Gå til innhold

Mine barn liker ikke melk. Min feil?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kort fortalt, min eldste fikk mme da han var baby. Prøvde med vanlig melk til han da han var rundt et år, kanskje rett over. Men han ville ikke ha, til tross for hundre forsøk, og han vil fortsatt ikke ha i en alder av 4 år.

Nå er minste mann som har blitt ammet og fortsatt blir det et år om noen dager. Så jeg har prøvd med litt melk, man han heller vil ikke ha. Har prøvd med varm, kald, halvbandet med vann og alt mulig. Men han bare grøsser og spytter det ut igjen.

Min svigermor mener nå at det er min skyld at ikke ungene mine vil ha melk. For alle hennes barn drakk melk da de var små. Hun mener jeg har begynt med melk for seint og derfor vil de ikke ha det.

Men på helsestasjon sier de jo at man skal vente til de er et år. Så hva er riktig? Og har noen tips til hvordan jeg kan få de til å like melk?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er riktig at de ikke skal ha kumelk før 1 års alder. Det er heller ingen krise at de ikke liker melk. Kumelk er først og fremst for kalver, og er egentlig ikke sunt for mennesker i det hele tatt :) Ville tatt det med knusende ro at de ikke liker melk.

Gjest Lykke Fryd ♥
Skrevet

Det er ikke alle som liker melk og så lenge man får i seg næringsstoffene gjennom annen mat (ost, yoghurt etc.) så er det null stress at ungene ikke drikker melk

Gjest Morn du
Skrevet

Nei, vil ikke si at det er din feil. Som du sier, du har forsøkt ørten ganger. Selv om svigermor har barn som drakk melk da de var små, vil ikke det si at alle drikker melk når de er små.

Skrevet

Nei, er nok ikke din feil.

Min eldste har heller aldri likt kumelk. Han er nå 6 år. Lillebroren på 3 er veldig glad i melk. Vi har ikke gjort noe forskjell på dem når det gjelder innføring etc., så dette er nok personavhengig vil jeg tro?

Så lenge de spiser melkeprodukter som ost, yoghurt etc. har jeg hørt at det ikke er så farlig at de ikke drikker melk.

Gjest eelis+kian ♥
Skrevet

Min elsket melk fra første stund, selv om han var over året før han fikk smake for første gang. Unger er jo forskjellige, som alle oss voksne. Så lenge de spiser yoghurt, ost osv er det null stress. Melk er ikke bra for oss likevel.

Skrevet

Tusen takk for svar :)

Begge ungene er veldi glad i ost og youghert. Eldstemann får også biola ofte til frokosten. Så da burde de få i seg det de har behov for :)

Hi

Skrevet

Er nesten skremt av de folk skriver her, at melk ikke er bra for oss? Får det til å høres ut som en gift man spiser jo. Har selv drukket melk i alle år uten noen problemer, er sunn og frisk.

OK, om de ikke drikker melk bør du forsikre deg om at de får i seg nok kalsium via andre matvarer, dette er barn som trenger byggestener både for kroppens skjelett og tenner.

Skrevet
Er nesten skremt av de folk skriver her, at melk ikke er bra for oss? Får det til å høres ut som en gift man spiser jo. Har selv drukket melk i alle år uten noen problemer, er sunn og frisk. OK, om de ikke drikker melk bør du forsikre deg om at de får i seg nok kalsium via andre matvarer, dette er barn som trenger byggestener både for kroppens skjelett og tenner.

Smiler også litt over at "melk er for kalver", men youghert, ost, biola ol er bra. Hvor tror de disse produktene kommer fra ;)

Ingen krise å ikke drikke melk, men man mister en enkel måte å få i seg viktig næring på.

Skrevet

Du har gjort alt etter råd fra de personene som regnes som eksperter :-) (Tviler på at svigermor er en større ekspert enn dem;-)) Og det er jo ikke nødvendig å drikke melk! Bare sørg for at de spiser yogurt, ost etc slik at de får i seg nok kalsium.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...