Anonym bruker Skrevet 8. august 2012 #1 Skrevet 8. august 2012 Føler vi har prøvd alt. Legen har kikket på han flere ganger, å mener det "bare" er hard mage. Hun kjente at det var avføring i tarmen hans. Hans symptomer er: slapp og trøtt til tider, spiser lite, vendt i magen og småspist. Kan sitte 20 min. på do, sier han trykker til han nesten spyr. Det kommer bare noen kuler selv etter at han har sitti så lenge. Vi har forsøkt: lactulose, hjelper litt, men han får så mye luft i magen av det og vi siblin (?). I dag har jeg gått til innkjøp av melkesyrebakterier og microlax. Litt usikker på om jeg vil krangle meg til å sette microlax på han.. Erfaringer med det? Han er i full aktivitet, drikker godt med vann. Lite melk og yoghurt. Men prøver å få i han litt biola. Men han er ikke så glad i slike melkeprodukter. Spiser fiberrik mat og mye grønnsaker. Så nevnte en i barnehagen homeopati (?). Noen som har erfaring med det? Syns så synd på han, det er så kjedelig å slite med magen. Tror han er slapp og sliten, samt har dårlig matlyst pga. det. Men legen har ikke tatt noen prøver enda. Noen råd til oss?
Squirrel79 Skrevet 8. august 2012 #2 Skrevet 8. august 2012 Jeg har dessverre ikke noe svar, men lurer også litt på dette. Vi har en 3,5 åring som også er litt vrang i forhold til magen. Han går kun på do hver 3-4 dag (en sjelden gang går det kun 2 dager mellom), og det er tydelig at når han kjenner at han må på do så holder han igjen. Dette er nok fordi han vet det kan gjøre vondt. og som kjent er, så gjør det mer vondt jo lenger han holder igjen. Tror ikke dette er kostholdsrelatert. Det startet rundt et halvt år siden, og før det var han relativt normal i magen. Kostholdet har ikke endret seg siden. Han spiser grovt brød, knekkebrød, variert med pålegg, mye frukt og grønt, og en yoghurt i ny og ne. Drikker lite melk (han er ikke så glad i det), men er flink til å drikke vann. Han får sjeldent is, godteri og ligende produkter. Jeg tror det kun ligger i at han holder igjen selv, fordi han vet det har gjort vondt tidligere, men er ikke sikker. Så hører gjerne på råd rundt dette jeg også. Han sluttet med bleie i april. Før vi sluttet så satt han ofte på kne med helen inni rumpa og prøvde å presse ut bæsjen samtidig som han presset den inn igjen. Tror det var der problemet starta...
Anonym bruker Skrevet 8. august 2012 #3 Skrevet 8. august 2012 Synd å høre at barnet ditt også sliter med det. Men har du forsøkt lactulose? Det kan være lurt, for den bare smører tarmen. Da vil han etterhvert ikke forbinde avføring med noe som er vondt. Det er det som er så dumt, når det først har blitt hardt så kvier man seg for å gå på do, å det gjør jo bare saken verre.. :-/ HI
Rosarose8 Skrevet 8. august 2012 #4 Skrevet 8. august 2012 Gulrøtter hver dag:) Verdt et forsøk! Eller rosiner, svisker, tørket frukt er generelt bra...
Anonym bruker Skrevet 8. august 2012 #5 Skrevet 8. august 2012 Sønnen vår sliter også mye med magen. Problemet hans er at han sitter og presser mye fordi han føler han ikke er ferdig på do. Han har presset så mye at han har fått analprolaps (dvs deler av endetarmen kommer ut av rumpa) som vi heldigvis har fått dyttet tilbake igjen, men det skal jo uansett ikke være sånn. Han virker ofte som han er løs i magen og bæsjer faktisk flere ganger om dagen, men ut fra det jeg fortalte trodde legen likevel det kunne skyldes at han er hard i magen. Vi ble henvist videre for nærmere undersøkelser, men legen tok noen blodprøver for å starte. Jeg er ikke helt sikker på hva hun sjekket etter, annet enn at hun sa hun skulle sjekke for cøliaki. Vi venter fortsatt på time videre, men vi ble anbefalt å forsøke å kutte ut melk inntil videre for å se om det hjalp. Du skriver at sønnen din ikke drikker mye melk, men prøv å kutte det helt, også i barnehagen, det samme med yoghurt og biola. Vi har delvis brukt laktosefri melk denne perioden og delvis havremelk. Vi fikk beskjed om å at litt melk i mat og matvarer ikke var så farlig, men at han burde unngå ting med mye melk som grøt. Han er ikke helt bra i magen selvom vi har kuttet ut melk, men han er hvertfall litt bedre og hvis han har drukket melk, spist pannekaker eller andre ting som inneholder mye melk, så merker vi med en gang at han er dårligere igjen. Vi fikk også beskjed om at i forhold til undersøkelser videre, så er det ikke noe problem å kutte ut melk, men gluten bør man ikke kutte ut før det er gjort undersøkelser fordi en periode uten kan "skjule" at man egentlig har cøliaki. Jeg hadde uansett forlagt at legen skulle undersøke mer, barn skal ikke ha vondt og problemer med magen så ofte.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå