Anonym bruker Skrevet 11. august 2012 #1 Skrevet 11. august 2012 Det er så mangt man spør om her. Så prøver meg på spørsmål ang. Kastrering av hund. - er hunden for "gammel" til å bli kastrert når den er 3 år? - blir han mindre dominant? Både mot andre hannhunder og besøkende? - Jeg tror han vil bli mindre stressa om han blir kastrert. Hva syns dere om å prøve kjemisk kastrering først? - hva er deres erfaring med kastrering? Håper noen kan svare
Anonym bruker Skrevet 11. august 2012 #2 Skrevet 11. august 2012 Hunden bør kastreres før den er 1-1,5 år for å få noen effekt ift kjønnsspesifikk oppførsel. Hormonene er allerede produsert og på plass, og hunden har fått de maskuline egenskaper knyttet til testosteronet. Oppførsel er dessuten allerede vel etablert så sent, og må trenes vekk, ikke kastreres vekk. Det er dessuten sjeldent at spesifikk oppførsel mot besøkende handler om dominans, så det har liten sammenheng med kastrering. De fleste atferdsproblemer har med oppdragelse og trening å gjøre, så det er det man bør prøve først, uansett. å tro at kastrering er noen mirakelkur mot noe som helst, er dessverre en vel utbredt misforståelse, spesielt på en så gammel hund. I noen tilfeller kan hannhunder som blir kastrert så sent faktisk bli "verre", fordi de blir usikre, de mister litt den "selvsikkerheten" testosteronet og kjønnsidentiteten gir. Andre kan bli mobbet av andre hunder som er usikre på dem. Du bør i første omgang snakke med en erfaren hundetrener, og så veterinær mht dette med kastrering, og uansett pørve kjemisk kastrering først.
Anonym bruker Skrevet 11. august 2012 #3 Skrevet 11. august 2012 http://www.manimal.no/?p=522 Anbefaler deg å lese endel her.
Anonym bruker Skrevet 11. august 2012 #4 Skrevet 11. august 2012 Enig med anonym over! I tillegg kan det slå feil ut å kastrere en dominant hund før man gjør noe med atferden til hunden. Først ta tak i adferden, og når den har bedret seg kan man vurdere kastrering. Ville tatt kontakt med Manimal på Høvik i Bærum. Det er kjempe flinke på hundepsykologi og trening.
Anonym bruker Skrevet 11. august 2012 #5 Skrevet 11. august 2012 Tusen takk for svar. Jeg tror du har rett. Og at grunnen er usikkerhet. Han et litt skeptisk av seg. Jeg skal heller bestille en time til en trener Og evt vurdere kjemisk kastrering etterpå.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå