Anonym bruker Skrevet 8. august 2012 #1 Skrevet 8. august 2012 Hei, Vi ser oss om etter en billig hytte som først og fremst skal brukes i vinterhalvåret. Jeg har funnet en på Finn som kan være aktuell. Med vårt budsjett sier det seg selv at vi ikke kan forvente allverdens av komfort og jeg tror egentlig jeg synes det er greit. På den annen side er det jeg som gjerne står for all matlaging så jeg har ikke lyst til at det skal være ekstremt vanskelig heller...... Har funnet en liten hytte med fin beliggenhet. På kjøkkenet er det kun vedkomfyr. Det er noe belysning drevet av solcellepanel. Noen som har erfaring med å lage mat på vedkomfyr? Vi kan kanskje vurdere å kjøpe kokeplater eller komfyr som går på gass og kanskje også kjøleskap på gass. Men dette har jeg liten erfaring med og gassflasker tar også en del plass i et lite kjøkken.
Gjest Lykke Fryd ♥ Skrevet 8. august 2012 #2 Skrevet 8. august 2012 Vi har (dvs. farmor har) hytte uten strøm og innlagt vann. Det er solcellepanel, men det gir ikke så mye strøm på vinteren. Det er en peis og en kombinert ovn / oljefyr, og så er det gasskomfyr på kjøkkenet. Vann henter vi i bekken og når bekken fryser og snøen kommer så tiner vi snø. Mat lagrer vi i vindfanget og i gamme som er utenfor hytta. Hytta har vært jevnlig i bruk siden jeg var liten og vi bruker den fortsatt
Anonym bruker Skrevet 8. august 2012 #3 Skrevet 8. august 2012 Jeg er vant til hytte uten strøm og vann og som ikke har vei helt frem om vinteren. Jeg syns det fungerer helt bra. Kjøkkenet har vært lite og en liten gassovn med kun kokebluss (ikke stekeovn) har tatt det meste av benken som er der. Gassbeholderen har vært inne i skapet under. Det er ikke en hytte man lager enorme, kompliserte måltider på, men det fungerer greit likevel. å lage mat på gassbluss er ikke noe vanskeligere enn å lage det på vanlig plate og å montere den er samme systemet som på en gassgrill, så det er enkelt. Utedo på vinteren har vært det kjedeligste og jeg er veldig glad at hytta ble bygd ut og det ble "snurredo" inne før sønnen vår ble så gammel at han sluttet med bleie. Samtidig så er det jo hytta jeg har vært på siden jeg var nesten nyfødt, så det gikk jo tydeligvis bra da jeg var liten. Jeg husker vi hadde potte inne lenge som vi kunne tisse på om natta. Så lenge det er en ordentlig brønn er det ikke et kjempeproblem at det ikke er innlagt vann heller. Eller så kan man også få borret etter brønn langt ned med pumpe som går på agregat, det har mamma og pappa ordnet og det fungerer veldig bra. Men lenge hadde vi med drikkevann og alt annet vann var om vinteren smeltet snø og om sommeren enten regnvann eller hentet fra en elv i nærheten (evt brønnen til naboen når de også var på hytta). Hvis dette er den "perfekte" hytta bortsett fra det du har skrevet her og budsjettet er begrenset så det er vanskelig å ha råd til noe annet, så hadde jeg gått for den. Så kan dere heller forbedre ting litt etter litt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå