Gå til innhold

hjelp? kan jeg forvente bedre oppfølging?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

jeg er 25år og gravid for første gang. grunnen til at jeg er i overkant engstelig pga oppfølgingen jeg (ikke) får er at jeg har flere festlige diagnoser fra før som jeg nå under svangerskapet ikke får full behandling for.

- jeg er bipolar type2, og måtte slutte på medisinene mine på dagen noe som har ført til at jeg er veldig ustabil følelsesmessig, og blir fort deprimert.

legen min har ikke satt i gang noe som helst tiltak for meg enda jeg har bedt om det da jeg syns situasjonen min er uholdbar og jeg sliter med å komme meg igjen en vanlig dag. han sier bare at det skal ikke jeg bekymre meg over, og at "folk har født før"...

- i tillegg har jeg en intens frykt for selve fødselen som har vært der siden før jeg ble gravid og jeg kjenner hele kroppen min går i lås når jeg tenker på hva jeg skal igjennom, jeg kan bare lukke meg inni meg selv og sitte å gråte. dette har jeg også fortalt legen min, men får til svar at jeg ikke skal tenke på det, "folk har født før" - men ærlig talt, ikke skal tenke på det? det å være ustabil er da vel for søren ikke et valg man tar, hadde jeg kunne VELGE hadde valgt å være frisk, men det forstår han visst ikke.

- jeg er også så heldig at jeg har Hypothyreose, eller ekstremt lavt stoffskifte. dette medisineres jeg for under svangerskapet, men jeg har hørt av flere at jeg da må ha ekstra oppfølging. trenger vel neppe fortelle hva slags reaksjon jeg fikk fra legen min og hva han sa til meg ... null oppfølging der i gården.

- og sånn for å være ekstra heldig er jeg Rhesus Negativ, det er ikke barnefaren, men heller ikke her har han sagt et pipp om oppfølging eller ekstra prøver..

kjenner jeg blir veldig frustrert!!

har nå prøvd å bytte lege, men får ikke time til han før i slutten av mnd. i tillegg har jeg prøvd å komme inn på oppfølging av jordmor, men det får jeg ikke før i september da det var stor pågang...

alt jeg har tilegnet meg av kunnskap og ekstra oppfølging har jeg måttet finne ut av selv.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei,

Kan svare deg ang hypothyreose. Hvis du i utgangspunktet sliter med den, bør du få legen din eller fødepoliklinikken til å ordne oppfølging hos endokrinolog, som kan følge deg igjennom svangerskapet - for det er faktisk viktig å følge opp med regelmessige blodprøver med 4-6 ukers mellomrom, og medisinenen skal justeres opp i forhold til verdiene du har.

Ang. Rhesus neg. så skal det gå en automatikk i det. Når du er til første svangerskapskontroll, skal det taes faste blodprøver, bla hb ogrhesusbestemmelse. Da bør også stoffskiftet sjekkes.

I uke 32 og 36 skal det taes nye prøver for å følge opp rh neg.

Men dette skal fanges opp, og hvis barnet viser seg å være rhesus positiv, så blir dette fulgt godt opp på fødepol.

Men det er tydelig at du trenger en annen lege.

Håper alt ordner seg med den nye legen din. Lykke til!

Skrevet

I løpet av svangerskapet har jeg lært meg en ting, nemlig at hvis du skal få den oppfølgingen du trenger, så må du mase masse! Tror de i resepsjonen på Kvinneklikken hatet meg etterhvert fordi jeg ringte ofte, men nå får jeg hvertfall oppfølgingen jeg trenger selvom det føltes litt ukomfertabelt å mase så mye.

Virker som en veldig dårlig løsning å slutte med medisiner over natta uten å komme med noen form for alternativ til deg så du får det fint i hverdagen. Kanskje det hadde vært en ide å kontakte jordmor på helsestasjonen? Du trenger hvertfall profesjonell hjelp av noen andre enn legen din...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...