Anonym bruker Skrevet 10. august 2012 #1 Skrevet 10. august 2012 som skal sende jenta mi i barnehagen når ho er 11 mnd? Ho skal begynne snart og da er ho 11 mnd. Ho har halv plass. To dager ei veke og tre dager neste. Jeg har ikke fast jobb og kunne vært hjemme med henne litt til. Jeg tenker at det er viktig for henne å komme ut litt og være sammen med andre barn og være sosial. Desverre har vi ikke venner eller bekjente som har barn på samme alder som vi kan treffe regelmessig...
Anonym bruker Skrevet 10. august 2012 #2 Skrevet 10. august 2012 som skal sende jenta mi i barnehagen når ho er 11 mnd? Ho skal begynne snart og da er ho 11 mnd. Ho har halv plass. To dager ei veke og tre dager neste. Jeg har ikke fast jobb og kunne vært hjemme med henne litt til. Jeg tenker at det er viktig for henne å komme ut litt og være sammen med andre barn og være sosial. Desverre har vi ikke venner eller bekjente som har barn på samme alder som vi kan treffe regelmessig... da er jeg en grusom mamma, dattra mi begynte å bhg når hun var 11 mnd. hun stor trives. jeg jobbet som vikar, så hadde dager hjemme, hun var hjemme noen dager, men trives veldig godt i bhg. hun er nå snart 2 år. og elsker å våre i bhg.
Gjest MMJ Skrevet 10. august 2012 #3 Skrevet 10. august 2012 Nei Du er ikke ei forferdelig mor! Vi er forskjellige, om jeg hadde vært deg hadde jeg nytt hvert sekund hjemme med jenta jeg da, men det er jo meg. Vi er forskjellige! Jeg synes når de er 11 mnd trenger de ikke sosialiseres Da koser deg seg nok sammen med mor eller far - men det er bare slik jeg har oppfattet mine barn, så kanskje ikke det er riktig for ditt barn
Anonym bruker Skrevet 10. august 2012 #4 Skrevet 10. august 2012 Jeg begynnte å jobbe fullt når begge mine barn var 8 mnd og de startet bhg da. Alt gikk bra :-)
Anonym bruker Skrevet 10. august 2012 #5 Skrevet 10. august 2012 Selvfølgelig er du ikke det. Men du er MODIG som tør å lage en slik tråd her inne. Er som å gå inn i et bur med sultne aggressive løver. Vær forberedt på mye skittkasting. Du er ikke en dårlig mor!
Berta_78 Skrevet 10. august 2012 #6 Skrevet 10. august 2012 Eldste min begynte et par uker før han ble ett. Stortrivdes, syntes det var så morsomt å få noen andre impulser! Ikke vær redd, hun kommer til å ha det kjempegøy. Og halv tid?? Hadde ikke vært bekymret på en flekk. Vi hadde full tid fra starten av. Eller jo - jeg hadde vært bekymret, fordi som mamma er man alltid det :-P Men uten grunn :-)
Dorrimor ♂♂ Skrevet 10. august 2012 #7 Skrevet 10. august 2012 Nei, du er ikke en forferdelg mamma! Jeg gikk nettopp gjennm disse følelsene selv, minsten begynte i går, og siden jeg ville at han skulle starte samtidig m de andre barna i gruppa i den rolige delen av august så begynte han 11,5mnd gammel. Jeg kan også egentlig ha han hjemme tre uker til, m er av den oppfatning at d er bedre for d små å ha en veldig rolig start nå enn pangstart i september. Hvis jeg var deg ville jeg kjørt på meg korte dager de første ukene, samt at du jo ikke har henne der hver dag. Jeg gikk fra poden for første gang i dag i noen timer, m d gikk vldig fint (for han ) Stol på at valget du har tatt er d beste du! D er mange i vår Bhg om starter når de er 10, 11, 12 mnd. D viktigste er at d er voksne som kan gi barnet ditt tilknytning og være en trygg base for det. Bruk derfor god tid i starten så går d seg til.
Anonym bruker Skrevet 10. august 2012 #8 Skrevet 10. august 2012 Takk for alle gode svar:)) Jeg nyter jo verdt sekund med ho og når ho begynner i barnehagen og jeg ikke skal jobbe som vikar eller noe så kommer jeg å hente ho igjen etter noen timer. Ho skal ikke være der hele dagen når jeg er hjemme. Det er litt godt å ha ho i barnehagen slik at jeg også kan få gjort andre ting hjemme som feks husarbeid Hår gjort lite når snuppa er hjemme hehe. Jeg har ikke familie her som kan ha henne av og til. Og mannen min har 100 % jobb og er ikke hjemme på dagtid. Mor til mannen min passer ho av og til men ho er så streng og blander seg så mye så det er ikke så kjekt å ha jenta vår der ... Hi
Anonym bruker Skrevet 10. august 2012 #9 Skrevet 10. august 2012 Det som forundrer meg mest er at flesteparten av de som velger å ha barna i barnehagen selvom de går hjemme begrunner det med at de kan gjøre ting de aldri har tid til, som du nevner, husarbeid. Det finnes faktisk veldig veldig mange i dette landet hvor begge jobber 100% OG har tid til vanlige ting som husarbeid... Fatter ikke at det skal være en god grunn. Nei, vi har ikke alenetid, og vi bruker kveldene på å rydde, vaske, gjøre klart til neste dag. Men sånn er engang livet med barn. Nå var ikke dette direkte myntet på deg, men jeg har flere på facebook f.eks som skriver statuser som "Nå skal snuppa i bhg og mor hjem å rydde"...??? Hvor tidkrevende kan det være, liksom? Og nei, du er ingen forferdelig mor som sender barnet i bhg når hun er 11 mnd, jeg har gjort det samme selv (Dog hadde jeg en jobb å gå til) Neste gang blir det ulønna perm og kidden starter ikke før han er 14-15 mnd. Den tiden får man aldri igjen...
Anonym bruker Skrevet 10. august 2012 #10 Skrevet 10. august 2012 Jeg sa ikke aldri... men det er faktisk lettere å få gjort ting ferdig når feks mor til mannen min har henne noen få timer. Da slipper jeg å avbryte det jeg holdt på med hele tiden Men det er jo ikke hovedgrunnen til at jeg vil ha ho i barnehagen... eller egentlig ville jeg ikke ha ho i barnehagen så tidlig! Nyter jo å ha ho hjemme. Det er jo bare kos det. Men ho har plass fra ho er 11 mnd. Det er jo kjempe bra om du har råd å være hjemme så lenge. Jeg hadde ikke hatt råd til det. Det er jo mange som må jobbe. Jeg har ikke fast jobb men vil jo komme meg uti arbeid igjen og håper å kunne få jobbe som vikar..
*Yuna* Skrevet 10. august 2012 #11 Skrevet 10. august 2012 Nei det er du ikke Men jeg hadde benyttet meg av kontantstøtte-5000 i mnd frem til hun er 18 mnd og heller latt henne begynne da. Du trenger ikke være bekymret for sosialiseringen enda
Anonym bruker Skrevet 10. august 2012 #12 Skrevet 10. august 2012 Jeg sa ikke aldri... men det er faktisk lettere å få gjort ting ferdig når feks mor til mannen min har henne noen få timer. Da slipper jeg å avbryte det jeg holdt på med hele tiden Men det er jo ikke hovedgrunnen til at jeg vil ha ho i barnehagen... eller egentlig ville jeg ikke ha ho i barnehagen så tidlig! Nyter jo å ha ho hjemme. Det er jo bare kos det. Men ho har plass fra ho er 11 mnd. Det er jo kjempe bra om du har råd å være hjemme så lenge. Jeg hadde ikke hatt råd til det. Det er jo mange som må jobbe. Jeg har ikke fast jobb men vil jo komme meg uti arbeid igjen og håper å kunne få jobbe som vikar.. Neida, men det var derfor jeg presiserte at det ikke nødvendig var myntet på deg Med den heavye kontantstøtta og feriepenger/skattepenger så skal vi klare oss 2 mnd uten lønn. Eller litt mindre, for vi lurer på å ta ut 5 uker ferie hver, så da blir det ikke så ille. Skjønner at du vil ut i jobb, lykke til med jobbsøkingen!
kaklemor Skrevet 10. august 2012 #13 Skrevet 10. august 2012 Det er du ikke Her har Lillegutt begynt i bhg, mandag til fredag og jeg er hjemme. Er snart høygravid og får snart lillebror Han stortrives i bhg, og ser det på han at han trives Han er 14 mnd
Gjest eelis+kian ♥ Skrevet 10. august 2012 #14 Skrevet 10. august 2012 Gutten min begynte 100% da han var 10 mnd, men hadde korte dager den første måneden. Vi hadde ikke noe annet valg, men kan ikke se at han har tatt nevneverdig skade av det. Man blir ikke automatisk en dårlig mor bare fordi man sender ungen i barnehagen noen dager i uka/timer om dagen
Guttaboys Skrevet 10. august 2012 #15 Skrevet 10. august 2012 Det som forundrer meg mest er at flesteparten av de som velger å ha barna i barnehagen selvom de går hjemme begrunner det med at de kan gjøre ting de aldri har tid til, som du nevner, husarbeid. Det finnes faktisk veldig veldig mange i dette landet hvor begge jobber 100% OG har tid til vanlige ting som husarbeid... Fatter ikke at det skal være en god grunn. Nei, vi har ikke alenetid, og vi bruker kveldene på å rydde, vaske, gjøre klart til neste dag. Men sånn er engang livet med barn. Nå var ikke dette direkte myntet på deg, men jeg har flere på facebook f.eks som skriver statuser som "Nå skal snuppa i bhg og mor hjem å rydde"...??? Hvor tidkrevende kan det være, liksom? Og nei, du er ingen forferdelig mor som sender barnet i bhg når hun er 11 mnd, jeg har gjort det samme selv (Dog hadde jeg en jobb å gå til) Neste gang blir det ulønna perm og kidden starter ikke før han er 14-15 mnd. Den tiden får man aldri igjen... Det KAN tenkes at det er litt roligere å sysle med husarbeid når man ikke har en liten en rundt beina. Og det KAN tenkes at noen synes det er deilig med litt alenetid, selv om man har barn. I motsetning til deg, så skjønner jeg utmerket godt hva HI mener. Minsten begynner i bhg når han er ett år, og da er det to uker til jeg begynner å jobbe. Så da har jeg to uker helt for meg selv, og det ser jeg virkelig frem til! Jeg er akkurat like glad i mine barn som det du er dine, men jeg vet å verdsette egentid også i småbarnskaoset!
Heihånåerdetjuligjen Skrevet 10. august 2012 #16 Skrevet 10. august 2012 som skal sende jenta mi i barnehagen når ho er 11 mnd? Ho skal begynne snart og da er ho 11 mnd. Ho har halv plass. To dager ei veke og tre dager neste. Jeg har ikke fast jobb og kunne vært hjemme med henne litt til. Jeg tenker at det er viktig for henne å komme ut litt og være sammen med andre barn og være sosial. Desverre har vi ikke venner eller bekjente som har barn på samme alder som vi kan treffe regelmessig... Du er vel ingen dårlig mor fordi om du velger å ha barnet ditt i barnehagen. Personlig hadde jeg ikke gjort det selv, av den grunn at jeg ville prioritert mest mulig tid sammen med barnet den tiden de er så små, og som jeg har mulighet til det. Men man er forskjellige, så hva hver enkelt velger for seg og sine er ikke min sak. Må for øvrig si meg enig med ho over her, som stusser over at enkelte har barna sine i barnehagen, for å få tid til husarbeid ol. Da er vel heller grunnen at man ønsker mer tid for seg selv egentlig.....Er jo måte på hvor mange timer i løpet av uka, man bruker på husarbeid:-P
Heihånåerdetjuligjen Skrevet 10. august 2012 #17 Skrevet 10. august 2012 som skal sende jenta mi i barnehagen når ho er 11 mnd? Ho skal begynne snart og da er ho 11 mnd. Ho har halv plass. To dager ei veke og tre dager neste. Jeg har ikke fast jobb og kunne vært hjemme med henne litt til. Jeg tenker at det er viktig for henne å komme ut litt og være sammen med andre barn og være sosial. Desverre har vi ikke venner eller bekjente som har barn på samme alder som vi kan treffe regelmessig... Du er vel ingen dårlig mor fordi om du velger å ha barnet ditt i barnehagen. Personlig hadde jeg ikke gjort det selv, av den grunn at jeg ville prioritert mest mulig tid sammen med barnet den tiden de er så små, og som jeg har mulighet til det. Men man er forskjellige, så hva hver enkelt velger for seg og sine er ikke min sak. Må for øvrig si meg enig med ho over her, som stusser over at enkelte har barna sine i barnehagen, for å få tid til husarbeid ol. Da er vel heller grunnen at man ønsker mer tid for seg selv egentlig.....Er jo måte på hvor mange timer i løpet av uka, man bruker på husarbeid:-P Ser dessuten ikke det store behovet hos babyer for å sosialiseres noe videre.......De leker stort sett for seg selv til de er ca. 2 år.
Anonym bruker Skrevet 10. august 2012 #18 Skrevet 10. august 2012 Takk igjen for deres svar:) det med husarbeid var bare en eksempel altså men klart jeg er igrunn enig med de fleste her. Jeg begynner å få litt dårlig samvittighet å sende jenta mi i barnehagen siden jeg ikke har jobb og kanskje skal være litt til hjemme. Derfor denne tråden... Men jeg vet jo ikke om jeg kanskje får litt vikar jobber etterhvert... derfor søkte vi plassen da. Det er sant at babyer trenger ikke å sosialiseres men likevel er det jo kjekt for babyer og se andre babyer i samme alder. Virker ihvertfall sånn på jenta mi Så lenge jeg ikke jobber og ho går i barnehagen så blir det jo korte dager for ho i barnehagen. Det er jo ikke sånn at jeg leverer ho i barnehagen kl 8.00 feks. og henter ho kl 16.30. Det gjør jeg ikke altså når jeg er hjemme
Anonym bruker Skrevet 10. august 2012 #19 Skrevet 10. august 2012 Det som forundrer meg mest er at flesteparten av de som velger å ha barna i barnehagen selvom de går hjemme begrunner det med at de kan gjøre ting de aldri har tid til, som du nevner, husarbeid. Det finnes faktisk veldig veldig mange i dette landet hvor begge jobber 100% OG har tid til vanlige ting som husarbeid... Fatter ikke at det skal være en god grunn. Nei, vi har ikke alenetid, og vi bruker kveldene på å rydde, vaske, gjøre klart til neste dag. Men sånn er engang livet med barn. Nå var ikke dette direkte myntet på deg, men jeg har flere på facebook f.eks som skriver statuser som "Nå skal snuppa i bhg og mor hjem å rydde"...??? Hvor tidkrevende kan det være, liksom? Og nei, du er ingen forferdelig mor som sender barnet i bhg når hun er 11 mnd, jeg har gjort det samme selv (Dog hadde jeg en jobb å gå til) Neste gang blir det ulønna perm og kidden starter ikke før han er 14-15 mnd. Den tiden får man aldri igjen... Det KAN tenkes at det er litt roligere å sysle med husarbeid når man ikke har en liten en rundt beina. Og det KAN tenkes at noen synes det er deilig med litt alenetid, selv om man har barn. I motsetning til deg, så skjønner jeg utmerket godt hva HI mener. Minsten begynner i bhg når han er ett år, og da er det to uker til jeg begynner å jobbe. Så da har jeg to uker helt for meg selv, og det ser jeg virkelig frem til! Jeg er akkurat like glad i mine barn som det du er dine, men jeg vet å verdsette egentid også i småbarnskaoset! Joda, JEG skjønte meget godt hva hun mente, men jeg benyttet muligheten til å si et par ord om hva jeg mente om saken... Selvsagt er det lettere å gjøre husarbeid uten unger svinsende rundt seg, men hvor lang tid tar det EGENTLIG?? Alvorlig talt.
Anonym bruker Skrevet 10. august 2012 #20 Skrevet 10. august 2012 Vet du... det er ikke bare husarbeid jeg mente.. var bare ett eksempel. jeg nyter jo hvert sekund med henne. Storkoser meg og jeg har vært sammen med henne hver dag. Farmora hennes har passet henne flere ganger men ellers har jeg vært med henne hele tiden. Hun er nå 10 mnd og jeg har nytet hver eneste øyeblikk med henne. Hun betyr alt for meg. Jeg har ikke vært ute (på fest eller med ei venninne på kveldstid) engang siden hun er født. Har alltid vært hjemme på kveldstid og ellers hatt ho med meg over alt. Vi søkte barnehageplassen i tilfelle jeg sku få meg jobb så nå har hun plassen og hun skal få gå litt i bhg. Hun har jo bare HALV plass og hun skal ikke gå hele dagen når jeg er hjemme! skjønner #19?
Anonym bruker Skrevet 10. august 2012 #21 Skrevet 10. august 2012 Jeg synes ikke du er en dårlig mor på noen måte. Er litt i samme situasjon, jobber som vikar og tar kortere engasjement. Brukte selv barnehage fra sønnen var ett år, kun tre dager i uken. Dette gjorde jeg selv om jeg ikke hadde jobb akkurat den dagen, da brukte jeg tiden på andre ting, forberede jobber osv. Tror de som har veldig A4 arbeidssituasjon kanskje ser litt anderledes på ting, for oss som jobber mer sporadisk er det godt å ha litt rutiner i hverdagen og det er det jo for barna også etterhvert.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå