Gå til innhold

Dere med ca. 2 år mellom barna.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan gikk det når babyen kom i hus?

Mye sjalusi? Hvordan var\er det når de ble/er eldre? Leker de mye sammen? Samme venner?

Noen gode tips? Både mot søskensjalusi og generelt..

Har en gutt som er ca. 2,5år når lillebror melder sin ankomst, er spent på hvordan det blir.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Her er det 2,5 år mellom nr en og nr to.

3,5 år mellom nr to og tre.

1,5 år mellom nr tre og fire.

Har aldri opplevd noe sjalusi vi, det har virkelig aldri vært noe problem. De to eldste leker mye sammen, de er nå 8,5 og 11 år og har mange av de samme interessene.

De to yngste er 3,5 år og 5 år og leker alltid sammen.

I perioder blir det selvfølgelig en del krangling, det går litt i bølger det med krangel, men stort sett har de det fint sammen og har mye glede av hverandre.

Når ny-baby har kommet i hus har det bare vært kos alle gangene, har av og til måttet skjerme babyen litt ved å la den ligge litt høyt å sove, sperre den inne i en lekegrind e.l. for det kan bli litt vel mye kosing og nussing fra kjærlige storesøsken ;)

Skrevet

Har tre år mellom mine eldste. det har forsåvidt gått veldig bra. de er samme kjønn, og det hjelper jo mye. krangler iblant så busta fyker, men stiller opp for hverandre når det trengs også. de har hver sin vennegjeng, men har også noen felles venner av de som er født i tiden mellom de

Skrevet

2 år og 4 mnd mellom mine, de elsker hverandre allerede og har (til nå) ikke opplevd sjalusi for fem øre.

Skrevet

Eldstemann her ble 2 år ca 2 mnd før andremann kom og hadde inntil da vært en drøm, men så kom trassalderen rett etter han ble storebror :P Tror faktisk ikke det var så mye sjalusi, men mest alderen som gjorde at han begynte trassingen..

Var veldig flink med minstemann.. hjalp til med flaske, holdt babyen på fanget, koste osv.. og brydde seg ikke om at jeg holdt på med babyen.

Nå er de 5 og snart 3 år og jeg har mange ganger tenkt at jeg burde ha ventet litt før jeg fikk andremann :P

Går vel ikke en dag uten at de krangler.. eldstemann er veldig flink til å plage/erte og minstemann blir kjempesinna :P

Men jeg tenker at når de blir eldre så er det en perfekt aldersforskjell og når de først leker fint sammen så er det helt herlig :)

Og så får vi jo på en måte gjort ferdig den værste trassingen samtidig ;)

Mitt eneste tips er jo at eldstemann får masse oppmerksomhet og alenetid, samt får være med på å mate, kose, bade osv :)

Skrevet

Har to "kull" som det er ca 2 år mellom, først to gutter og så gutt-jente. Vi har egentlig ikke opplevd noe sjalusi fra den/de eldste. Den som er mest sjalu hos oss er faktisk minste ;) Men vet en del av de som har slitt med at eldste er mye sjalu ofte har vært de som har tatt omtrent alt med eldstemann selv, og da ble det ikke så populært at pappaen plutselig måtte steppe mer inn fordi mamma var opptatt med baby. Ville nok vent eldste til at pappa må gjøre mest nå dersom dere ikke alt deler det slik.

Ellers så er våre blitt veldig gode venner ja. Jeg kaller dem ofte for løveungene mine fordi de når de ser på tv er akkurat som en en gjeng med løveunger, de ligger hult etter bulter oppå hverandre. Gjerne alle fire fordelt på to puter i ene sofaen. Kosesjuke ja ;) Men veldig søte da.

De to eldste kranglet ganske mye da de var rundt 2-4 og 4-6 år, men så løsnet det veldig. Nå nærmer de seg 8 og 10 år og krangler ganske lite og er stort sett svært gode venner selv om de er ulike som natt og dag. Stiller alltid opp for hverandre og snakker til den andre selv om han ikke er der fordi de er så vant til å dele alt med hverandre, f.eks "Du xx, ikke sant at... å nei, xx er jo ikke her nå nei". De to minste (5 og straks 3 år) krangler ganske lite og leker veldig, veldig mye sammen. De er helt avhengige av hverandre og savner den andre dypt om den ikke er der.

Skrevet

Har dere gjort noe for å forebygge sjalusi, eller har det bare gått fint?

Regner jo selvsagt med at det vil komme sjalusiepisoder og etterhvert krangling, ser jo på det som normalt, men vil ikke at det skal bli ekstremt heller. Har jo hørt masse skrekkhistorier osv. :P

HI

Skrevet

Har 21 mnd mellom mine. Ikke noe sjalusi, storebror har aldri gjort noe vondt mot lillesøster med vilje. Men han ble mer pappadalt den første perioden, naturlig nok.

Det er viktig at nr 1 ikke blir avvist når den nye babyen kommer i hus. Det er greit å innføre "vent", "ikke nå", "senere" osv FøR babyen kommer, slik at ikke storebror forbinder dette med babyen.

De har alltid hatt mye glede av hverandre. Nå er minste 1 år og de leker masse sammen. Har ikke begynt å krangle enda.

Skrevet
Har dere gjort noe for å forebygge sjalusi, eller har det bare gått fint? Regner jo selvsagt med at det vil komme sjalusiepisoder og etterhvert krangling, ser jo på det som normalt, men vil ikke at det skal bli ekstremt heller. Har jo hørt masse skrekkhistorier osv. :P HI

Hos oss har det bare blitt sånn. Men vår eldste er rett og slett ikke en sjalu person, og i tillegg elsker han babyer og har alltid gjort det. Så da han fikk sin første lillebror synes han bare at det var stas og har aldri reagert på noen måte. Etter det så er jo barna allerede vant til å dele på oppmerksomheten, så da blir det vel naturlig mindre sjalusi bare pga det?

Gjest Miryks
Skrevet

Null sjalusi her. Eldstejenta fikk og får være mye med besteforeldrene og gjøre "stor-jente-ting" som lillebroren ikke får være med på. Vi passet også på å ikke bare ha øyne for lillingen; det var nok at jeg eller gubben styrte med ham. Var også nøye med at jeg og jenta fortsatte å gjøre ting sammen som vi gjorde sammen før hun ble storesøster.

Skrevet

Jeg tror det beste du kan gjøre er å ikke gjøre så mye. Det er en helt naturlig ting at det kommer flere barn i familien og barn aksepterer det greit om alle andre har en avslappet forhold til det tror jeg. Fortsett å være den mammaen du er i dag, ikke forandre på så mye eller stress med ting som skal forebygge sjalusi, bare vær naturlig og kjærlig mot begge ungene. Inkluder begge i kosestunder osv, en unge i hver armkrok når det er barne-TV osv, at den minste er altfor liten til å se tv skjønner ikke eldste, dere bare koser dere sammen. Eldste i den ene armkroken med en billedbok i hånda som dere kan snakke om bildene i samtidig som du ammer minste i andre armkroken osv...

Skrevet

To år mellom to stk her i huset og et har ikke vært noe sjalusi. Nå er de 7 og 9 år og e krangler så busta fyker til tider og de gir meg mange grå hår, men de er verdens bestevenner også. Passer alltid på hvernadre,leker og har det kjempe gøy sammen. Må si et er mer slitsomt med de to nå enn når e var mindre, for da var det ikke noe krangling (søskenkjærelighet).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...