Gå til innhold

bleieslutt..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en datter på 2,5 år som nekter å sitte på do..

Har prøvd å slutte med bleie i ferien og en dag kom hun selv og sa at nå var hun stor jente og trengte ikke bleie, så da tok vi den av.

Gikk bra halve dagen, tisset på do to ganger, men så tok det slutt.

Hun kan godt gå uten bleie, men har da altså ikke hatt lyst til å sitte på do mer enn den ene dagen og sier ikke fra om at hun må på do selv om hun synes det er ubehagelig å tisse på seg.

Jeg vil jo ikke tvinge henne heller og mener at barn må være klar for det selv, men hun begynner jo virkelig å bli stor jente nå :)

Noen som har erfart det samme eller har noen råd?

Har prøvd med klistremerker og div, men det funker ikke på henne i det hele tatt..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva mener du med tvinge da? Du må jo være tydelig. Det er ikke det samme som tvinge.

Feks "Nå skal du slutte med bleie. Heretter skal du gå med truse og da må du tisse og bæsje i do. Vi begynner i morgen"

Min erfaring er at altfor mange foreldre er så redd for at ungen ikke er "klar" at de vingler frem og tilbake mellom bleie og truse og så blir ungen egentlig forvirret om hva foreldrene egentlig vil og hva som egentlig er forventet av dem. Hun har selv sagt ifra at hun er klar, så da er det bare å følge det opp.

Du må ha tid til å følge det opp de første dagene, for det kan bli noen skift.

Skrevet

Vår datter slutta da hun var nesten 3 år og 3 md. Vi bare vurderte at hun ikke var motivert før den tid. Jeg er veldig tilhenger av å ikke slite seg ut på et umotivert barn

Enig med #3 her at du må være konsekvent, men jeg synes virkelig ikke 2,5 år er særlig stort mtp bleieslutt. Kjenner veldig mange som har holdt det gående med bleie lenger. Det er ikke noe krise det heller.

Skrevet

Jeg har vært bestemt altså.. men problemet er at hun hyler som en stukket gris når hun må sitte på do, nekter å gjøre noe, sier hun vil ned og at hun får vondt osv.. Og da føler jeg at jeg ikke kan sitte å holde henne fast akkurat..

Jeg synes alle sier at barna deres (spesielt jenter) er bleiefri i en alder av 2 år og føler derfor ett litt ekstra press på meg med å få henne til å slutte, men da har jeg nok bare møtt på de som har barn som er tidlig ute :P Og så føler jeg at det er værre å få de bleiefri på vinteren, så da hadde det passet så bra nå, i stedenfor at det kanskje ikke blir før til våren igjen...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...