Anonym bruker Skrevet 8. august 2012 #1 Skrevet 8. august 2012 Jenta mi på 3 år har plutselig sluttet å spise brødmat (var veldig flink til å spise det før, med skorper og alt). Sier hun ikke liker og nekter helt å smake. Har prøvd med forskjellig type pålegg, delt opp skivene, tatt bort skorper osv. Spiser fint andre ting som middag, frukt og youghurt, men siden vi har en del måltider med brødmat, så er jo dette litt frustrerende. Har andre hatt dette problemet og hva kan vi prøve i stedenfor? Hun er veldig kresen i tillegg og knekkebrød vil hun ikke ha.
mer enn bare mor Skrevet 8. august 2012 #2 Skrevet 8. august 2012 Polarbrød kan kanskje være noe....?
Anonym bruker Skrevet 8. august 2012 #3 Skrevet 8. august 2012 Har prøvd det noen ganger.. litt opp og ned om hun spiser det, men absolutt bedre enn vanlig brød, for hennes del
Mamma_til_2 Skrevet 8. august 2012 #4 Skrevet 8. august 2012 (endret) Hadde det samme problemet, jeg lagde alt annet enn brødmat ( omelett, pasta, pølser ol) til bhg og hjemme, tror hun fikk nok av brød en stund da det var frokost og kveldsmat hjemme pluss brød to ganger i bhg, men det gikk over min likte faktisk toast i vaffeljernet ( 2 brødskiver, smør, skinke og ost, smelt sammen i supervarmt jern) Endret 8. august 2012 av mamma_til_2
VinterSol+2 Skrevet 8. august 2012 #5 Skrevet 8. august 2012 Alle barn har spnne perioder. Enten så kan du kutte det helt ut noen dager, type servere omelett eller frokostblanding/gryn og sånn, så hun får en liten pause. Uten å snakke noe mer om det, Eller så serverer du bare brød som vanlig, og så går det gjerne over. Så lenge vi voksne ikke stresser det, pleier det gå seg til. (kanskje det er noen andre i barnehagen som nekter? Eller har hun ved en feil fått i seg dårlig/muggent/tørt brød en dag? Da tar det litt tid å skape gode assosiasjoner igjen,) Ædet dummeste vi voksne gjør, tror jeg, er å fokusere på dette som et problem foran barna, og aldri gi dem muligheten til å bare droppe ideen om at de ikke liker noe, uten å miste ansikt.. Forvrig er lomperuller en stor suksess med mine unger, smør på feks smøreost, salat, eller skinke etc rull, stikk gjennom med tannpirkere eller annet, og del opp så det ser ut som sushi i matboksen
Anonym bruker Skrevet 8. august 2012 #6 Skrevet 8. august 2012 Takk for tips! Da skal jeg prøve å være litt kreativ framover
Anonym bruker Skrevet 8. august 2012 #7 Skrevet 8. august 2012 Jenta mi på 3 år har plutselig sluttet å spise brødmat (var veldig flink til å spise det før, med skorper og alt). Sier hun ikke liker og nekter helt å smake. Har prøvd med forskjellig type pålegg, delt opp skivene, tatt bort skorper osv. Spiser fint andre ting som middag, frukt og youghurt, men siden vi har en del måltider med brødmat, så er jo dette litt frustrerende. Har andre hatt dette problemet og hva kan vi prøve i stedenfor? Hun er veldig kresen i tillegg og knekkebrød vil hun ikke ha. Hvorfor er det så viktig at ungen spiser brød?
Musemorbr / Skrevet 8. august 2012 #8 Skrevet 8. august 2012 Har du prøvd å bake rundstykker da? Eller i det hele tatt bake brød? Det har du sikkert, men jeg nevner det i tilfelle du ikke har. Duft har mye å si for å vekke appetitten.
Anonym bruker Skrevet 8. august 2012 #9 Skrevet 8. august 2012 Ha noen måltider med annen mat, for hele familien, og noen med brød. Spiser hun ikke så la henne være sulten og sørg for at hun er skikkelig sulten før dere serverer brød. Det går som regel over etter noen uker.
Anonym bruker Skrevet 8. august 2012 #10 Skrevet 8. august 2012 Ha noen måltider med annen mat, for hele familien, og noen med brød. Spiser hun ikke så la henne være sulten og sørg for at hun er skikkelig sulten før dere serverer brød. Det går som regel over etter noen uker. Har det slått dere at noen ikke liker brød? Det er kun i Norge, Sverige og enkelte andre land man spiser brød hele dagen til krampa tar deg. De fleste andre land praktiserer mye mer variert kosthold enn brød, brød, brød. Jeg liker ikke brød selv og spiser det kun hvis jeg må. Det finnes så masse andre SUNNE alternativer til brødmat - som salater, omelett, havre- og risgrøt, supper og lignende. Jeg tror at HI bør kanskje finne alternative matkilder til barnet enn brød?
Teline Skrevet 8. august 2012 #11 Skrevet 8. august 2012 som en annen i denne tråden skrev, lag annen mat til henne I Norge spiser vi helt latterlige mengder med brød og det er slett ikke nødvendig. Hvis jenta får fire brød måltider om dagen skjønner jeg godt at hun blir lei, jeg hadde blitt så matlei at jeg ikke hadde spist. Salater, wraps, omelett, kornblanding, grøt, supper, frukt, grønnsaker og dip, det er et hav av muligheter
Anonym bruker Skrevet 8. august 2012 #12 Skrevet 8. august 2012 Jeg visste at det kom til å komme noen innlegg om at det ikke er nødvendig å spise brød Hun har spist brødmat i ca 2 år, så dette er forhåpentligvis en fase, ikke at hun ikke liker det.. Hun får heller ikke 4 måltider med brød om dagen Men når mye av maten i bhg er brødmåltider, så er det jo litt dumt at hun kan gå nesten hele dagen uten å spise.. Men takk for flere tips, og som jeg skrev lenger oppe, så skal jeg bli litt mer kreativ i matveien framover Jeg nevnte også at hun er kresen, og da mener jeg KRESEN (vil ofte ikke smake nye ting, skeptisk til salat/grønnsaker, ting med farge, fiskekaker, sauser osv ), derfor har vi ikke prøvd så altfor mye annet som erstatning til brødmåltidene, men jeg har nå lett etter oppskrifter og div tips til matpakker som jeg skal prøve Men til dere som sender med alt mulig i matpakkene, hvordan funker det å sende med ting som f.eks kjøttboller, pølser, fiskekaker og div andre ting som vi vanligvis varmer? Hvordan holder maten seg i noen timer i matboks?
Anonym bruker Skrevet 8. august 2012 #13 Skrevet 8. august 2012 Jeg visste at det kom til å komme noen innlegg om at det ikke er nødvendig å spise brød Hun har spist brødmat i ca 2 år, så dette er forhåpentligvis en fase, ikke at hun ikke liker det.. Hun får heller ikke 4 måltider med brød om dagen Men når mye av maten i bhg er brødmåltider, så er det jo litt dumt at hun kan gå nesten hele dagen uten å spise.. Men takk for flere tips, og som jeg skrev lenger oppe, så skal jeg bli litt mer kreativ i matveien framover Jeg nevnte også at hun er kresen, og da mener jeg KRESEN (vil ofte ikke smake nye ting, skeptisk til salat/grønnsaker, ting med farge, fiskekaker, sauser osv ), derfor har vi ikke prøvd så altfor mye annet som erstatning til brødmåltidene, men jeg har nå lett etter oppskrifter og div tips til matpakker som jeg skal prøve Men til dere som sender med alt mulig i matpakkene, hvordan funker det å sende med ting som f.eks kjøttboller, pølser, fiskekaker og div andre ting som vi vanligvis varmer? Hvordan holder maten seg i noen timer i matboks? De fleste barnehagene har vel kjøleskap og mikrobølgeovn? Det hadde ihvertfall begge de som mine unger gikk i. Så man setter matpakka i kjøleskapet, og så varmer man maten ved spisetider.
Anonym bruker Skrevet 8. august 2012 #14 Skrevet 8. august 2012 Har ei jente på snart 5 år som alltid har vært småspist. Da hun var ca 2,5 år ville hun ikke brød mer. Prøvde som du alt, uten skorper, oppskjært og alt av pålegg, men innså at det rett og slett var brødet i seg selv hun ikke klarte. Hun begynte å spise havregrynsgrøt, og har siden da nesten bare spist det hjemme. Varierer med sukker og kanel, rosiner, eplebiter, bær eller syltetøy i grøten. Ellers kan hun også spise litt knekkebrød. Hvorfor må vi absolutt spise dette brødet. Selv er jeg heller ikke særlig glad i det (og nei, har aldri vist det ovenfor jenta mi, spiser det, men foretrekker gjerne noe annet!) Nå har ikke vi mat med i barnehagen der hun går, så i forholdt til lunsj har jeg ikke mange råd annet enn lefseruller, knekkebrød eller polarbrød.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå