Gå til innhold

Opparbeide ferie

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mulig dette har vært diskutert her før, men jeg finner ingen klare svar. Opparbeider man seg ferie under fødselspermisjonen på lik linje som når man er i arbeid? Permisjonen min er over i april neste år og jeg har trodd at jeg har ordinær ferie på fem uker som vanlig neste år. Plutselig slo det meg at det kanskje ikke er slik allikevel :( Noen som vet med sikkerhet? Lederen min skulle sjekke, men får ikke svar umiddelbart.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du har krav på 5 uker ferie, men du opparbeider deg ikke alltid fult med feriepenger.

Har du 100 % permisjonspenger har du krav på feriepenger av de første 12 ukene, har du 80 % permisjonspenger har du krav på feriepenger av de første 15 ukene. Om permisjonen går over flere år, så får du bare av de første 12/15 ukene, dvs at i år 2 får du ikke noe for den tiden du er i permisjon.

Noen arbeidsgivere velger å betale ut feriepenger av hele permisjonspenge beløpet. Stat og kommune gjør dette og noen private. Andre private gjør det ikke. Utrolig kipt, jeg fikk under vanlig lønn i feripenger...

Skrevet

Da vil det jo si at jeg f.eks ikke vil få lønn i juli dersom jeg tar ut ferie i hele juli..... Normalt sett trekkes jeg for fem uker ferie på junilønningen fordi det er måneden som feriepengene utbetales. Jeg får altså normal lønn de øvrige månedne. Hmmmmm. Da blir det ikke mye ferie på meg til sommeren gitt ;-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...