Anonym bruker Skrevet 10. august 2012 #1 Skrevet 10. august 2012 Hun bor alene og har en hund. Jeg har mann og tre barn. Siden ingen av oss har søsken med barn feirer vi alltid jul hjemme hos oss. Vi inviterer foreldre på begge sider og søsken. Så til sakens kjerne. Jeg liker ikke hunder, og vil helst ikke ha de inn i huset. Er ikke direkte allergisk, men klør og føler ubehag. Mister matlysten dersom bikkja skal ligge i stua mens vi spiser julemiddagen. Hvordan løser vi dette da? Går det an å invitere uten hund? Eller å si at bikkja kan ligge i gangen?
**lykke!!** Skrevet 10. august 2012 #2 Skrevet 10. august 2012 Jeg synes ærlig talt at du er litt smålig, om de har med bur da sånn at den kan ligge i et bur i gangen?
Anonym bruker Skrevet 10. august 2012 #3 Skrevet 10. august 2012 Jeg ville bedt uten hund, hvis det blir mange timer og den ikke kan være alene hjemme kunne den vært i gangen, men skjønner godt du ikke vil ha den gående rundt.
Eliane Skrevet 10. august 2012 #4 Skrevet 10. august 2012 ja, det går absolutt ann! jeg inviterte mine foreldre uten bikkje til jul i fjor. slikt får man bare godta som gjest. masete bikkjer er det værste jeg vet.. vil helst ikke ha denne hunden inn til vanlig heller,så resten av året er hun på verandaen eller ligger i ganga. bor i leilighet..
Eliane Skrevet 10. august 2012 #6 Skrevet 10. august 2012 skjønner ikke hva som er så sært med å ikke ønske en hund hjemme hos seg selv når man ikke liker dyret????? er ens eget hjem hvor man kan sette gjestelista selv!
Anonym bruker Skrevet 10. august 2012 #7 Skrevet 10. august 2012 jeg hadde invitert uten hund, evt gitt beskjed om at de fikk ta med bur. om de maser om hvorfor så hadde jeg enten svart at jeg er allergisk, at en av ungene er redde, eller at du har invitert til selskap dagen etter med allergisk gjest. jeg skjønner ikke hvorfor hundeeiere har så sinnsyke problemer med å skjønne at ikke alle liker å få huset fullt av hundehår og masing fra de teite hundene.
Anonym bruker Skrevet 10. august 2012 #8 Skrevet 10. august 2012 Søsteren min er alene etter et samlivsbrudd. Hun kjøpte hunden som "trøst" da mannen forlot henne. Dette gjør det litt vanskeligere for meg å nekte henne å ta med hunden. Jeg tenker det er greit at hun tar den med, men ønsker den ikke rundt beina når vi spiser og åpner gaver. Hi
Gjest Kira med en av hver Skrevet 10. august 2012 #9 Skrevet 10. august 2012 Jeg er en av dem som ikke skjønner hvorfor noen absolutt må dra med seg hunden sin overalt. Og da spesielt ikke til de som ikke har hund selv! Vi har hund, og tar selvsagt hensyn til dem som ikke ønsker en hund inn i sitt hus. Det kan være alt fra allergi til at de ikke ønsker riper i parketten. Det er ingen selvfølge at hunden skal være velkommen hos alle andre. Så synes du rett og slett skal si hva du føler, så har søsteren din valget om å komme uten hund eller bli hjemme.
Eliane Skrevet 10. august 2012 #10 Skrevet 10. august 2012 da bare spør du søsteren din hva hun føler ang å la hunden være hjemme. si at du helst ikke vil ha den i ditt hus,men om hun da velger å ikke komme, så kan du gi tilbudet om at den må ligge i ganga ol.. mine foreldre forstod etter litt betenkningstid hvorfor jeg ikke ville ha hunden på julaften,så hun var alene hjemme. men det er et dyr, ikke et menneske. er vi som tilegner de mennesklige "behov", som feks selskap på julaften. "stakkars fido, må du være alene hjemme på julaften du da..." han vet jo ikke forskjell på mandag og lørdag... gjør som du føler HI,men det er jo ditt hjem.
fikas Skrevet 10. august 2012 #11 Skrevet 10. august 2012 Hmm, ingen jeg kjenner tar med seg dyret sitt når de er invitert i middag/selskap- er det virkelig vanlig? Når svigerforeldrene kommer med hund så blir den værende ute evt i gangen om det er dårlig vær, etter deres initiativ. Hvis man må reise langt så skjønner jeg jo at man må ta med seg dyret, men min erfaring er da at vedkommende spør om det er ok at hunden er inne i gangen f.eks. Ei venninnene som har en sånn liten "veskehund" ringte på forhånd og spurte om det var ok at hunden ble med, hvis ikke så kunne den bli hos foreldrene hennes som hun var hjemme på besøk hos. Trodde det var helt vanlig folkeskikk å spørre - ikke alle liker hunder/dyr så man kan jo ikke forvente å ha dem liggende ved bena til enhver tid
Anonym bruker Skrevet 10. august 2012 #12 Skrevet 10. august 2012 Takk for alle svar! Vet hun vil bli veldig fornærmet. Derfor jeg gruer meg. Hun tar med seg bikkja overalt, uten å spørre om det er greit. Hi
Gjest Sekretøsa Skrevet 10. august 2012 #13 Skrevet 10. august 2012 En ting er at den er med og evnt ligger i gangen, kjelleren eller hva som helst, men å ha den rundt seg når man spiser?? Det fikk ikke vår hund lov til når vi hadde hund heller..
Tovehvit Skrevet 10. august 2012 #14 Skrevet 10. august 2012 Jeg mener man burde spørre før man tar med bikkja. Fikk visst bikkje nr 2 i dag da gubben ikke klarte å si nei til en valp^^ Men om folk sier, at de ikke vil ha hunder der, så respekterer jeg det. Da blir de hjemme=)
:o) :o) :o) Skrevet 10. august 2012 #15 Skrevet 10. august 2012 Vi har hund selv, og den er opplært til å være alene hjemme innimellom. Hvis vi har gjester som ikke er begeistret for hund, må den være i gangen. Den er opplært til at slik er det, og lider ingen nød av den grunn. Jeg synes det er en uting å ta med hunden sin overalt og ta det som en selvfølge at folk godtar at man tar den med inn til seg. Si til søsteren din at hun kan ta med hunden, men at den får ligge i gangen. Det er like greit at di gir beskjed først som sist, og da synes jeg du har strukket deg ganske langt:)
Mrs. Bouquet Skrevet 10. august 2012 #16 Skrevet 10. august 2012 I og med at dere er familie så regner hun vel med at det er greit. Kan hun ikke få ha med hunden, så må den ligge et annet sted når dere spiser?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå