Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fant det i ei bygdebok fra Sirdal, der det virker å ha vært vanlig på 1800-tallet. Jeg falt helt for det navnet...

En ulempe kan være at det vil bli forvekslet med Tomine.

Andre spesielle navn jeg fant var Øyu, Gase, Rolleiv, Hoskuld, Øybrand, Kidel og Horjus (mannsnavn)

Dagna, Adlaug, Gura, Serene, Gesine, Todne, Iska (kvinnenavn)

En del av disse navnene er nesten utrolige...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dagna minnet mye om Dagny da så det var ikke så spesielt syns jeg. Serene har jeg hørt før. Rolleiv har jeg også hørt om før. Ellers var alle de andre navnene ukjente for meg og meget spesielle..

Gjest Siklerotte
Skrevet

Jeg synes det er søtt, mye finere enn Tomine. Faren til datteren min ville at hun skulle hete Thobine, men jeg synes ikke det var så veldig fint den gang, så det ble det ikke. Mange fin gamle navn.

Skrevet

Min oldemor samt mors tante hette Tobine.

Gura Serene Todne og Rolleiv er ikke uvanlige navun på mine kanter. Todne er det flere unge som heter, kjenner til en ung Gura og Serene og . (Serine er mer vanlig.) Rolleiv vet jeg bare eldre som heter.

Skrevet (endret)

Da synes jeg Tomine er penere :)

Kjenner en liten frøken som heter Dagne.

Endret av EnBlå&ToRosa
Skrevet

"Rare" gamle navn finner man ofte igjen på Island. Höskuldur ser ut til å være et navn på Island i dag.

I Norge bruker vi dyrebetegnelsen Bjørn, på Island har de også Hrafn og Hjörtur (Ravn og Hjort)

Har noen ganger lurt på om det finnes et navn som betyr ørn, men det er visst Ari (som vi finner igjen hos vår gode venn Ari Behn :) )

Skrevet

Eller så er også Örn et vanlig navn på Island, hvis du lurte Avatar!

Skrevet

Høres ut som "tett-i-nesa-versjonen" av Tomine, men utenom det var det et pent navn.

Skrevet

Kjenner ei lita som heter Theoline.

Litt i samme gata.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...