ellen-propellen Skrevet 10. august 2012 #1 Skrevet 10. august 2012 Når er det greit at jenter sminker seg til skolen? Altså mer enn lipgloss
Anonym bruker Skrevet 10. august 2012 #4 Skrevet 10. august 2012 Synes ikke det skal være nødvendig før ungdomsskolen, men mye avhenger av miljøet de vanker i. Jeg vil ikke ta noen bastant avgjørelse før vi faktisk står midt oppi det, mine døtre skal definitivt ikke være de første i klassen som sminker seg, men de trenger ikke måtte være de siste bare pga mine prinsipper heller. Er det sånn at alle venninnene sminker seg litt siste året på barneskolen får jeg ta en ny vurdering. Men jeg håper virkelig at de havner i klasser og miljøer hvor det er greit å være barn så lenge som mulig, de blir tidsnok ungdommer.
LillaGorilla♥♥ Skrevet 10. august 2012 #5 Skrevet 10. august 2012 Mascara fra ca rundt 13 år. Foundation, rouge, øyenskygge etc, synes jeg de bør være minst 15 år før de går rundt med.
Vilja<3 Skrevet 10. august 2012 #6 Skrevet 10. august 2012 synes egentlig ungdomskolen jeg også. Men hadde nok ikke nektet datteren min det om hun absolutt ville, hun skal begynne i 7.klasse nå. Flere av hennes venninner bruker blant annet mascara, men hun bruker det bare i sjeldne tilfeller når hun skal pynte seg mye.
ellen-propellen Skrevet 10. august 2012 Forfatter #7 Skrevet 10. august 2012 Hun skal opp i 3 klasse, og det er flere av jentene som sminker seg allerede Så jeg tenkte at jeg kanskje må gi lov til lipgloss+maskara. Og så ber hun om en ansiktskrem. Er det greit så tidlig?
Anonym bruker Skrevet 10. august 2012 #8 Skrevet 10. august 2012 Datteren min begynte å sminke seg i løpet av 7. klasse. Hn skal begynen på ungdomsskolen nå, og bruker foundation og mascara, av og til litt øuyenskygge. Lipgloss for en tredjeklassing er greit nok, men ansiktskrem og mascara hadde jeg sagt blankt nei til!
Anonym bruker Skrevet 10. august 2012 #9 Skrevet 10. august 2012 Jeg ville ikke tillat det i 3.klasse, hun har jo huden til et barn og den trenger ikke "sperres inne" i make-up på en stund enda. Men om hun kan akseptere en mild fuktighetskrem til ansiktet sitt er det kanskje greit, eller er det farget krem hun vil ha? Farget krem/foundation hadde jeg absolutt ikke tillatt i 3.klasse, det er for tidlig.
ellen-propellen Skrevet 10. august 2012 Forfatter #10 Skrevet 10. august 2012 Hun ønsker ikke farget krem, kun fuktighetskrem/rensemelk/ansiktsmasker osv. Så jeg tenkte at en mild fuktighetskrem er en kjekk start
Gjest eelis+kian ♥ Skrevet 10. august 2012 #11 Skrevet 10. august 2012 Jeg begynte å bruke maskara og litt øyeskygge når jeg gikk i 7. klasse, og synes vel egentlig det er en grei alder å begynne i. Men jeg ser jo at jentene nå begynner å bruke sminke tidligere og tidligere, så jeg regner med at hvis jeg noen gang får en jente, vil jeg se det hele an. De trenger jo ikke mer enn litt maskara, heller
Mrs. Bouquet Skrevet 10. august 2012 #12 Skrevet 10. august 2012 Her hadde jeg nok sagt ja til mascara og kremutstyr om hun de fleste hadde begynt med det. Men er det en eller to i klassen får det vente. Trenger ikke være den som driver dette fremover, men heller ikke den som ikke følger med heller. Det er jo ikke det verste de kan foreta seg. Men 3. klasse var kanskje i tidligste laget, hadde nok sett det an.
Anonym bruker Skrevet 10. august 2012 #13 Skrevet 10. august 2012 Hohoho, er glad jeg har en gutt og slipper dette:)
Tauriel Skrevet 10. august 2012 #14 Skrevet 10. august 2012 Her er planen at slikt får vente til ungdomsskolen, helst etter jentungen er konfirmert Skal i alle fall prøve og holde det, men det er lenge til jeg får den problemstillingen...
Tauriel Skrevet 10. august 2012 #15 Skrevet 10. august 2012 Hohoho, er glad jeg har en gutt og slipper dette:) Ikke vær for sikker, har du ikke fått med deg at flere gutter bruker sminke?
Anonym bruker Skrevet 10. august 2012 #16 Skrevet 10. august 2012 Hohoho, er glad jeg har en gutt og slipper dette:) Ikke vær for sikker, har du ikke fått med deg at flere gutter bruker sminke? Næh, ikke så tidlig hvertfall. Om han blir en liten jente-gutt som vil gå med sminke så regner jeg med det skjer senere enn 3. klasse. Du vet, når de er så små så er det sjelden de liker å skille seg ut.
ellen-propellen Skrevet 11. august 2012 Forfatter #17 Skrevet 11. august 2012 Hehe, da triumfer jeg igjennom at vi skal vente litt. Største delen av problemet er at bestevenninnen som skal starte 2 kl sminker seg ( kraftig sminke) og bruker deodorant (?). Hun har en eldre søster på 16 og regner med at de fikser litt sjøl. Men da blir det litt vanskeligere for meg å forsvare at hun skal vente. Huff, gruer litt for andre " debatter" jeg kommer til å ha ja
Gjest Filifjonka Skrevet 11. august 2012 #18 Skrevet 11. august 2012 Personlig mener jeg at ansiktskrem uten farge ikke kommer inn under definisjonen av "sminke". Men nå har jeg et barn som har slitt mye med tørr hud, og vi har derfor brukt mye tid på å finne gode kremer og lært henne å smøre seg etter svømming og gym på skolen, og etter vask, bading og dusjing her hjemme. For øvrig er jeg helt i utakt med alle her inne. Jeg har prøvd etter beste evne å lære mine å sminke seg, tok til med den ene datteren min med på sminkekurs i en alder av 11 år, sånn at de skal unngå de verste tabbene og den grusomme "ungdomssminkestilen" med tjukke lag av svart på svart. Hun går nå i 7. klasse (om bare noen dager) og sminker seg ikke hver dag, men ofte. Og så lenge det er pent og diskret sier jeg ikke noe på det. Det er jammen meg nok av andre kamper å kjempe i den alderen.
Anonym bruker Skrevet 11. august 2012 #19 Skrevet 11. august 2012 Dersom det er slik at flere jenter som skal opp i tredje klasse bruker sminke på skolen, så er dette noe jeg ville ha tatt opp på foreldremøte. Jeg er ikke hysterisk når det kommer til sminke, ser ikke noen katastrofe i at 11-12-åringer prøver seg frem med litt eyeliner etc (tror du som vil at slikt skal vente til etter konfirmasjonene må belage deg på å sluke kameler i fleng!), men når de begynner i tredje er de 8-9 år. Det synes jeg blir for dumt. Synes også det er dumt å la et barn uten hudproblemer begynne å smøre seg inn med kremer som hun ikke trenger.
Anonym bruker Skrevet 11. august 2012 #20 Skrevet 11. august 2012 Jeg tenker at dette er en del av den seksualiseringen vi ser av barn, småjenter på to skal ha bikini, småjenter på 7 skal ha sminke, hotpants og trange t-skjorter. Jeg liker det ikke. Jeg mener at her burde man faktisk diskutert det på foreldremøte, for dette er unger som ikke har den ringeste idé om hva dette egentlig handler om! Det er ikke en uskyldig greie man gjør, det er om å gjøre å fremstå som penere enn den man egentlig er. Det å ta med ungene på sminkekurs er forsåvidt en god tanke, men de må iallfall være store nok til å faktisk sminke seg! Hvor er grensene i dag? Unger skal selv bestemme, de skal ha og ha og ha, jeg hadde ikke råd til sminke i den alderen! Hvorfor er det om å gjøre at unger ikke skal få lov å være unger? Min datter på 5 er fortsatt i prinsessalderen, men skjønner på andre at hun burde være over det forlengst... Joda, hun kan ta på seg leppestift og kle seg ut, men jeg håper jeg slipper å ta mascaradiskusjonen med henne i 3. klasse. Huff, dagens utbrudd:D
Anonym bruker Skrevet 11. august 2012 #21 Skrevet 11. august 2012 Sønnen min som nå begynner i 6.klasse begynte faktisk med hudormer og litt uten hud allerede i 3.klasse, nå har det blitt enda tydeligere med en og annen kvise. Jeg kjøpte rensesåpe for uren hud på apoteket til han alt i 3.klasse jeg da, i håp om å forebygge litt når de kommer til kviser. Han var av de første i klassen som begynte med uren hud, men nå er det flere av dem. Ikke skikkelig utbrudd enda, men hvite og noen sorte hudormer på nesen og noen kviser innimellom. Så å kjøpe en såpe beregnet på ung hud til ansiktet og en fuktighetskrem ser jeg ikke noe galt i. Har selv barn med atopisk eksem så smøring er vi vant til her i huset... Men noe mer sminke enn en lipgloss synes jeg er for tidlig å begynne med i 3.klasse. Ser at noen gjør det, men det er virkelig fåtallet altså. Har også en gutt som begynner i 3.klasse nå og jeg ser noen få av jentene har litt sminke på når det er bursdager o.l. men det er gjerne de som har eldre søstre, de fleste er usminket selv i klassen til eldste (nå 6.klasse) selv om det er flere som sminker seg litt der. Jeg er ikke noe god på sminking selv, bruker veldig lite make-up siden jeg også har atopisk eksem og veldig ømfintlig hud. Jeg har derfor lite å bidra med når jentene mine skal lære sminke seg, så et kurs var et godt forslag, men jeg vil vente til de ihvertfall er på ungdomsskolen med det. At de forsiktig prøver seg litt på slutten av barneskolen får jeg heller leve med, det får vi ta når vi kommer så langt (jentene mine er heldigvis bare 3 og 5 år enda).
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå