Gå til innhold

Ikke så imponert, i bhg i dag...

Anbefalte innlegg

Skrevet

4 åringen min har alltid likt å leke med de som er båre ett, to og flere år eldre. Han har knekt de sosiale kodene, og leker på deres "måte". Dette har nok mye å gjøre med at han har en storebror som han ser veldig opp til.

Men det har vært omrokkeringer i bhg nå, og hans beste kamerat begynner på skolen, mens den andre er førskolebarn og har byttet avdeling.

De er mange igjen fra samme årskull, men det er så utrolig forskjell på utviklingen, selv om 4 av gutta er født med kort tid mellom.

Han triver ikke lenger så godt, gjør han uttrykk for.

Og i dag da vi kom møtte en av guttene oss o gangen. De er jevngamle og har lekt sammen masse tidligere og gått på samme avdeling i 2 år. Denne gutten smilte, og løp inn for å fortelle at : "Nå kommer...nå kommer.....Han der"

Altså husket han ikke hva jr het engang, selv om de har lekt sammen tusen ganger før om enn ikke som bestiser.

Er det virkelig vanlig at en på 4,5 år ikke husker hva lekekameratene heter etter så lang tid ?

Jeg er redd jr kommer til å kjede seg med å være eldst i to år, og samtidig mentalt eldre enn de andre på avdelingen. Det er klart det er bra for han å forholde seg og ta hensyn til de som er små også, men han er epmatisk og grei så det er ikke noe problem.

Men nå har han ikke noen å strekke seg etter...

Noen med erfaring eller tips ?

(tror jeg er anonym, for jeg blir sikkert skjelt ut her)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er vel ikke uvanlig at man glemmer en del over ferien. Til og med for oss voksne.

La nå det gå noe tid nå etter ferien før du finner problemer.

Skrevet

Helt vanlig at noen glemmer navn innimellom.

Så vidt jeg har hørt er det også et vanlig tegn på at barnet ikke har knekt de sossiale kodene skikklig at de foretrekker å leke med større barn da disse ofte godtar mer og er flinkere til å drive leken fremover enn de mindre barna. Sansynlig vis kommer gutten deres til å ha godt av å være den som blir sett opp til og må lære å ta hensyn til de andre. Jeg tror ikke det blir noe problem så lenge de er flere omtrent like gamle barn.

Skrevet
Er vel ikke uvanlig at man glemmer en del over ferien. Til og med for oss voksne. La nå det gå noe tid nå etter ferien før du finner problemer.

Jeg skrev ingenting om når vi har hatt ferie... De har gått sammen 3 uker nå. Ikke alle som starter i bhg i august.

HI

Skrevet

At barn glemmer navn er ikke uvanlig. Det er mange nye barn, og mange navn å huske. Tror vi kom til jul før jeg klarte å huske navnene til alle barna på min sønn sin avd, og jeg blander fortsatt navna på de andre barna på de andre avd. :P Helt normalt.

Når det gjelder det at han er mer "moden" enn de andre, så ville jeg gitt det tid. De første ukene nå er jo bare kaos, og etterhvert vil det nok gå bedre, og gjør det ikek det, så kan det kanskje være muligheter for litt omrokkering.. Her har vi litt samme problem. Har en 2åring som har vokst mye på sommeren, og er på nivå med de som er 3år. De andre på avd er rundt 1år og da blir skillet mye større. Så her ble løsningen at han får leke litt med 3årngene på morgnen, og på formiddagen. Han kan og leke med de ute.

Skrevet
Helt vanlig at noen glemmer navn innimellom. Så vidt jeg har hørt er det også et vanlig tegn på at barnet ikke har knekt de sossiale kodene skikklig at de foretrekker å leke med større barn da disse ofte godtar mer og er flinkere til å drive leken fremover enn de mindre barna. Sansynlig vis kommer gutten deres til å ha godt av å være den som blir sett opp til og må lære å ta hensyn til de andre. Jeg tror ikke det blir noe problem så lenge de er flere omtrent like gamle barn.

Joa. Men det gjelder vesentlig større barn. Her er det snakk om de som går ett og to år over han i bhg hovedsaklig + kameratene til eldstemann. De lar IKKE småttisene være med fordi de ødelegger leken. Her er det vi har fått tilbakemeldinger på at han har fått innpass, og tydelig har skjønt hvordan han skal leke med de "store".

Han har nok godt av å bli sett opp til også som du sier, men jeg synes to år blir lenge. Siste året som førskolebarn er lenge nok synes jeg.

Gjest ronja røverdatter
Skrevet

Det er ikke uvanlig. Unger i den alderen og eldre glemmer fort detaljer, om det ikke er noe de er veldig opptatt av. Unger går fort videre i livet. Hvorfor henger du deg opp i at han ikke husket navnet til gutten din? Det viktigste må jo være at han virket glad for at han kom, for sånn høres det ut.

Ang gutten din synes jeg at du bare må la det gå seg til, i alle fall gi det litt tid. Det er jo ganske viktig at han lærer seg å omgås barn på sin egen alder også, det er tross alt dem han skal tilbringe mest tid med i årene som kommer. En eller annen gang må jo det problemet komme, og jeg vil anta at det er lettere å løse det nå enn neste år når de andre skal videre på skole.

Skrevet

Dette er ikke uvanlig i det hele tatt, og det er en overgang for de andre barna og for din sønn. Her må barnehagen legge til rette for god lek barna imellom, slik at han blir bedre i lek med de andre barna.

De skal begynne på skole sammen (vil jeg tro) og derfor er det kjempebra at han får noen år sammen med de før de begynner på skolen.

Det med at de ikke husker navna kan være tilfeldig, at han akkurat der og da ikke greide å fokusere på hva sønnen din heter. Dt skjer ofte! Til og med når barna skal huske navna til de voksne i barnehagen (av egen erfaring som ped leder) Gutten kan ha vært så opptatt av å si at nå er sønnen din tilbake, at han glemte hva han het.

Dette kommer til å gå bra:) Men hvis det fortsetter i noen uker og du fortsatt er bekymret, så snakk med pedagogisk leder om dine bekymringer. Hun/han er der hele dagen og ser sønnen din i lek, mens du er der ved levering og henting. Så hun har mer oversikt over guttens lek i barnehagedagen og kan gi deg et bedre svar på din gutts situasjon :)

Skrevet
At barn glemmer navn er ikke uvanlig. Det er mange nye barn, og mange navn å huske. Tror vi kom til jul før jeg klarte å huske navnene til alle barna på min sønn sin avd, og jeg blander fortsatt navna på de andre barna på de andre avd. :P Helt normalt. Når det gjelder det at han er mer "moden" enn de andre, så ville jeg gitt det tid. De første ukene nå er jo bare kaos, og etterhvert vil det nok gå bedre, og gjør det ikek det, så kan det kanskje være muligheter for litt omrokkering.. Her har vi litt samme problem. Har en 2åring som har vokst mye på sommeren, og er på nivå med de som er 3år. De andre på avd er rundt 1år og da blir skillet mye større. Så her ble løsningen at han får leke litt med 3årngene på morgnen, og på formiddagen. Han kan og leke med de ute.

Så bra de fant en løsning da. Hos oss ble jr flyttet til står avdeling da han var 2, av samme grunn som du nevner. De andre ble veldig "små" i tillegg og selv om vi foreldrene syntes det var litt skummelt, hadde de som jobber med han rett. Han stortrivdes fra dag 1.

HI

Skrevet

Datteren til en venninne hadde det sånn nå siste året i bhg... Alle hennes venner begynte på skolen i 2010 og 2011. Hun var eneste 2012 :( det var skikkelig tøft for henne,men hun taklet det bedre og bedre. Venninnen min var flink til å holde kontakten med de som hadde begynt på skolen både på ettermiddagene og i helgene. Så hun fremdeles fikk den kontakten,de vennene og den utfordringen hun hadde behov for. Dessverre er det ofte sånn og det er ikke så mye mer man får gjort....

Skrevet

Hadde ikke giddet å henge meg opp i at han ikke husket navnet, men det andre der er ganske kjipt. Siste året for min sønn i bgh var helt forferdelig. Han er født i februar og da alle vennene hans som var født siste halvdel av året før begynte på skolen satt han igjen med en gjeng med umodne bråkmakere. De var alle født minst et halvt år seinere og var noen bøllefrø alle sammen. Min sønn gikk fra å elske bgh til å virkelig mistrives på kort tid og det ble ikke bedre før han begynte på skolen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...