Anonym bruker Skrevet 9. august 2012 #1 Skrevet 9. august 2012 Jeg er sykemeldt pga en kraftig mage/tarminfeksjon. Har gått med det siden søndag, og i går var jeg hos legen og ble sykemeldt ut uken. Jeg har til tider enorme magesmerter, og løper på do i eninga. I dag ringte arbeidsgiver meg og spurte om jeg ikke klarte å jobbe i det hele tatt. Han syntes jeg var blitt sykemeldt vel lenge. Er 5 dagers sykemelding lenge? Og kan arbeidsgiver kan ringe og si sånn uten videre? Jeg jobber med mennesker, og kan ikke bare løpe på do når som helst. Og ikke har jeg energi til å jobbe, heller. Med feber og smerter. Han lurte på om det gikk an å tilrettelegge for meg? Hvordan da? La meg ta meg av pasientene mens jeg sitter på do? Jeg er så og si aldri syk, og hater å ringe og si jeg er syk de gangene jeg er det. Men det hjalp ikke akkurat å få en sånn telefon. Vet egentlig ikke hvor jeg vil. Vil vel bare få ut frustrasjonen min, og spørre om noen har vært borti noe lignende.
Anonym bruker Skrevet 9. august 2012 #2 Skrevet 9. august 2012 Skjønner godt du er frustert, men arbeidsgiver hadde ikke trengt å si det var lenge var blitt sykemeldt. MEN arbeidsgiver har full rett å ringe deg for å høre om det kan tilrettelegge for deg, fordi de ønsker at du skal komme tilbake så fort så mulig, helt eller delvis. Vær glad du har en arbeidsgiver som er villig til å tilrettelegge.
Glajenta ♥ Skrevet 9. august 2012 #3 Skrevet 9. august 2012 Ikke vet jeg, men det kan jo hende at arb.giver mente det godt. Det er jo blitt veldig fokus på å tilrettelegge slik at man kan være i jobb ved sykdom. Arbeidsgiver har bla. nylig fått strengere krav om tilrettelegging tidlig fra NAV, så det kan kanskje være en grunn. Og på den delen av sykemeldingen arb.giver får står det heller ingenting om hvorfor du er sykemeldt. Det er jo klart at med slik sykdom er det ikke så mye man får gjort God bedring!
Anonym bruker Skrevet 9. august 2012 #4 Skrevet 9. august 2012 Jeg trodde faktisk ikke arbeidsgiver hadde lov til det. Når en lege har sykemeldt deg, har vel ikke arbeidsgiver noe med å kreve at du står til rette for det. å tillate arbeidsgiver å kontakte en sykemeldt slik åpner i så stor grad for sjikane at jeg har vondt for å tro at det kan være lov.
Anonym bruker Skrevet 9. august 2012 #5 Skrevet 9. august 2012 TS her. Det hørtes ikke akkurat ut som han mente det godt. Var mer i redsel for NAV. Men det er vel langtidssykemeldte de tenker på da? Jeg regner med å være tilbake på mandag. (Håper iallefall dette er over til da...) Han har jo ikke noe med hvorfor jeg er sykemeldt, heller, men han vet hva det dreier seg om. Og enda jeg forklarte smerter, feber og doflying så mente han at jeg jo måtte kunne klare å jobbe. Han er riktignok ikke den beste sjefen jeg har hatt, men nå synes jeg han gikk litt langt. Hadde jeg fått velge, så hadde jeg heller jobbet 20 timer i døgnet, enn å ha dette.
Anonym bruker Skrevet 9. august 2012 #6 Skrevet 9. august 2012 Jeg trodde faktisk ikke arbeidsgiver hadde lov til det. Når en lege har sykemeldt deg, har vel ikke arbeidsgiver noe med å kreve at du står til rette for det. å tillate arbeidsgiver å kontakte en sykemeldt slik åpner i så stor grad for sjikane at jeg har vondt for å tro at det kan være lov. Arbeidsgiver er forpliktet til å ta kontakt med arbeidstaker etter hvert, ikke nødvendigvis etter en uke, men det er arbeidsgivers plikt å forsøke å tilrettelegge best mulig og raskest mulig for å få den sykmeldte tilbake på jobb. I sykmeldingen som sendes til arbeidsgiver står det jo heller ingen ting om hverken diagnose eller alvorlighetsgrad. Hvis du ikke forteller selv hva som er dine muligheter må jo arbeidsgiver spørre. Det er ikke sjikane av en arbeidsgiver å ringe en som er sykmeldt og spørre etter prognose og hva som skal til for å få vedkommende tilbake på jobb.
Anonym bruker Skrevet 9. august 2012 #7 Skrevet 9. august 2012 Jeg trodde faktisk ikke arbeidsgiver hadde lov til det. Når en lege har sykemeldt deg, har vel ikke arbeidsgiver noe med å kreve at du står til rette for det. å tillate arbeidsgiver å kontakte en sykemeldt slik åpner i så stor grad for sjikane at jeg har vondt for å tro at det kan være lov. Som sykemeldt har man både rettigheter og plikter. I forhold til arbeidsgiver skal det være dialog, ikke om diagnose eller årsaken til at man er borte, men om det er jobbrelaterte ting som ligger til grunn, og om man kan komme raskere tilbake med tirettelegging. Arbeidsgiver plikter å tilrettelegge, så sånn sett var ikke telefonen fra arbeidsgiver noe å stusse over. Innholdsmessig var den vel litt lite gjennomtenkt. At kontakt fra arbeidsgiver åpner for sjikane er jeg vel ikke helt enig i.
Anonym bruker Skrevet 9. august 2012 #8 Skrevet 9. august 2012 TS her igjen. Arbeidsgiver visste fra før at jeg var hjemme pga dette. Det er jo ikke så mye tilrettelegging man kan gjøre ved denne sykdommen. Så jeg syntes det var unødvendig av han. Og jeg ble litt såret og forbanna. Følte nesten at han ikke tror meg.
Anonym bruker Skrevet 9. august 2012 #9 Skrevet 9. august 2012 Arbeidstilsynet: Arbeidsgiveren din har klare krav på seg til å følge opp deg som har blitt syk. Dette er blant annet bestemt gjennom arbeidsmiljøloven. Det er vanlig at bedriftene har sine egne rutiner for hvordan sykdom skal meldes, og om hvordan oppfølging skal skje i praksis. Arbeidet med oppfølgingsplan skal starte så tidlig som mulig, og planen skal være utarbeidet senest når arbeidstaker har vært helt eller delvis borte fra arbeidet i fire uker. Oppfølgingsplanen skal inneholde hva som kan gjøres av eventuell tilrettelegging for at du skal kunne komme tilbake på jobb. Dette forutsetter at arbeidsgiver har tett kontakt med deg som er syk, med mindre dette åpenbart er unødvendig. Som arbeidstaker skal du medvirke til at arbeidsgiver kan oppfylle sine plikter. Dette gjør du ved å ha kontakt med arbeidsgiver og delta på oppfølgingsmøter. Meningen med oppfølgingen skal være å støtte deg, og ikke bidra til negativ utvikling.
jentemamma Skrevet 9. august 2012 #10 Skrevet 9. august 2012 Med mag/tarminfeksjon er det vel meget viktig at du IKKE er på jobb pga ev. smittefare?!
Anonym bruker Skrevet 9. august 2012 #11 Skrevet 9. august 2012 Arbeidstilsynet: Arbeidsgiveren din har klare krav på seg til å følge opp deg som har blitt syk. Dette er blant annet bestemt gjennom arbeidsmiljøloven. Det er vanlig at bedriftene har sine egne rutiner for hvordan sykdom skal meldes, og om hvordan oppfølging skal skje i praksis. Arbeidet med oppfølgingsplan skal starte så tidlig som mulig, og planen skal være utarbeidet senest når arbeidstaker har vært helt eller delvis borte fra arbeidet i fire uker. Oppfølgingsplanen skal inneholde hva som kan gjøres av eventuell tilrettelegging for at du skal kunne komme tilbake på jobb. Dette forutsetter at arbeidsgiver har tett kontakt med deg som er syk, med mindre dette åpenbart er unødvendig. Som arbeidstaker skal du medvirke til at arbeidsgiver kan oppfylle sine plikter. Dette gjør du ved å ha kontakt med arbeidsgiver og delta på oppfølgingsmøter. Meningen med oppfølgingen skal være å støtte deg, og ikke bidra til negativ utvikling. "Dette forutsetter at arbeidsgiver har tett kontakt med deg som er syk, med mindre dette åpenbart er unødvendig." "Meningen med oppfølgingen skal være å støtte deg, og ikke bidra til negativ utvikling". Greit nok å ta kontakt for å høre hvordan det går, men å diskutere med arbeidstaker slik, høres underlig ut og på ingen måte støttende ut... Enkelte infeksjoner er dessuten ofte svært smittsomme, som e-coli og salmonella. Har selv vært alvorlig syk med langvarige smerter og diare etter infeksjon i 6 dager i Norgesferien min, og prøvde å gå på butikken en dag, men måtte bare snu noen hundre meter fra døra. Ei jeg kjenner kom hjem fra ferie med en smittsom mageinfeksjon, ble ufrivillig pålagt en sykemelding på 6 uker, siden hun jobbet med mat på en cafe og smittefaren var stor.
Mummy79 Skrevet 9. august 2012 #12 Skrevet 9. august 2012 Dialog om tilrettelegging skal gå gjennom legen, det er egne felt på sykemeldingen til for dette. 5 dagers fravær pga tarminf. er ikke aktuell for tilrettelegging, den går over av seg selv. Han har ikke tenkt på smittefaren heller virker det som. Dette virket som et klart forsøk på å presse deg tilbake i jobb, ufyselig spør du meg! God brdring
anila84 Skrevet 9. august 2012 #13 Skrevet 9. august 2012 Dette hørtes ut som min gamle sjef, skremmende likt. Jeg fikk tlf etter en sykemelding på to uker, på grunn av en spontan abort i 11 uke. Han lurte på om jeg var nødt til å være syk i begge ukene. Du må nok bli mer bestemt med sjefen din å si at i forhold til dine plager så tenker du ikke at jobben kan tilrette legge. Ikke vær redd. Jeg hadde personlig ikke gått slik på jobb. Du kan jo smitte de du jobber mef.
Anonym bruker Skrevet 9. august 2012 #14 Skrevet 9. august 2012 Dialog om tilrettelegging skal gå gjennom legen, det er egne felt på sykemeldingen til for dette. 5 dagers fravær pga tarminf. er ikke aktuell for tilrettelegging, den går over av seg selv. Han har ikke tenkt på smittefaren heller virker det som. Dette virket som et klart forsøk på å presse deg tilbake i jobb, ufyselig spør du meg! God brdring Kortvarig sykdom pga for eksempel kraftig diare kan noen ganger være greit forenlig med tilrettelegging for noe arbeid. Her har for eksempel en ansatt som hadde liknende sykdom, men uten feber, gjort en del enkelt papirarbeid. Dette anslo vi til ca 20% av vanlig stilling. Vanligvis har han ikke noe med papirarbeidet å gjøre, men dette var det greit å gjøre hjemmefra og han kunne avbryte arbeidet så ofte det var nødvendig. En annen som ikke kunne jobbe pga smittefare, men som følte seg brukbar kunne vi tilrettelegge for slik at hun lukte ugress i en uke. Det var sikkert litt kjedelig, men med musikk på øret gjorde hun i hvertfall noe nyttig.
Anonym bruker Skrevet 10. august 2012 #15 Skrevet 10. august 2012 TS her igjen. Takk for støtten. Jeg syntes selv også det var en underlig oppførsel. Var jo som om han betvilte at jeg var syk. Men jeg er ikke på jobb i dag, heller. Det hadde bare ikke gått. Jeg hadde ikke engang kommet meg til jobb, pga doflyinga. Samt at jeg ikke tør å kjøre bil i den tilstanden jeg er i. Svimmel og uggen. Jeg får nok ta det opp med han. Nå håper jeg dette helvetet gir seg snart. Er så lei!!
Gjest Miryks Skrevet 10. august 2012 #16 Skrevet 10. august 2012 Han visste jo ikke hvorfor du ble sykemeldt, bare at du ble det. Derfor ringte han vel for å høre om det var mulig å tilrettelegge. Jeg ville blitt glad for en slik sjef, jeg Såfremt han hadde vært vennlig og ikke hadde virket irritert pga sykemeldingen min. Har vært der...
Anonym bruker Skrevet 10. august 2012 #17 Skrevet 10. august 2012 Jeg er arbeidsgiver selv, og i skrivet vi fikk fra nav når de forandret på reglene for oppfølging av sykemeldte i fjor står det at arbeidsgiver skal ta kontakt med den sykemeldte så tidlig som mulig, helst første uke. Deretter skal man ha jevnlig kontakt for å høre hvordan det går, og innen fire uker skal man møtes enten på arbeidsplassen, hos legen eller hos nav for å snakke sammen om evt mulig tilrettelegging, gradert sykemelding e.l. Dette er et krav til arbeidsgiveren, så sjefen din har bare gjort jobben sin han altså. Noen ganger er det ikke mulig med tilrettelegging eller gradert sykemelding, og korte sykemeldinger som ved influensa, mageinfeksjoner e.l. bryr man seg selvfølgelig ikke om det. Men den telefonen fra arbeidsgiver er ikke noe negativt, det skal gjøres for å vise initiativ, for å holde på kontakten mellom arbeidsgiver og arbeidstaker så ikke den syke går hjemme "alene" og føler seg uviktig osv. Disse retningslinjene er selvfølgelig laget for at man ikke skal gå hjemme lenger enn nødvendig, men det er likevel ikke sånn at man blir uglesett eller mistrodd når man en sjelden gang blir syk. Jeg synes du skal ta det med det gode, han ringte og spurte hvordan det sto til, om det var noen muligheter for å jobbe litt osv. Du svarte som sant var at nei, du er ikke i stand til å jobbe før du har blitt bedre. Hvorfor skal du legge så mye negativt i det, nå vet arbeidsgiver hva han har å forholde seg til og du vet at du blir savnet og satt pris på på jobben din.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå