Gå til innhold

4 uker til termin!


førskolelæreren

Anbefalte innlegg

Guuuuuuuuuri Malla!! 4 uker til den store dagen- termin dagen!

Spent, nervøs, redd, glad, stolt- alt på en gang..

 

Men så er det ett lite problem- guttebassen ligger i seteleie.

Skal til legen imorgen for å se om han kanskje har snudd seg. Jeg tviler.

Så da blir det kanskje keisersnitt? Vet ikke hvordan reglene er på det nå, men jeg tør ikke en setefødsel.. Huff.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg ville helt klart krevd keisersnitt hvis mitt barn lå i seteleie og man ikke greide å snu det. Mange jordmødre prøver å motivere til setefødsel, men det hadde jeg vært skeptisk til. Det finnes mye forskning som viser at keisersnitt er tryggest for barn i seteleie:

 

http://www.ncbi.nlm....pubmed/11052579

 

Se spesielt på denne setningen: "Of the 1042 women assigned planned vaginal birth, 591 (56.7%) delivered vaginally. Perinatal mortality, neonatal mortality, or serious neonatal morbidity was significantly lower for the planned caesarean section group than for the planned vaginal birth group"

 

Basert på denne studien som er omfatter mange personer og er publisert i et av verdens mest anerkjente medisinske tidsskrifter, ville jeg aldri gått for setefødsel fremfor keisersnitt hvis barnet ikke snur seg. Jordmødre driver propaganda for å få til setefødsler, men forskningsresultatene er svært klare på dette området. Setefødsel er risikabelt for barnet!

 

Sammendrag av studien:

 

 

 

Abstract

 

BACKGROUND:

 

For 3-4% of pregnancies, the fetus will be in the breech presentation at term. For most of these women, the approach to delivery is controversial. We did a randomised trial to compare a policy of planned caesarean section with a policy of planned vaginal birth for selected breech-presentation pregnancies.

METHODS:

 

At 121 centres in 26 countries, 2088 women with a singleton fetus in a frank or complete breech presentation were randomly assigned planned caesarean section or planned vaginal birth. Women having a vaginal breech delivery had an experienced clinician at the birth. Mothers and infants were followed-up to 6 weeks post partum. The primary outcomes were perinatal mortality, neonatal mortality, or serious neonatal morbidity; and maternal mortality or serious maternal morbidity. Analysis was by intention to treat.

FINDINGS:

 

Data were received for 2083 women. Of the 1041 women assigned planned caesarean section, 941 (90.4%) were delivered by caesarean section. Of the 1042 women assigned planned vaginal birth, 591 (56.7%) delivered vaginally. Perinatal mortality, neonatal mortality, or serious neonatal morbidity was significantly lower for the planned caesarean section group than for the planned vaginal birth group (17 of 1039 [1.6%] vs 52 of 1039 [5.0%]; relative risk 0.33 [95% CI 0.19-0.56]; p<0.0001). There were no differences between groups in terms of maternal mortality or serious maternal morbidity (41 of 1041 [3.9%] vs 33 of 1042 [3.2%]; 1.24 [0.79-1.95]; p=0.35).

INTERPRETATION:

 

Planned caesarean section is better than planned vaginal birth for the term fetus in the breech presentation; serious maternal complications are similar between the groups.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spennende artikkel! Denne skal jeg ta med til jordmor neste uke.

Var på sykehuset på sånn innskrivningssamtale og hun jordmoren mente det fint gikk ann for meg å føde ett setebarn. Uten at hun hadde gjort noen undersøkelser av meg eller babyen? Veldig rart.

Min mor jobber på sykehuset og sier at alt dreier seg om økonomi.. Veldig triste greier, hvertfall for Norge som skal være det beste stedet i hele verden..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det er den største og beste studien som er gjort på dette, selv om det er andre også. Man får jo tett medisinsk oppfølging under setefødsel, og mye medisinsk personell er tilstede, men ut fra den forskningen som foreligger hadde jeg i en slik situasjon tenkt at det ikke er verdt risikoen. Tror også mye av dette handler om økonomi. Jeg skal selv ha keisersnitt neste uke (ikke pga seteleie), men det krevde en veldig bestemthet fra min side for å få det innvilget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg hører mange sier at en bare må være bestemt.

Men kanskje du vet? Hvis jeg blir innvilget KS, gjør de det ca en uke før termin?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Såg du postet ett spørsmål ang. seteleie hos jordmødrene, og hun nevnte at du skulle stå på alle 4 og vrikke litt på rumpa ;)

 

Jeg vet om flere som har hatt god erfaring av en yogastilling som gjør at babyen snur seg i tide før fødsel.

 

Den heter Skulderstilling og du finner flere gode yogastillinger i denne linken her som kan være til hjelp. Verdt å prøve, tenker jeg da.

 

http://www.yogakurs.no/yogaforgravide.html

 

Uansett lykke til! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skal prøve ut noen av disse stillingene :) Håper de hjelper!!

 

Skal til legen imorgen halv 1 og høre om lillemann har snudd seg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var hos legen. Ser ut som om lillemann har snudd seg med hode ned :) Men legen var litt usikker, skal til jordmor om en uke og ser da. Men han sa han ikke kjente noe hardt oppe ved ribbeina så han regnet med babyen hadde hode ned.. Krysser fingrene jeg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Jeg har også termin om 4 uker og foreløpig seteleie. Jeg har fått henvisning til sykehuset i uke 38. Kjenner det er så lenge å vente helt til da om det evnt blir keisersnitt eller ei. Får håpe at mageboeren har snudd seg innen den tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hørt at om man ikke kommer igang etter 42 uke av seg selv så blir det keisersnitt uansett..pga komplikasjoner med å bli satt igang ved seteleie. Stemmer dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra at han mest sannsynlig har snudd seg, Førskolelæreren :)

 

Veslejenta her har snudd seg minst 3 ganger de siste 14 dagene, lurer på hvor vi ender til slutt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...