Gå til innhold

Økonomiske bekymringer?


Ele

Anbefalte innlegg

Ja, nå har planleggingen slått inn for fullt og bekymringene meldt seg!

Jeg og mannen har begge ganske greie inntekter, vi har huslån som er mindre enn vi kunne hatt og har ikke egentlig en trang økonomi. Om vi velger 80% lønn eller 100% lønn går det greit for permisjonstiden uansett. Eventuelle økonomiske problemer melder seg ikke før vi får avslag på barnehageplass! DA er det et halvt år fra permisjonen tar slutt til barnehagen begynner, DET er lenge!! Vi håper VELDIG på barnehageplass da, men oddsen er inne høy og vi må planlegge uten.

Jeg tenker at da må vi i såfall ta ut feriene våre etter hverandre, men fortsatt er det jo over 3 måneder det er snakk om med en lønn! Jeg har hørt med banken om avdragsfrihet, så det kan jo være en løsning, men det skal være vanskeligere å få det etter nye regler sies det, så vi får høre hva de sier. Nå har i alle fall sparinga starta her, og jeg samler inn brukt fra familie på alle kanter, selv om jeg har lyst på nyttnyttnytt!!

Flere som har tanker om dette??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, nå har planleggingen slått inn for fullt og bekymringene meldt seg! Jeg og mannen har begge ganske greie inntekter, vi har huslån som er mindre enn vi kunne hatt og har ikke egentlig en trang økonomi. Om vi velger 80% lønn eller 100% lønn går det greit for permisjonstiden uansett. Eventuelle økonomiske problemer melder seg ikke før vi får avslag på barnehageplass! DA er det et halvt år fra permisjonen tar slutt til barnehagen begynner, DET er lenge!! Vi håper VELDIG på barnehageplass da, men oddsen er inne høy og vi må planlegge uten. Jeg tenker at da må vi i såfall ta ut feriene våre etter hverandre, men fortsatt er det jo over 3 måneder det er snakk om med en lønn! Jeg har hørt med banken om avdragsfrihet, så det kan jo være en løsning, men det skal være vanskeligere å få det etter nye regler sies det, så vi får høre hva de sier. Nå har i alle fall sparinga starta her, og jeg samler inn brukt fra familie på alle kanter, selv om jeg har lyst på nyttnyttnytt!! Flere som har tanker om dette??

 

 

Mange som får problemer med det der. Har selv termin i februar. Jeg har tre barn og har vært borti dette flere ganger. Du må også tenke på at i denne perioden får dere kontantstøtt + at dere ikke trenger å betale barnehagen. Det blir noen tusen i mnd. Selvfølgelig ikke en hel lønn. Jeg jobber turnus, så har tatt permisjon fra dagvaktene, men jobbet kveldene og helgene. Da har dette gått greit for våres del. Blir jo ikke like lett om begge jobber på dagen.

 

Håpe dere får barnehageplass, lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har faktisk frivillig planlagt å være hjemme fra permisjonen slutter til sommerferien slik at babyen får utsatt barnehagestart til han er 1,5 år :) Mannen min skal være hjemme i ulønnet permisjon :) Har begynt å planlegge hvordan vi skal klare å legge av penger, og i tillegg er det jo kontantstøtte på 5000 kr, barnetrygd på nesten 3000 (3 barn) og 2400 kr mindre å betale i måneden pga ingen barnehage. Så jeg tenker av hvis vi setter av ca 5000 kr per måned han er i ulønna permisjon, så skal det gå rundt :) Vi klarer å spare 20 000 kr på 1,5 år :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er bare 12 uker på vei, så dette med permisjon, innkjøp, barnehageplass, økonomi etc etc har jeg i grunnen ikke ofret en tanke så langt :) Har mer enn nok med å tenke på fosteret i magen, og håper på positiv beskjed når jeg skal på UL i neste uke.

 

Tror ikke jeg kommer til å planlegge permisjoner etc før om en god stund. Hvis vi ikke får barnehageplass, håper jeg at vi kan få litt hjelp av besteforeldrene en periode - hvis ikke får vi klare oss med litt dårligere råd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er så ufattelig heldig å ha mine foreldre 20 min unna, og mamma går hjemme. Så om vi ikke får barnehageplass (eller dagmamma i nærheten) har mamma sagt at hun kan kjøre til oss hver dag og passe babyen frem til høsten 2014. Jeg håper selvsagt at hun slipper det, og i så tilfelle kommer jeg nok ikke til å jobbe fullt, men jeg er ufattelig glad og takknemlig for tilbudet hennes :)

 

Har sett litt på permisjon, men enda ikke bestemt oss for hvilken vi velger. Heldigvis litt tid igjen. Hadde opprinnelig tenkte den korte, men vurderer heller den lange nå nettopp pga det der. (Selv om det økonomisk er bittelitt å spare på å ta kort og så ta ulønnet perm i utbetalinger fra nav, men mister pensjonssparing og det er greit å få noe fast hver mnd, tenker jeg...).

 

Vi må dessuten ha alt nytt (unntatt vongpose), har ingen vi kan arve fra. Men med gærne førstegangsbesteforeldre får vi heldigvis ganske mye av de dyra tinga :) (vogn, seng, bilsete) Og flere er i full gang med strikkinga. Jeg elsker at familien min (og litt hans, men mest min) gleder seg akkurat like mye som oss og blir tussete også :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lindus :) med spire!

Vi også er veldig heldige!! Termin i

februar, men jeg tenker å søke barnehageplass fra januar 2014...så får vi se om vi får det. Ellers har vi ett sett med besteforeldre som bor 5 min unna som begge er pensjonister (spreke sådan), og mine foreldre bor 10 min unna...mamma jobber deltid, mens pappa er hjemme. Så vi får mye hjelp om vi trenger det :)

Jeg jobber bare 70% så det blir jo ikke så mange dagene uansett at vi trenger hjelp, i og med jeg jobber tredelt turnus. Siden jeg bare jobber 70%, så vil jeg ta 80% permisjon med full jobb. Ellers kan det bli litt trangt økonomisk :)

 

I og med vi har 3 barn fra før, så har vi jo det meste av utstyr. Men digger å shoppe da...hihi...så det blir nok litt nytt likevel :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gleder meg med dere som er heldige og har besteforeldre og sånt i nærheten:)

Vi har termin i slutten av februar og har ingen besteforeldre i nærheten, samt at barnehageplass nei det får man ikke før i august i kommunen vi bor i (med mindre man er syyykt heldige!). Så vet at vi kommer til å slite litt mtp økonomien. Må vel snart begynne å se nærmere på det... :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi, der var mange som hadde litt enklere løsninger enn oss ja! Besteforeldre bor langt unna her, og er strengt tatt i jobb enda også, men det hadde vært en herlig løsning!!

Jeg foreslo noe for mannen min akkurat nå som han syntes hørtes greit ut. Men det er avhengig av avdragsfrihet da, så vi får høre over helga!

Men plana er å spare pengene vi ville brukt på avdrag, og OM vi får barnehageplass eller dagmamma betaler vi hele sparebeløpet inn i lånet, og hvis ikke har vi nok til å være hjemme uten lønn!

Kontantstøtte er 5000 ja, og det hjelper jo på, men det er fortsatt 20 000 mindre i månen enn vi bruker å ha! :P

Og det er jo 5000 mindre i månen under permisjonen også, så det blir litt vanskeligere å spare gjennom den tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men dere har ikke jobb der dere kan jobbe litt sent, helger, hjemmekontor deltid ved siden av, eller MÅ dere begge være pÅ jobben pÅ dagtid hver dag? Mange arbeidsplasser vil vel være behjelpelige der det er mulig?!

 

- Det vil jo hjelpe pÅ en del, om en av dere kunne beholdt bare sÅ mye som 20% arbeid i perioden :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er begge dataingeniører og har 8-4 jobber, fleksitid på en time. Jobber i team så det er mange å ta hensyn til. Men det hadde vært en god ide altså, kanskje det går an å skaffe seg en ekstrajobb på kveld ellernoe... Hmmm... Ikke så enkel tilgang på jobber her, alle studentene vil ha de jobbene, men kanskje det er noe jeg kan gjøre for å tjene penger utenom! Hmmm.... Jeg lager litt møbler da, men tror ikke det er så lett å starte opp salg av det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

evt kanskje de er villige til å være til hjelp for deg på arbeidsplassen, at du får jobbe f eks to timer to dager i uka, så kan han ta med søte gull rett fra arbeidsplassen;) evt tror jeg det er mye å spare på i hverdagen hvis man går inn for det, nesten lage litt sport i det;) trenger ikke være nistrist å være økonomisk;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som dataingeniør så er det i grunnen umulig å jobbe bare litt, produktet utvikler seg hele tiden, og jeg ville brukt de timene på å oppdatere meg på hva som har skjedd siden sist. Under prøverørsprosessen så prøvde jeg en periode å jobbe 50%, men det gikk rett og slett ikke, de måtte liksom sette av jobber til meg som var litt ved siden av, rett og slett ting som egentlig ikke trengtes, jeg endte opp med å føle meg som en maskot og jeg og sjefen ble enige om at 100% sykmelding nok var bedre.

Men ja, vi skal spare, og om vi får avdragsfrihet så går det nok bra!

Men jeg må ærlig innrømme at det ikke falt meg inn at vi skulle havne i en liten økonomisk krise ved å få barn, det er jo mange som er verre stelt enn oss, de må jo enten beregnere når på året de får barn (ikke et alternativ for oss, vi klarte jo ikke dette alene :P) eller bo nære besteforeldre! Kom som en aldri så liten innpakka overraskelse... Men det blir jo bare de første årene, etter det tror jeg ungen selv kommer til å være veldig glad for å være født tidlig på året! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ser den.. vi har heller ingen hjelp i nærheten så blir nok ikke fett her heller, prøver å spare litt nå, men mye går såklart til alt vi trenger av utstyr, vi må jo ha dobbelt av mye og så det blir jo en liten formue... ellers blir det lite restaurant besøk, lite shopping til mor og far, ingen reiser som koster osv i fremtiden.. her er det enkel hjemmekos som gjelder;) ordner seg nok, er jo mange med meeeget liten inntekt som klarer seg så vi får det nok til;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Annonse

Vi holder på å makse opp lånet på bolig siden vi skal bygge på en etasje samt gjøre uteområdet trygt for den lille (nytt hus for 4 år siden der 2. Etg hsr stått tom til nå) så da låner vi litt ekstra for å ha til nettopp slike ting også!Har ikke så lyst å putte den lille i barnehagen allerede i januar selv om vi skulle fått plass, så ø masker å være hjemme til sommeren! LKan jobbe kveld og natt så er jo muligheter der om jeg ønsker også!! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjente jeg fikk litt angst av å lese disse innleggene.. hehe.. Men jeg har faktisk tenkt en del på disse tingene selv. Er student nå, men blir ferdig til jeg skal ut i permisjon og må derfor begynne å søker jobber i permisjonstiden. Har termin i februar og kan ikke se for meg at vi har mulighet til å være hjemme med barnet helt til august. Får håpe vi får tak i en dagmamma eller så har jeg tenkt på au pair, men der er samboer VELDIG skeptisk. Men er man desperat? Er det noen som kjenner noen som har brukt det? Her jeg er fra er det visst ganske vanlig..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri tenkt tanken at vi kan få avslag på barnehageplass...kan en ikke søke flere om gangen, og sette 1., 2., 3., pri. på "ønskelisten"?

 

Hva med å søke tidlig om barnehageplass hos flere, og gå rundt og slite for å finne en? Synd at det skal være så vanskelig!

 

Lurer på hvordan det egentlig er i Oslo: skal ikke alle få tilbud om en barnehageplass da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle får tilbud om barnehageplass - når de har rett på det! Og etter reglene har vi ikke vi rett på det før august to år etter, altså når babyen er 1,5 år. Man KAN få før, men det kommer an på hvor god "ekstra-dekning" det er og om det ev er mange private barnehager man kan smiske seg inn på i kommunen. Det er det ikke her hos meg! Så, denne "full barnehagedekning" er nok ikke helt det man ser for seg før man faktisk sitter det med en herlig februarbaby! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er tydeligvis mye jeg ikke er oppdatert på...hørte at "barn født før august er garantert barnehageplass", og februar er jo før august?

 

Så når babyen er 1 år, så har en ikke rett til/krav på barnehageplass, kun når den har fylt 1,5 år?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle barn er jo født før en eller annen august, hehe... :)

Men, ja, når vi får i februar 2013 er det garantert barnehageplass - fra august 2014.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle barn er jo født før en eller annen august, hehe... :) Men, ja, når vi får i februar 2013 er det garantert barnehageplass - fra august 2014.

 

Ah...så om jeg behøver barnehageplass fra og med 1.januar, så får jeg ikke det om jeg ikke er heldig og står på voldsomt (?)

 

Om barnet kommer f.eks. 30.februar, så må jeg altså vente helt til august med å få barnehageplass. Hjelpes, da vet jeg ikke helt hva jeg skal gjøre. Begge jobber fullt. Ulønnet permisjon er ikke så mye et alternativ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle barn er jo født før en eller annen august, hehe... :) Men, ja, når vi får i februar 2013 er det garantert barnehageplass - fra august 2014.
Ah...så om jeg behøver barnehageplass fra og med 1.januar, så får jeg ikke det om jeg ikke er heldig og står på voldsomt (?) Om barnet kommer f.eks. 30.februar, så må jeg altså vente helt til august med å få barnehageplass. Hjelpes, da vet jeg ikke helt hva jeg skal gjøre. Begge jobber fullt. Ulønnet permisjon er ikke så mye et alternativ...

Det kan jo hende at Oslo er enklere enn her oppe, det skal jeg ikke uttale meg om, men slik er det ofte det funker ja! Derfor jeg allerede har begynt med mine økonomiske panikkanfall! :P

Men etter mine beregninger så ordner det seg for oss om vi tar avdragsfrihet på lånet. Kjipt, men nødvendig for å få det til å gå opp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...