Mamma`n til Will& Ailo Skrevet 7. august 2012 #1 Skrevet 7. august 2012 I barnehagen til William er fritt fram å ta med seg leker hjemmefra. Dette har vært et problem fordi det blir masse masing om å ha med seg leker og når han kommer i bhg leker han mest med sine egne leker. Dette syns også bhg er et problem. Før sommerferien sa ene som jobber på avd hans at fra høsten av får ikke førskolebarna lov til å ta med seg leker hjemmefra. Flott tenkte jeg, da slipper vi det maset om morningen. I dag kommer pedleder å forteller meg at joda de skulle få ha med seg leker, men det var fint om han kunne ta med seg leker de kunne bygge videre på som feks biler,kapteinsabeltann,lego, et spill eller en bok. Jeg blir så irritert for jeg skjønner ikke nødvendigheten ved å ha med seg egne leker når de har flust av leker i bhg og dyrt blir det også fordi lekene blir borte. Ingen av de bhg jeg har jobbet i har dette vært lov eller de har evt hatt en ha med dag. Hva skal jeg gjøre ? Har deres barn lov til å ta med leker i bhg?
holahopp Skrevet 7. august 2012 #2 Skrevet 7. august 2012 Her har han ikke gått lenge i barnehagen, men fikk beskjed om vi kunne ta med egne leker ja, men det var på eget ansvar. Men absolutt ikke en nødvendighet.
Serepta Skrevet 7. august 2012 #3 Skrevet 7. august 2012 Hos oss har de lekedag hver mandag, og det er egentlig greit. Eldste valgte sjelden å ta med noe, for han var så redd det skulle bli borte eller ødelagt. Minsten på 4 tar med noe av og til, og da gjerne noe kostymegreier de kan leke med. Synes bhg din høres litt slitsom ut. Er det ingen andre som reagerer ?
Gjest Kira med en av hver Skrevet 7. august 2012 #4 Skrevet 7. august 2012 I vår barnehage er det ikke lov til å ha med seg egne leker. Og det synes jeg er helt greit! Eneste dagen de får lov til å ha med seg leker eller andre ting er når de har karneval.
Anonym bruker Skrevet 7. august 2012 #5 Skrevet 7. august 2012 Ta det opp med foreldrene og sett fast siste dag i mnd f.eks som ha med dag! (siste fredagen i mnd f.eks).
Kjærepære Skrevet 7. august 2012 #6 Skrevet 7. august 2012 Jeg har jobbet i barnehagen, og da var det ikke lov å ta med leker hjemmefra. Om noen hadde sneket med seg noe, så ble det pent plassert i sekken deres. I SFO der jeg jobber nå, frarådes det å ta med leker. Men om noen likevel ta med, så skal det være leker som alle kan leke med, man kan ikke sitte og leke med dem alene. Har egentlig ikke noen gode råd å komme med, men jeg hadde nok snakket med pedleder hvorfor de har gått tilbake på bestemmelsen. Skaper jo bare kaos når ungene har med egne leker.
Anonym bruker Skrevet 7. august 2012 #7 Skrevet 7. august 2012 I barnehagen vår har de ikke noe totalt forbud, men de ytrer klare ønsker om at barna IKKE skal ha med leker hjemmefra!! Jeg synes det er veldig greit!
soleia Skrevet 7. august 2012 #8 Skrevet 7. august 2012 I vår bhg er det lov å ha med leikar ein dag i veka.
prekæs Skrevet 7. august 2012 #9 Skrevet 7. august 2012 Det er du som bestemmer om han skal ha med leker i barnehagen. Maset gir han seg med hvis du ikke gir deg. Er forøvrig enig i at det er en uting.
Edelweis Skrevet 7. august 2012 #10 Skrevet 7. august 2012 i vår barnehage å i mine barns barnehage har vi ha med lekedag en gang i mnd, det er helt kurant. da tar vi fram lekene i samlingsstund og snakker om dem og hvordan de fungerer o.l så må lekene i hylla etter de har lekt litt med dem før mat. etter det ligger de i hylla til dagen er over =) jeg ville tatt det opp med barnehagen på foreldremøte, kanskje er det flere foreldre som føler på det samme!
Gjøkeredet③ Skrevet 7. august 2012 #11 Skrevet 7. august 2012 I vår barnehage ser de også helst at barna ikke har med seg leker hjemmefra. På eldstes avdeling har de visedag en gang i måneden. Da kan barna ta med 1 leke hjemmefra som de kan vise/leke med.
Anonym bruker Skrevet 7. august 2012 #12 Skrevet 7. august 2012 Dere skal sikkert ha foreldremøte nå ved oppstart av nytt barnehageår og da er det jo bare å ta det opp. Jeg tviler på at det er noen av foreldrene som er enig i at det egentlig er en fin ting, så da er det jo bare at dere blir enige. I vår barnehage var det ikke regler på det tidligere, men jeg sa likevel nei, nettopp fordi ting kan bli ødelagt eller borte. Av og til ble han veldig sint av det, men stort sett skjønte han forklaringen min. Og argumentasjonen "men hvorfor får *** ha med leker da?", forklarte jeg greit med at "det er det mammaen eller pappaen hans som bestemmer, ikke jeg".
Mamma`n til Will& Ailo Skrevet 7. august 2012 Forfatter #13 Skrevet 7. august 2012 Det er du som bestemmer om han skal ha med leker i barnehagen. Maset gir han seg med hvis du ikke gir deg. Er forøvrig enig i at det er en uting. Blir jo veldig urettferdig da om alle andre får lov bortsett fra han.
Anonym bruker Skrevet 7. august 2012 #14 Skrevet 7. august 2012 I barnehagen vår er det "ha-med-dag" hver fredag. Et av ukens høydepunkt Samlingsstunden på fredag handler gjerne da om det de har med seg, de som vil kan vise frem leken sin, fortelle hva det er, hvem de har fått den av osv. De andre dagene i uken er det ikke lov med leker hjemmefra, om noen ikke klarte å legge igjen en leke hjemme må den ligge på hyllen i garderoben til de skal hjem. Veldig veldig greit! Det er vel snart tid for høstens foreldremøte, ta det opp der og finn en regel som passer for både foreldre, barn og ansatte.
prekæs Skrevet 7. august 2012 #15 Skrevet 7. august 2012 Mulig det, men slik vil det alltid bli. Finnes jo familier med haugevis av regler for egne barn, som de ikke kan forvente skal gjelde for andres barn. Bare vent til han blir tenåring og "alle" andre får lov til det han ikke får lov til:)
Gjest Visten Skrevet 7. august 2012 #16 Skrevet 7. august 2012 "Men alle andre!" er ikke et gyldig argument hos oss. Det er jeg som er mamman til mine barn og ansvarlig for dem, så hva mamman til Per, Kari og Ola mener er meg i denne saken rimelig likegyldig. Kan forresten være at mange andre foreldre egentlig er enig med deg. Du ber jo bare om at dette tas opp som egen sak på neste foreldremøte, ellers er det vel valgt foreldrerepresentanter som skal kunne ta saken videre...?
3 er nok! Skrevet 7. august 2012 #17 Skrevet 7. august 2012 Det er lov å ha med leker i "vår" barnehage, men dette er selvsagt på eget ansvar. Likevel er "kulturen" blandt oss foreldre at det ikke er så ofte barna får ha med seg ting. Det er ingen som har pratet om det, det har bare blitt sånn. De ansatte i barnehagen er dessuten veldig flinke til å gi oppmerksomhet rundt tingen barna har med seg i samlingsstunden og lager ett opplegg rundt tingen der (dette lar seg selvfølgelig ikke gjennomføre dersom fem barn har med seg noe hver dag). Barna vet også at dersom de har med noe til barnehagen må de dele det med de andre barna, og dette fungerer veldig greit. Jeg har jobbet i en del barnehager og der har det aldri vært lov å ha med leker hjemmefra annet enn akebrett, sykler og lignende.
kaktusen Skrevet 7. august 2012 #18 Skrevet 7. august 2012 Her har de en dag i mnd som de kan ha med en leke. I samlingen viser barna fram lekene sine og forteller litt om de. Ikke alle tar med leker heller... Syns d er unødvendig og ta med leker i bhg oftere.
PeppaPig Skrevet 7. august 2012 #19 Skrevet 7. august 2012 I vår barnehage får de ikke lov til å ta med seg leker. Har ungene tatt med seg en leke hjemmefra så må leken ligge i sekken til de skal hjem igjen. En gang iblandt har de en "ta med leke hjemmefra" dag hvor ungene kan ta med seg en leke hver som de viser frem og snakker om i samlingsstunden. Men både før og etter samlingsstunden må leken ligge i sekken.
Lady lovely locks Skrevet 7. august 2012 #20 Skrevet 7. august 2012 Hendvend deg til foreldrerådet og la dem ta det opp som sak. Hvis det er flere i foreldre gruppen som er enige med deg, sender foreldrerådet saken vidre til SU, med referat fra møtet i foreldrerådet. Fra SU bringes saken vidre til vurdering i personalgruppa ped.leder gruppa. MEN det skal legges vekt på hva foreldrene ønsker.
Anonym bruker Skrevet 7. august 2012 #21 Skrevet 7. august 2012 Dette er jo ikke verre enn at du tar opp med barnehagen at dette er et problem for deg. I beste fall tillater de ikke lenger barna å ha med leker. I verste fall tar de det opp på foreldremøte og lar flertallet bestemme. Da kan du risikere at det blir lov å ha med leker, men sånn jevnt over er jo demokrati en fin ting. You win some, you loose some.
Honningmelon Skrevet 7. august 2012 #22 Skrevet 7. august 2012 I vår bhg er de veldig strenge på at det ikke er lov å ha med egne leker. Det er kun når det er "ha med dag" det er lov. Det syns jeg er veldig greit.
Gjest marie-s Skrevet 7. august 2012 #23 Skrevet 7. august 2012 Ta det opp på foreldremøtet. Tipper at de får lov fordi det finnes noen foreldre som ikke tør å ta opp kampen med barna.
Anonym bruker Skrevet 7. august 2012 #24 Skrevet 7. august 2012 FAU er vel rette organet her, og så selvfølgelig foreldremøte.
B-gjengen Skrevet 7. august 2012 #25 Skrevet 7. august 2012 I barnehagen knotten går i vil de ikke at de skal ha med leker. Utenom bamser og sånt de små bruker i sove/hvile stunden. Ta det opp på foreldremøte. Hadde blitt sliten om knotten skulle tatt med leker fram og tilbake hver dag.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå