse??

Skrevet

Av de mer sansynlige katastrofene er strømbrud over lang tid. Det takler vi fint. Har to agregater, ved, fyrstikker, disel mm som kan komme godt med da.

Katastrofer som fører til at vannet skulle forsvinne tror jeg også vi skulle takle. Vi har to brønner og en bekk. Kjemikalier for dsinfeksjon av vann har vi også for noen uker. Vann er i det heletatt ikke så vansklig å skaffe i Norge. Den største omleggingen ville nok være at vi måtte slutte å bruke vannklosettet og gå på utedoen.

Skytevåpen har vi ikke. Det vil jeg ikke ha heller.

Mat har vi for noen uker og vi kan en del om hva vi kan finne i naturen. Desuten kan vi overleve med minimalt med mat ganske lenge.

Hvis sivilisasjonen skulle bryte så totalt sammen at det ble helt rettsløse tilstander vet jeg ikke om jeg egentlig ønsker å overleve. Det har jeg derfor ikke noe behuv for å planlegge for.

Skrevet

Jeg tenker ikke katastrofetanker, punktum. Jeg velger å leve her og nå.

Det er større sannsynlighet for at man dør av kreft før man er 50 eller omkommer i en bilulykke enn at noe slikt skal skje.

Skrevet

Så et program om dette på tv for litt siden. Helt sykt. Folk som bygger underjordiske bunkere på mange etasjer osv!

Jeg driver ikke å hamstrer, men har faktisk tenkt tanken litt sånn overfladisk så har skapene og fryseren alltid litt full. Så ville klart oss sikkert et par uker uten å måtte handle mat. Men det gjelder jo bare hvis alle butikkene plutselig var tomme for mat. Vann og strøm har jeg ingen løsning på hehe.

Skrevet

De aller aller fleste har mat i huset slik at man kan overleve uten å gå i butikken noen dager (eller uker for den del). Her har vi alltid mat (tørrvarer og frysevarer) i hus rett og slett fordi jeg hater å ha tomme skap/skuffer og liker generelt ikke å småhandle hele tiden!

De aller fleste steder i Norge er det relativt enkelt å få tak i vann. selv har vi en brønn på eiendommen, så vi kommer iallefall ikke til å slite:)

Vi fyrer med ved til vanlig, så har både ved og fyrstikker i hus:). Har også grill og gass og primus. Ikke skytevåpen, men fiskestang:) Og lommelykter og flust av batterier:)

Skrevet

Vi har et lite matlager, fiskestenger jaktvåpen med ammunisjon, aggregat, vedlager, fyrtøy, batterilager, bekk med rent vann utenfor huset, mye førstehjelpsutstyr +++... Kunne klart oss lenge uten forsyninger.

Det å være gift med en småparanoid ekssoldat har sine fordeler i enkelte sammenhenger :P

Skrevet

Ja, er vel ett "amerikansk" fenomen. Jeg tenker jo litt sånn at å lagre opp i lassevis blir litt for mye av det gode, men å vite at man har tennredskap, en god kniv liggendes (våpen) eller sånt er jo ikke dumt i seg selv. De fleste i norge har jo vært borti strømbrudd f.eks, det er jo ikke dumt å ha en eske fyrstykker og endel stearinslys liggendes da, har du ingen av delene er jo et to dagers strømbrudd midtvinters et sant helvete. Eller, bare det å alltid ha bensin på bilen f.eks, i tilfelle man må komme seg vekk. Nei, jeg vet ikke. Går jo ei grense et sted liksom. Tenker jo også at vi i norge er litt mer naturmennesker enn en typisk newyorker liksom, vi kan å tenne opp bål og har vanlig turutstyr liggendes. Og har dermed endel katastrofeutstyr liggendes uten å måtte tenke noe mer på det.

Skrevet (endret)

Katastrofe tenker jeg aldri på! Dårlig bruk av energi!! Men akkurat i kveld skulle jeg ønske vi hadde en skikkelig lommelykt. Det lusker en mann/person rundt i nabolaget og det er jo ikke en sjel av de som er hjemme i helgen som har en skikkelig lommelykt! Politiet ba oss om å gå ut flere sammen for å se etter han.

Nå kom politiet også med en bil for å ta ei runde, han er jo ikke her lenger nå etter all sannsynlighet. Men det er litt mer spenning i hverdagen enn jeg trenger, foråsidetsånn!

Endret av fikas
Gjest Heartbroken
Skrevet

Vi har hytte hvor vi klarer oss i ukesvis uten innlagt vann og strøm, så ser ikke det som et problem i heimen heller. Vi har fisk i havet og vilt i skogen :) det eneste jeg alltid passer på er i huset/på hytta, er fyrstikker. Har vi det, klarer vi oss lenge, lenge :)

Om sivilisasjonen kollapser, tror jeg neppe det hjelper samme hvor velfylt lager man har. Da er det nok ganske raskt slutt uansett, dessverre.

Skrevet

Tenker ikke så mye på det jeg heller at det gjør noe, men det hender tanken slår meg. Planen min så langt om ting skulle gå riv ruskende galt er å hive seg i bilen og dra på hytta, der er vi jo uten strøm og vann, og alt er planlagt for back to nature, men klart, jeg er kjent for blinkende bensinlampe i bilen, så kommer meg vel aldri dit om katastrofen skulle intre :P haff, nei, man begynner jo å tenke når man sitt å leser på forum med folk som har 78timers overlevelses kit i bilen, og som oppfordrer hverandre til å ta grunnleggende sykurs i tilfelle man skal måtte begynne å sy sine egne klær.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...