Gå til innhold

Er man en røyker hvis...

Anbefalte innlegg

Skrevet

man røyker på fest 3-4 ganger i året og tar seg en røyk på cafe eller ute på terrassen en sjelden lørdag og holder seg til det?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, det vil jeg si. Ikke storrøyker, men røyker.

Skrevet

Tja, egentlig så er man vel det. Og det blir jo enda teitere enn å være storrøyker, hvorfor røyke av og til hvis man ikke er avhengig? Det er ikke akkurat tøft! ;)

Skrevet

Hmm, tja både ja og nei. Du er jo ikke en fast røyker, men kan ikke kalle deg en "ikkerøyker" heller. Så da blir svaret ja fra meg :)

Skrevet

Ikke en fast røyker, men en "koserøyker" kanskje... Men hvis man ikke røyker mer enn det så hadde jeg svart "nei, jeg røyker ikke" hvis noen hadde spurt om jeg røyker...

Skrevet

Har alltid tenkt på det som nei. For meg er det å være røyker at man røyker hver dag, eller så godt som hver dag. Altså at det er en vane og/eller avhengighet som påvirker hverdagen din.

Skrevet

Enig med Alva egentlig. Så lenge man ikke er avhengig og røyker så sjeldent som du skriver så er man ikke en røyker.

Skrevet

Tja, egentlig så er man vel det. Og det blir jo enda teitere enn å være storrøyker, hvorfor røyke av og til hvis man ikke er avhengig? Det er ikke akkurat tøft! ;)

Unn... Den skjønte jeg ikke helt. Det må da være verre å være festrøyker enn storrøyker, både helsemessig og for omgivelsene? Festrøykere røyker jo ikke fordi de er nikotinavhenging.

Skrevet

Nei. Med det tankesettet vil det si at man er alkoholiker om man tar seg en fest i ny og ne.

Skrevet

Ok. Så da gjelder det samme for alkohol? Teit å ta seg en øl! Hvorfor ikke bare kyle i seg hele kassa når man først er i gang?

Skrevet

Jeg vet mange som har slutta å røyke, men som likevel tar seg en røyk (eller ti!) på fest. Regner de som ikke-røykere likevel :)

Skrevet

hvorfor røyke når en ikke er avhengig? det der skjønner jeg ikke. Her inne trodde jeg ingen var gode nok når de røyka....her er det jo ikke lov....

jeg har røyka mye selv, og kan ikke skjønne de som ikke trenger det, at de tar seg en røyk.

Jeg sammenligner meg selv som en alkoholiker, tør ikke ta 1 røyk, da sprekker jeg helt....så hva er vitsen etter 1 1/2 år uten....

så for å svare på spørsmålet, JA,du er en røyker.

Skrevet
hvorfor røyke når en ikke er avhengig? det der skjønner jeg ikke. Her inne trodde jeg ingen var gode nok når de røyka....her er det jo ikke lov.... jeg har røyka mye selv, og kan ikke skjønne de som ikke trenger det, at de tar seg en røyk. Jeg sammenligner meg selv som en alkoholiker, tør ikke ta 1 røyk, da sprekker jeg helt....så hva er vitsen etter 1 1/2 år uten.... så for å svare på spørsmålet, JA,du er en røyker.

Som jeg også har kommentert over: å si "hvorfor røyke når man ikke er avhengig" er like teit som å si "hvorfor drikke når man ikke er avhengig". Det er deilig å ta seg en røyk i ny og ne, akkurat som det er godt med et glass vin nå og da eller en sjokolade. Hvorfor er det ene greit og det andre ikke? Har jeg aldri forstått.

Skrevet

Vil kalle det festrøyker :)

Skrevet
Nei. Med det tankesettet vil det si at man er alkoholiker om man tar seg en fest i ny og ne.

Ha ha, helt feil logikk. Følger du samme logikk som i hovedinnlegget, så blir tilsvarende resonnement for alkohol denne: "Hadde du svart at du var avholds dersom du kun drakk et par ganger i året, og da på fest?". De som da svarer nei, mener da ikke at man er alkoholiker..!

Skrevet

Alkohol er et rusmiddel som kanskje 5% blir avhengige av.

Røyk er et rusmiddel som ikke endrer personen når det brukes, men ca 90% blir avhengig. Noen sterkere enn andre av biologiske årsaker.

Skrevet
Ha ha, helt feil logikk. Følger du samme logikk som i hovedinnlegget, så blir tilsvarende resonnement for alkohol denne: "Hadde du svart at du var avholds dersom du kun drakk et par ganger i året, og da på fest?". De som da svarer nei, mener da ikke at man er alkoholiker..!

Spørsmålet ville jo vært: "Er jeg alkoholiker dersom jeg drikker 3-4 ganger i året?".

Skrevet

Man er vel en slags røyker men er det så viktig å definere det egentlig. Festrøyker fungerer bra å si.

Kos deg med den du, skulle ønske jeg kunne festrøyke men da vet jeg at alt sprekker;-)

Skrevet
Spørsmålet ville jo vært: "Er jeg alkoholiker dersom jeg drikker 3-4 ganger i året?".

Hvordan i alle dager får du alkoholisme til å ha noe med saken å gjøre her? Det er ikke en gyldig sammenlikning.

Spørsmålet ville vært: Må jeg si ja til at jeg drikker alkohol, dersom jeg kun drikker 3-4 ganger i året?

Skrevet

viss du skal fylle ut helsekortet anngående alkohol og du bare drikker 3-4 ganger i året, og ikke har planer om å drikke når du er gravid så krysser du på nei..

har du ikke tenkt å fortsette røykevanene dine når du er gravid så krysser du nei der også..

men sånn jeg deffinerer spm om ryking så er vel den som røyker, enn sporadisk, teknisk sett en røyker, så svaret mitt er ja.. (men ikke i den grad det går ut over en graviditet -så lenge du lar være å røyke de mnd du er gravid..)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...