Anonym bruker Skrevet 8. august 2012 #1 Skrevet 8. august 2012 Jeg har begynt med klistremerkebelønning i leggetid. Det jeg har begynt å tenke på nå er at han troller så fælt, og veier til perfekt legging er laaang for han, så jeg lurer på om jeg bør dele opp i delmål... F.eks bli på rommet - et klistremerke (ikke fly opp og ned ustanselig)... ligge fint i senga - et klistremerke osv.. = Hva tenker dere? Gir dere klistremerkebelønning for et skritt i riktig retning?
Anonym bruker Skrevet 8. august 2012 #2 Skrevet 8. august 2012 Jeg har begynt med klistremerkebelønning i leggetid. Det jeg har begynt å tenke på nå er at han troller så fælt, og veier til perfekt legging er laaang for han, så jeg lurer på om jeg bør dele opp i delmål... F.eks bli på rommet - et klistremerke (ikke fly opp og ned ustanselig)... ligge fint i senga - et klistremerke osv.. = Hva tenker dere? Gir dere klistremerkebelønning for et skritt i riktig retning? aldri hørt om en slik løsning for å legge seg. men du må jo føle selv hva som vil fungere hjemme hos deg.
Anonym bruker Skrevet 8. august 2012 #3 Skrevet 8. august 2012 Man bør hvertfall ikke forvente at barn skal kunne oppføre seg over lang tid, så jeg synes du skal begynne i det små sånn at de føler de kan mestre det, eller så kan det ende opp med at de blir frustrert og slår seg vrang. Men da må du samtidig tenke over hvor mange klistremerke de skal samle og hva de får ut av det. Tenke f.eks små premier etter 5 klistremerke, f.eks at da kan dere lese en bok sammen/finne på en annen aktivitet, bake sammen, male osv.. og så en litt større premie etterhvert som man samler flere. Og så er det viktig å konsentrere seg om få "problemer" og ikke mange på en gang, for da blir det vanskelig å huske alt.
Anonym bruker Skrevet 8. august 2012 #4 Skrevet 8. august 2012 Jeg ville heller ha gitt ett klistermerke for hver kveld barnet legger seg fint, og heller forklart om igjen og om igjen hva det å "legge seg fint" egentlig innebærer. Kan kanskje være lurt å begynne med en liten mengde klistermerker for belønning, slik at barnet ikke gir opp. Hos oss var det nok med klistermerkene i seg selv, forsto ikke greia med belønning. Det viktigste var at klistermerkene var fine
Anonym bruker Skrevet 8. august 2012 #5 Skrevet 8. august 2012 Poenget er at han ikke greier å legge seg fint, og veien fra sånn han holder på nå og det å legge seg fint er laaang. Jeg er redd det blir å gape over for mye, og motivasjonen forsvinner på halvveien... :-/
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå