Gå til innhold

Sykemelding regler etter endt permisjon

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, håper noen kan hjelpe meg litt med hvordan reglene er for sykemelding når en starter i ny jobb etter å ha vert hjemme på permisjon.

Jeg har vert i permisjon siden august i fjor. Permisjonen var ferdig slutten av juni i år. Blir hjemme uten lønn frem til datteren min begynner i barnehagen.

Begynner da i ny jobb i nytt firma, siden jeg har blitt tilbudt en mye bedre stilling her.

Her vert hjemme uten lønn hele juli, og det blir 3 uker i august. Side. Jeg ikke har hatt ferie i permisjonen så er ve 5 av de ukene egentlig ferien min.

Er nå gravid igjen, og har i dag fått påvist begynnende bekkenløsning og har store smerter. Er så usikker på hvor lenge jeg kan klare å jobbe. Hjelper ikke at reise veien er 5 km til fots og 30 på tog med ståplass. Ikke noe å glede seg til når vert steg gjør vont.

Må jeg jobbe 4 uker for å opparbeide meg rett til sykemelding? Eller er det andre regler når en har vert hjemme med eget barn?

Tusen tall for alle svar.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Permisjon regnes som arbeid,så da må du forte deg å sykmeldt deg. Da får du 100% lønn selvom du hadde 80% i permisjonstiden.

Skrevet

Regner permisjon s arbeid når den er ulønna ? Eller jeg er vel bare arbeidsledig? Siden jeg begynner i ny jobb? Er så usikker

Skrevet

Da "jobber" du jo uten lønn så da er det ikk noe lønnsgrunnlag. Hvis du ha gjort det tror jeg egentlig jeg bare hadde bitt tenne sammen gått 6uker på jobb for så å sykmelde meg... (evt ta deg en tur til osteopat,de hjalp meg veldig med nummer to) Da er du jo sikret resten av graviditeten og hele permisjonen.

Skrevet

Du mister endel rettigheter når du tar ulønnet permisjon i mer enn to uker. Ville ringt og snakket med NAV.

Skrevet

Den store forskjellen her er om du har en arbeidsgiver nå eller ikke. Har du bare permisjon fra den stillingen du hadde tidligere men fortsatt er arbeidstaker der burde ting være greit. Det store problemet oppstår først hvis du er uten arbeidsgiver (altså hvis den forrige stillingen din feks var midlertidig og nå er gått ut). Da er nok den enkleste måten er nok å bite tennene sammen og arbeide i 4 uker i den nye jobben. å stå uten arbeidsgiver er rett og slett veldig dumt når slike uheldige omstendigheter inntreffer, det spiller ingen rolle om hva som er årsaken til det, enten man har mistet jobben eller man er hjemme med barn. En venn av meg fikk store problemer på grunn av dette, han var hjemme med barn i ulønnet permisjon fordi den midlertidige stillingen hans hadde gått ut. Så ble sønnen alvorlig syk. Det vanlige da er at man får omsorgslønn, men det hadde han ikke rett på fordi han ikke hadde noe arbeidsgiver. Eneste måten det løste seg på var at den forrige arbeidsgiveren skrev til nav at han hadde vært ansatt der lenger enn han i realiteten hadde....

Skrevet

Men det holder ikke at du er ansatt så lenge du ikke mottar lønn.......eller lønnet permisjon...

Skrevet

Takk for hjelpen alle sammen. Har tatt en prat med NAV og blitt informert at dersom jeg skulle bli sykemeldt for svangerskapsrelaterte plager så kan jeg søke om fritak fra 4 ukers opptjeningsgrunnlag. Så kommer nok til å gjøre dette dersom jeg ikke klarer å jobbe.

Har begynt i behandling hos fysio og manuelterapeut og håper jeg skal klare å jobbe så lenge som mulig.

Har også ordnet med bil noen av ukene slik at det blir lettere reiseveg.

Så krysser fingrene.. :)

Skrevet

Søke fritak? Sikker på at de ikke mente at arbeidsgiver kan søke om fritak fra å betale arbeidsgiverperioden?

Håper det ordner seg for deg!

Skrevet

Søke fritak? Sikker på at de ikke mente at arbeidsgiver kan søke om fritak fra å betale arbeidsgiverperioden?

Håper det ordner seg for deg!

. Er nok dessverre det de mente ja....
Skrevet

Får nok gjøre mitt beste for å jobbe første måneden. Håper bare smertene ikke blir verre.

Er jo mulig at det blir litt bedre når jeg er på jobb og kan sitte, stå ett slik som jeg vil mens jeg jobber på pcen. Hjemme springer jeg jo etter hun lille på 11 måneder og det blir mange løft osv.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...