Gå til innhold

Amming; hvor lenge av gangen samt hvor ofte...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en liten jente på to uker som de siste par dagene har nektet å suge mer enn 10-20 minutter per måltid. Hun vil i snitt ha mat 10 ggr i døgnet og jeg begynner nå å lure på om ikke dette blir for lite? Vi veide henne da hun var en uke gammel, og da manglet hun bare noen få gram på fødselsvekten sin. Vi tenkte ta henne til ny veiing på fredag og får vel da vite om det hun spiser virkelig er nok, men er det flere som har/har hatt babyer som ikke spiser/spiste lenger per gang?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min jente på snart tre uker varierer veldig i antall måltider og hvor lenge hun spiser iløpet av døgn. Hun kan spise i alt fra 10 min til over en time.

Hvis babyen har våte bleier og avføring er nok alt i orden. Ellers er det jo bare veing av babyen som kan gi deg ordentlig svar på om hun spiser nok.

Skrevet

Det er kjempeforskjell på hvordan melken strømmer ut av brystet. Noen har langsom utdrivning, mens andre kraftig. Jeg tilhører den siste kategorien, så min jente får mye melk på kort tid. Hun spiser 5-15 minutter pr måltid. 2-3 timer i mellom.

Veiing er vel og bra, men se an almenntilstanden hennes også. Er hun fornøyd mellom måltider? Sover, bæsjer?

Det går veldig i bølger, men det er jo lurt å veie om du er usikker :)

Skrevet

Har ei jente på seks mnd, og hun drakk lenge (opp til en time noen ganger) da hun var nyfødt, men har etter hvert blitt veldig effektiv. Nå drikker hun ca syv minutter hver gang hun spiser. Hun veier 8300 gram, så hun er god og rund selv om hun ikke drikker så veldig lenge om gangen. I tillegg sover hun hele natta, så hun får pupp bare 6-7 ganger i døgnet..begynt med litt grøt også ganske nylig. Tror ikke du skal bekymre deg, har sikkert bare blitt mer effektiv med teknikken sin;) Hvis hun virker blid og fornøyd med god vektøkning og har våte bleier, så burde det ikke spille så stor rolle om det drikkes en time eller fem min..kan variere veldig fra barn til barn tror jeg.. Du har nok en som er like effektiv som min;)

Skrevet

Mine 4 har alltid vært fornøyd etter 10-15 minutt.

Skrevet

Jeg ammer nå barn nummer tre, og har ammet rundt tre år totalt. Har aldri opplevd at et måltid tar mer enn ti minutter. Har mye melk og rask utdriving, men ville absolutt ikke bekymret meg så lenge bleiefri er våte:-)

Skrevet

Takk for svar alle sammen:) Jeg senker skuldrene og tar henne med til veiing i morgen sånn for sikkerhets skyld. Hun virker nemlig ellers både tilfreds og fornøyd. Sover godt og har mange tisse og bæsjebleier i løpet av døgnet, så føler vel innerst inne at alt er som det skal. Er bare såååå nytt for oss dette her siden det er førstemann:)

Skrevet

Takk for svar alle sammen:) Jeg senker skuldrene og tar henne med til veiing i morgen sånn for sikkerhets skyld. Hun virker nemlig ellers både tilfreds og fornøyd. Sover godt og har mange tisse og bæsjebleier i løpet av døgnet, så føler vel innerst inne at alt er som det skal. Er bare såååå nytt for oss dette her siden det er førstemann:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...