Gå til innhold

Hva slags bordskikk er vanlig for 3 åringer?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Var og besøkt bhg storbarnsavd der sønnen min skal begynne nå. Spiste lunsj med de og ble veldig sjokkert over bordskikken. Pålegg kastes på gulvet, brødet rulles og knaes i hendene, men spises ikke. Verst var kanskje en gutt som konsekvent ikke brukte tallerken. Det er jo i og for seg ingen krise hvis han bare hadde lagt skiva på bordet, men han la brunosten der. Så begynte han å klemme den utover, trykke den rundt osv. En ansatt satt med ungene, men kommenterte ingenting.

Er det jeg som har for høye forventninger eller er dette helt normalt og noe man bør regne med?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hehe, det der hørtes absolutt ikke normalt ut i mine ører!

Datteren vår er straks 3 år, og både hjemme og i bhg fokuserer man på bordskikk. Dvs, det er ikke lov til å leke eller grise med maten, man skal sitte pent ved bordet til man er ferdig med å spise, man skal rydde av etter seg og man skal takke for maten.

Så du har ikke store forventninger mener nå jeg...

Skrevet

Oj :-/ I vår barnehage er det absolutt ikke sånn.

De øver på å sitte pent og stille, må spørre om å få gå fra bordet, de sier takk og vær så snill...

Hadde barnebursdag med barn fra barnehagen - har ikke sett makan til flotte manerer ved bordet - var faktisk noe jeg la spesielt merke til, og kan ikke huske at det var så fine manerer på eldstemann da han var i den alderen:-)

Skrevet

OY!! hørtes ikke bra ut, jeg har jobbet med "store barn" 2-6 åringer i bhg og slik oppførsel ved matbordet hadde ikke vært ok!!

Skrevet

Det der er ikke normalt, ville faktisk tatt det opp med styrer. Jobber selv i barnehage, og der jobber vi kontinuerlig med bordskikk. Det er ikke ett eneste barn i min barnehage som oppfører seg slik ved matbordet!

Skrevet

Det avhenger jo av den som sitter ved det bordet med ungene ;)

Skrevet

I alle dager! Det hadde aldri vært akseptert i barnehagen der våre barn går, og selvsagt ikke hjemme hos oss heller. Her må selv 2-åringen sitte pent, spise med skje eller gaffel og sitte til barna er ferdig. Brødskiver skal selvsagt være på tallerkenen og pålegget oppå skiven.

Hadde jeg sett noe sånt hadde jeg tatt det opp med en gang!

Skrevet

Høres helt unormalt ut. I de fleste barnehager er det ganske så streng disiplin i forhold til måltidene. Selv på småbarnsavdelingene sitter ungene som tente lys og spiser sin egen mat.

Skrevet

Ojsann, det hørtes ikke bra ut..

Slik oppførsel hadde ikke vært akseptert i barnehagen til jenta mi, ei heller hjemme hos oss.

Hadde jeg sett dette så ville jeg tatt det opp videre med styrer.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...