Anonym bruker Skrevet 7. august 2012 #1 Skrevet 7. august 2012 Er det noen her som vet om det er drastisk store prisforskjeller ifra slike "ferdigstilte" husmoduler og "vanlig" snekkerarbeid? Eller vet hvor jeg kan finne tak i slik info? For der vi skal bygge er et skikkelig forblåst landskap og jeg frykter disse ferdig husmodulene skal ikke tåle det klimaet siden de blir bygget i f.eks Tyskland..
<3 2G <3 Skrevet 7. august 2012 #2 Skrevet 7. august 2012 Moelven hus lages i Norge, sikkert for norske forhold. Sjekk med de.
Rosepus™ Skrevet 7. august 2012 #3 Skrevet 7. august 2012 Selbuhus bygger moduler mener jeg. Med god standard. Mener mye av husene deres bygges innendørs. Har sikkert hjemmeside:) Hvordan det er med prisforskjeller vet jeg ikke. Om vi skulle ha snekker her, lå timesprisen på 500 kroner til flere av firmaene. Så lurer jeg på om ikke jeg har hørt en gang at et hus er 1 årsverk? 1 år med en snekker, 6 mnd med to snekkere. Men dette er jeg ikke sikker på:/
Ladybird2014 Skrevet 7. august 2012 #4 Skrevet 7. august 2012 Moduler fra Byggmann hus holder samme standard som hus bygget på tradisjonell måte. Lovverket krever det.
Anonym bruker Skrevet 7. august 2012 #5 Skrevet 7. august 2012 Mannen min er tømrer i et av landets største enebolig-firma, lang erfaring. Og jeg kjenner også til en del av disse modulfirmaene som nevnes her, både via folk som har jobbet der med å bygge husene, og via folk som har kjøpt slike hus. I tillegg vet jeg litt om kravene i Plan og bygningsloven, som alle husbyggerfirma skal følge! Mannen min ville selv aldri kjøpt et modulhus, mest fordi han er skeptisk til en del løsninger man må ty til for å få dette til å fungere: -ofte mindre fleksible romløsninger fordi delene må passe sammen -skjøteløsninger, ikke alle ser like pene ut. Spesielt utvendig kan man se at det er et modulhus hvis man vet hva man skal se etter (de aller fleste gjør ikke det!). -problemer med at maling tørker og sprekker opp innvendig, panelsprekker, o.l. pga utålmodige kunder som vil ha alt fiks ferdig med en gang, og som glemmer at trehus trenger tid på å tørke og "sette" seg skikkelig. -kan være litt lavere standard på byggevarene i katalogen, f.eks. baderomstapet som standard i stedet for flislagte baderomsvegger. Dette kan du selvfølgelig oppgradere som du vil, men vær obs på det når du sammenligner priser, for da vil husprisen øke! (gjelder for så vidt også hus som bygges på stedet) Men når det er sagt, så er dette pirk. De fleste boligkjøpere tenker knapt over det. At modulhus skal være mindre solide trenger du nok ikke å bekymre deg over. De må følge kravene i norske lover og forskrifter på samme måte som hus som bygges på stedet. Når det gjelder vind, så er det viktig med godt grunnarbeid og feste mellom hus og grunnmur/gulvplate. Det KAN være en mulighet for problemer med kuldebroer i modulskjøter, vanskeligere å isolere der, så passivhus er det lite trolig at du får. Prismessig kan modulhus være mye billigere. Det spørs litt på hvor du vil ha huset bygget, for transport av moduler koster, pluss reisetid og evt. overnatting for arbeidere som skal montere og ferdigstille huset. Ikke alle modulhusfirma leverer over hele landet! Det kan ta mye kortere tid å bygge huset, men det kan være lang ventetid på levering. Hus som bygges på stedet av et skikkelig tømrerfirma (se etter fagbrev, mesterbrev, godkjent lærlingebedrift, erfaringer, referanser?) kan være bedre tilpasset lokale forhold, koste omtrent like mye, eller være veldig mye dyrere! Det spørs på firmaet dere velger (små lokale kan være billige og bra), hustypen, og ikke minst dere selv! Utrolig mange boligkjøpere ender opp med hus som ble MYE dyrere enn de hadde tenkt på grunn av egne feil, urealistiske forventinger og generell uvitenhet! Har allerede nevnt dette med kataloghus: Prisene som er oppgitt gjelder ofte et hus med ganske enkel standard. Sjekk nøye hva prisen inkluderer! Ofte er for eksempel det elektriske anlegget temmelig strippet ned. Det skal ikke mange endringene til fra deres side til før elektrikerregningen stiger med 100 000 eller mer. Og hva med forarbeidet på tomta? Hvordan er grunnen? Må mye jordmasse fjernes (hvor skal den kjøres hen) eller grus og pukk tilføyes? Må det sprenges? Hvor skal dere koble dere til vann- og avløpsnett? Har dere tenkt på hvor mye egenarbeid det vil kreve å opparbeide hage og gårdsplass etterpå? Vær klar over at man bør ha tenkt ut alle detaljer på FORHåND, før man skriver kontrakt på bygging av huset. Det er nettopp derfor man som regel har møter med byggefirmaet og går gjennom tegninger, materialvalg, elektriske løsninger, plassering av innredninger på bad, kjøkken, rørleggerløsninger o.l. Dette noteres og er faktisk bindende for dere når kontrakten er skrevet. Man skal derfor i det lengste unngå å endre på ting når huset er påbegynt. Det koster flesk, og tar tid! Spesielt mange jenter skjønner ikke dette. De tror for eksempel de kan vente med å bestemme seg endelig for hvilken kjøkkenløsning de vil ha til de har fått se kjøkkenrommet ferdig, hvordan lyset kommer inn, osv. Vel, så enkelt er det ikke! Der det skal henge kjøkkenskap må veggen være forsterket bak på en måte som passer til valgte skap, ellers kan de falle ned! Og alle elektriske ledninger og ventilasjonsrør, f.eks. til kjøkkenviften, må legges inn i veggen lenge før veggen bygges ferdig. Skifter man mening om viftetypen kan det hende hele veggen må rives og alt legges på nytt! Skifter du mening om hvilket badekar du vil ha etter at alle vegger er tette og ytterdører og vinduer er satt inn, så kan det hende at det ikke er mulig å få det inn i huset uten å måtte rive ut en yttervegg! Til og med hvilke taklamper man ønsker bør du ha en mening om på forhånd, hvis du ønsker kontakter og strømopplegg som passer og ser bra ut. En annen vanlig feil er at boligkjøper trekker ut enkelte deler av arbeidet som egeninnsats, men ikke har peiling på hvor arbeidsomt dette er og blir kraftig forsinket. Eller ikke klarer å koordinere eller få tak i de alternative håndtverkerne de selv skulle bestille og betale i tide, slik at hele byggeprosessen blir forsinket. Hovedbyggefirmaet har gjerne andre hus på vent med kontrakt på oppstartsdato, slik at forsinkelsen fører til at de er nødt til å begynne på neste hus, og dermed forsøke å få gjort ferdig ditt hus "innimellom" mens de har tid. Sånn, langt innlegg, men forhåpentligvis noen nyttige råd? Er litt over snittet opptatt av slik ting i vår familie, som du sikkert skjønner...
Alva♂️♂️♂️♀️ Skrevet 8. august 2012 #6 Skrevet 8. august 2012 Synes du har fått et langt og utfyllende svar over her jeg Kan også legge til at modulhus ofte blir dyrere fordi det meste da koordineres av en entreprenør som igjen tar seg betalt for å administrere. Jeg har skrevet litt om dette i bloggen min her om du vil lese? http://vibyggerosshus.blogg.no/1291110836_hvilke_fremgangsmte_b.html
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå